Aviseringar
Rensa alla

Kan man beställa webbhistorik ?


Ämnesstartare

Hejsan , jag undrar om man kan beställa webbhistorik av internetleverantören ?


   
Citera
Ämnesstartare

lol nej


   
SvaraCitera

Nej.

Varför vill du ha historiken?


   
SvaraCitera
Åtta

Nej. Det vore både olagligt och omoraliskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför kan man inte ?


   
SvaraCitera
Åtta

googlefreak:

varför kan man inte ?

Av samma anledning som du inte kan beställa orderhistorik för någon annans bankkort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera

Lövley.

Skulle inte vilja att det fanns en sådan funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte hur det vore omoraliskt om man bara vill ha tillgång till sin internethistorik, om det då inte är till för att kolla någon annans dvs.


   
SvaraCitera
Åtta

Underlig:

Förstår inte hur det vore omoraliskt om man bara vill ha tillgång till sin internethistorik, om det då inte är till för att kolla någon annans dvs.

Det är ju just det som man i så fall skulle kunna göra. Vill man kolla sin egen historik kan man göra det i sin webbläsare, eller eventuellt i sin router.


   
SvaraCitera

Lånar tråden lite, hur loggar bredbandsleverantörerna ens trafik. Har de loggar på vilka dokument, bilder och hela trudiluttan man är inne på när man surfar? Eller är det bara serverns ip eller DNS de har koll på?


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Eller är det bara serverns ip eller DNS de har koll på?

Jag vill spinna vidare på frågan; om jag använder andra DNS-servrar än min ISPs (t.ex. OpenDNS), innebär det att min ISP inte längre kan logga min internetaktivitet - eller gör det ingen skillnad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

innebär det att min ISP inte längre kan logga min internetaktivitet - eller gör det ingen skillnad?

Dom ser ju fortfarande vilka ip-adresser du kopplar upp mot. En dns är ju bara en namntjänare som det heter på nynorska, så din isp ser väl bara att du kopplar upp mot opendns istället för deras egna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna den ifred. [sad]


   
SvaraCitera