Aviseringar
Rensa alla

Kan man bli för empatisk? Gillar inte när kompisar kommenterar andras utseende och så..


Ämnesstartare

Känner att jag bryr mig för mycket. Polare fäller någon ful eller tjock kommentar om någon och jag tar väldigt illa upp då jag tycker det är så jävla taskigt att kalla andra fula, även om man inte säger det direkt till personen så tycker jag det är jävligt fel.

Jag kan bli lite ledsen faktiskt.[sad] Det här gör att jag kan hamna i många löjliga diskussioner om huruvida det är fel eller inte att kalla andra fula. Deras argument varje gång "dom hör inte oss så det gör ju ingenting" men jag brukar undra om dom själv inte känner något med personerna dom snackar om..
Det slutar med att jag "förlorar" och vi börjar snacka om något annat.

Vad tycker ni?

BTW - En händelse i skolan häromdagen då en av mina vänner skrattar åt en annans profilbild, kommentarerna på bilden "haha kanin" "fyfan vad ful haha".. [sad] Jobbigt att hamna i diskussioner med kompisarna när alla är emot mig också.


   
Citera

Blir irriterad på sådant ibland, så onödigt..


   
SvaraCitera

Jo, jag har "överdriven" empati för de ekonomiskt utsatta & allmänt olyckliga i samhället & gör vad jag kan för att hjälpa dem varje dag som går. [cute]


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Vad tycker ni?

Tyvärr så har båda rätt. Om man har mer empati så känner man mer med andra och då är det rätta att vara snällare eftersom man annars själv mår sämre. Har man mindre empati så känner man mindre för andra och då spelar det inte så stor roll för en själv hur man är som person. Empati är en av naturens programmeringar som vi bara inte kan komma ifrån. Nature is a bitch.

Det här är därför inget som kan argumenteras fram till någon sanning. Om människor skadas av deras påpekanden, då är det fel. Om däremot ingen hör de skämta är det inte fel att skämta. Om du hör de och tar illa upp är det helt okej att påpeka hur du känner, men du kan och bör inte tvinga människor att tänka som du.


   
SvaraCitera

du gör rätt som säger åt dom

dom gör fel och borde skämmas

fortsätt stå för vad du tycker är rätt
förlora aldrig den fina förmåga du har
kram


   
SvaraCitera
kachin

Du verkar ha ganska omogna vänner [crazy] men ignorera är väl det enda, de verkar ju inte kapabla till att föra en vettig diskussion i alla fall.
Du går på högstadiet gissar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Du verkar ha ganska omogna vänner men ignorera är väl det enda, de verkar ju inte kapabla till att föra en vettig diskussion i alla fall.Du går på högstadiet gissar jag?

Yes, går i 9an. Omogna är väl de flesta i min ålder, får man acceptera (tyvärr).

framtidsbron:

du gör rätt som säger åt domdom gör fel och borde skämmasfortsätt stå för vad du tycker är rättförlora aldrig den fina förmåga du harkram

[smile]

xyz123:

Tyvärr så har båda rätt. Om man har mer empati så känner man mer med andra och då är det rätta att vara snällare eftersom man annars själv mår sämre. Har man mindre empati så känner man mindre för andra och då spelar det inte så stor roll för en själv hur man är som person. Empati är en av naturens programmeringar som vi bara inte kan komma ifrån. Nature is a bitch. Det här är därför inget som kan argumenteras fram till någon sanning. Om människor skadas av deras påpekanden, då är det fel. Om däremot ingen hör de skämta är det inte fel att skämta. Om du hör de och tar illa upp är det helt okej att påpeka hur du känner, men du kan och bör inte tvinga människor att tänka som du.

Du har så rätt. Vad sorglig denna värld är nu när man tänkte efter lite.


   
SvaraCitera

tycker det är BRA. Många är ju lite avtrubbade, men jag tycker det är fint att du är så empatisk. Tappa inte bort det.


   
SvaraCitera

Du är ju den som har rätt i sak, och det är väl bra att du visar ditt ogillande. Samtidigt kanske det inte ger något att du börjar tjafsa om det heller det är nog mer du som blir utmattad av det än dom som ändrar attityd eller mognar för den delen. Detta måste nog komma från att dom själva (förhoppningsvis) börjar tänka själva, det kommer inifrån inte automatiskt men det kommer inifrån i någon mening. Men om du är rätt person att visa vägen så ska du så klart göra det.


   
SvaraCitera
kachin

HealTheWorld:

Yes, går i 9an. Omogna är väl de flesta i min ålder, får man acceptera (tyvärr).

Det blir bättre sen på gymnasiet [cute]


   
SvaraCitera

haha kan va så, men gillar samtidigt att skratta åt down-, mongobarn och rullstolsbundna ibland +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Det blir bättre sen på gymnasiet

Det hoppas jag verkligen!, har verkligen känts som att jag misslyckats på många plan under högstadiet men det är en annan historia. Har dock mognat och verkligen förändrats sedan 7an på grund av motgångar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

haha kan va så, men gillar samtidigt att skratta åt down-, mongobarn och rullstolsbundna ibland +_+

Rullstolsbundna skrattar jag inte åt men har nog dragit lite på smilbanden då någon med down syndrom går förbi en trots att man inte vill det.


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Vad sorglig denna värld är nu när man tänkte efter lite.

Jag önskar jag kunde stänga av hjärnan och kunskapen men det går tyvärr inte.[sad]

Tickstart:

haha kan va så, men gillar samtidigt att skratta åt down-, mongobarn och rullstolsbundna ibland +_+

Bad person! Jag med...[wink]

HealTheWorld:

Det hoppas jag verkligen!,

Gymnasiet är mognare och mycket bättre. Högskolan/universitetet är ännu bättre (alltså vad gäller mognad, blir dock mer plugg och mer stress).


   
SvaraCitera

HealTheWorld:

Rullstolsbundna skrattar jag inte åt men har nog dragit lite på smilbanden då någon med down syndrom går förbi en trots att man inte vill det.

sant sant, rullstolsmänskorna är inte så roliga, ba de att den jag såg sist hade tungan ute typ :DD oh god..


   
SvaraCitera