Aviseringar
Rensa alla

Kan man bli högerhänt om man har varit


Ämnesstartare

Ja, kan man? Jag har för mig att jag var vänsterhänt när jag var typ 4-5 och nu är jag höger.


   
Citera

Tror snarare att man inte vet förrän än viss ålder, och innan det använder man båda eller "fel". Känner många som säger sig varit vänsterhänta eller dubbelhänta när de varit små.


   
SvaraCitera
time
 time

Finns många som lär sig använda båda händer till att skriva eller göra vissa grejer. Det är ovanligare att man blir lika duktig med båda händerna och obehindrat kan switcha mellan dem för olika rörelser. 

Om man är vänsterhänt eller högerhänt brukar synas ganska tidigt, redan vid två-treårsåldern kan det vara synligt vilken hand som kommer dominera.


   
SvaraCitera
torg1

Skulle va skönt att va både höger- och vänsterhänt 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var vänsterhänt när jag var liten fast mina föräldrar lärde mig att bli höger, vet inte ens varför.


   
SvaraCitera
torg1

Förövrigt så tror jag man kan blir höger eller vänsterhänt om man vill. Om man använder den ovana handen/armen till typ allting under en lååång period så borde de vända 😀


   
SvaraCitera

Var vänsterhänt när jag var liten men mina föräldrar lärde mig att vara högerhänt för dom tycket det var fult att vara vänsterhänt och att det skulle vara lättare att vara högerhänt än vänsterhänt. Kan dock skriva lika bra med båda händerna. Och brukar byta till vänster hand när min högra hand får kramp.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

I Sverige var man fram till någon gång på 60-talet tvungen att skriva med höger hand i skolan. Så ja, efter mycket träning så kan man nog bli högerhänt eller åtminstone använda båda. Jag är vänsterhänt och kan exempelvis bara använda datormus med högerhanden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det skulle jag tro.
Jag kan använda båda händer för mycket, egentligen det mesta förutom just att skriva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du kollar på dina båda tummar samtidigt så ser du det där vita på nageln. Den handen som har minst vitt är din rätta hand. Puss


   
SvaraCitera