Aviseringar
Rensa alla

kan man förbättra sina sociala färdigheter?


Ämnesstartare

vissa personer är bättre på att umgås än andra. det kan säkert bero på både miljön och arvet. enligt min åsikt är det mycket viktigt med social färdigheter för att skapa sociala nätverk.

min fråga är om man kan förbättra sin förmåga genom träning? det finns individer med brist på empati liksom autism spektrum och vad jag har förstått så har de mycket svårt i sociala grupper.

jag vet att det finns böcker som ska förbättra sina färdigheter men det kan vara ormolja, bara för att stjäla Aspergers hårt förtjänade kontanter.


   
Citera

klart som fan att man kan träna, sög ganska hårt på det förut och nu kan jag väl prata med de allra flesta.


   
SvaraCitera

Ja, det kan man.


   
SvaraCitera

Umgås med folk, våga ta för dig, säga vad du tänker och känner.
Att göra saker praktiskt gör det enklare för mig att bli bättre på det än att läsa om det teoretiskt.


   
SvaraCitera

ja men det är ett hårt arbete som kräver tålamod och självtillit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
klart som fan att man kan träna, sög ganska hårt på det förut och nu kan jag väl prata med de allra flesta.

tack det är min första tråd på det här forumet jag kan inte kulturen så bra. alla verkar hålla med. gjorde du något extra eller växte du ifrån dig det efter att du har fått mera erfarenheter? 


   
SvaraCitera

LiberalWarrioe:

tack det är min första tråd på det här forumet jag kan inte kulturen så bra. alla verkar hålla med. gjorde du något extra eller växte du ifrån dig det efter att du har fått mera erfarenheter? 

Jag försökte väl prata med folk och vara tillmötesgående, mycket av det sociala går att fejka väldigt bra. Man kommer fruktansvärt långt på att skaka i hand på främlingar, ställa frågor och verka vara intresserad, komma ihåg skit om dem som man knyter tillbaka till osv. Det finns säkert någon bra bok om det eller liknande.

Själv har jag väl mest lärt mig genom att vara en pinsam jävel i många år och lärt mig av mina misstag.


   
SvaraCitera