Aviseringar
Rensa alla

Kan man köpa lycka?


Ämnesstartare

Tror ni att man blir mer eller mindre lycklig av att konsumera mer?

Några ingångar:
Vilka är konsumtionens för- och nackdelar?
Är hög lycka beroende av konsumtion?
Existerar onödig konsumtion ur ett lyckoperspektiv?
Kan man bli lyckligare genom att medvetet konsumera mindre?
Hur påverkas samhället lokalt och globalt av hög konsumtion?

Gogogo ^^


   
Citera
Ämnesstartare

Om man har råd att resa, ja. Iallafall jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä det är ju inte själva lyckan man köper


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm. Eller, saker som ger dig lycka. Långvarig vet jag inte om den skulle bli, men ja, man kan köpa den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

temporär lycka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg: Om man har råd att resa, ja. Iallafall jag.

Att köpa saker då?

isola: Nä det är ju inte själva lyckan man köper

Kan man inte bli lycklig av själva handlingen att köpa?

Nea: Mm. Eller, saker som ger dig lycka. Långvarig vet jag inte om den skulle bli, men ja, man kan köpa den

Fingerprints: temporär lycka

Ah.. Blir man lyckligare i det långa loppet av att få köpkickarna eller blir man olyckligare för att man tycker att det är jobbigt däremellan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

//hon som gillar att använda frågetecken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vad man köper. Köper jag en konsertbiljett och några öl och har en allmänt trevlig kväll så skulle jag ju vara lyckligare än om jag suttit hemma. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns lite märkligt idag när man unnar sig iphones och nya skor varannan veckanmen konsumtionssamhället tvingades vi på sätt och vis in i en gång i tiden, när löneslaveriet mer och mer ersatte tidigare strukturer så behövde man lite lubrikation för att hjulen skulle snurra.  Man kanske hellre tar det där skitjobbet på Berras vägkrog med dålig lön osv när man vet att man har avbetalningar på plasman i vardagsrummet och en fyrhjuling som är väldigt nödvändig för att patrullera ens stora ägor på 460 kvadratmeter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att konsumera för att man ska gör än det inte lycklig. Inte mig i vilket fall. Men att konsumera det som gäller mig och mina intressen gör mig lycklig. T.e.x att köpa resor, skiva etc. Men att träffa och umgås med vänner och familj gör mig också lycklig. Olika typer av lycka och jag behöver båda för att vara lycklig. = )


   
SvaraCitera

MAN KAN KÖPA EN HÄST OCH DET ÄR PRETTY DAMN CLOSE


   
SvaraCitera

FAST ÄR LÄTT ATT DET BLIR OLYCKA OCKSÅ, LITE KNIVIG BALANSGÅNG DET DÄR


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ
402946.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man vet var man ska handla! Nämen allvar då. Tillfälligt blir man nog lycklig av köpa materiella ting, dock inte i längden. meeeen, upplevelser kan man också köpa och det tror jag nog är en av få saker man blir rikare av att köpa. 


   
SvaraCitera

Allt e väl temporärt eller

Fingerprints:
temporär lycka


   
SvaraCitera