Aviseringar
Rensa alla

Kan man själv utveckla psykopati?


Ämnesstartare

Dberorpå:

ja (Du röstade på detta alternativ)

ingenting verkar ju omöjligt för den här rasen.


   
SvaraCitera

Dberorpå:

ja (Du röstade på detta alternativ)

Men dock tror jag det är mycket svårare för vissa än för andra. Själv tål jag inte att se såna där amerikanska filmer/serier när de ska skjuta någon men inte gör det, fast deras eget liv står på spel.

Dock kollar jag ju på dem ändå... men blir alltid lite arg över när de INTE skjuter [sad]

Har dessutom väldigt lätt att önska att folk verkligen dog.

Men som de där studierna visade nyligen är jag väl hjärntvättad från alla spel jag spelat i mitt liv [zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Dberorpå:

Kan man påverka utvecklingen av ett rubbat psyke? T.ex. bestämma att man successivt ska förvandlas till psykopat, eller bli mer känslokall?

Antisocial personlighetsstörning är något som är medfött och ingenting som man kan ‹utveckla› i vuxen ålder. Det innebär att man har mindre empati för andra levande varelser, och fler saker – dock inte att man blir en mördare. Alla vuxna har ett konsekvenstänkande där man väger för och nackdelar för vad något man gör skall resultera i.

Schitzofreni innebär i 9999 fall av 10000 ingen fara över huvud taget för någon annan än den sjuke själva – möjligen kan någon ynka promille råka slå till någon under en psykos. Däremot så har det hänt att folk har fårr psykoser som lett till att de mördat någon. Nota bene: de mår oftast verkligen skit när de uppvaknar ur psykosen och därtill så blir de inte satta i fängelse för det.

Begreppet psykopat används inte längre inom modern psykiatri. Det är utdaterat och numera bara mediatrams och folkmunsslag. Man bör undvika det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

psykopat

Psykopati handlar inte bara om att döda utan finns en hel del annat som går under det.
Om jag nu inte missförstått dig 😛


   
SvaraCitera

Knarko:

Psykopati handlar inte bara om att döda utan finns en hel del annat som går under det.
Om jag nu inte missförstått dig 😛

Nej, men, det var inte det jag pratade om. Jag menade att psykopati är ett ord som bara oinsatta använder sig av. Psykopati finns inte i DSM-IV eller i WHO:s lista över psykiska sjukdomar och störningar sedan 1980 respektive 1992. Kort och gott: psykopati finns inte. Det är en diagnos som är oblsolet, utdaterad, gammal och inte aktuell.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

*Empati.

Antisocial personlighetsstörning innebär i och för sig en avdämpning av alla känslor, inte enbart empati.


   
SvaraCitera

Dberorpå:

Varför får jag obetydliga motargument när jag påstår att man medvetet kan utveckla fula egenskaper...?

För det första för att du inte är tillräckligt insatt för att skilja på äpplen och päron – eller ens apelsiner. Du verkar avnända psykopati och rubbat psyke som utbytbara synonymer: it aint working that way! Rubbat psyke betyder ingenting egentligen och man skulle kunna applicera det på vem som helst osm upplever en kris eller gråter om man menar psyke som sinnesstämning. Alternativt så kan man bara ge det till dem med medfödda neuropsykiatriska funktionshinder om man menar konkreta abnormaliteter i hjärnans funktion.

Låt oss börja med att 1. skilja på psykiska sjukdomar, 2. neuropsykiatriska funktionshinder, 3. personlighetsstörningar och 4. bettendeförändringar p.g.a. skador av hjärnan. Det första är medfött, det andra är dels medfött och dels beroende på uppväxtmiljö, det tredje är medfött och det fjärde beror på somatiska sjukdomar eller olyckor/våld.

Det som i folkmun använda ‹psykopat› härrör ut den tidigare diagnosen ‹psykopati› som fanns i DSM-IV fram till 1980 som numera är ersatt med andra diagnoser och inte längre finns. Detta betyder i princip att psykopati inte längre finns om man skall lita till medicinsk expertis inom psykologi och psykiatri gällande psykopatologi.

Den diagnosen som numera används för personer som saknar empati och till stor det ser till sig själva är antisocial personlighetsstörning. Den går inte att bota och är medfödd och för att få den skall man tidigt i livet ha uppvisat vissa beteende. På diagnostiska formulär får man t.ex. fylla i huruvida man plågat djur eller andra barn innan 15 års ålder. Man skall alltså ha uppvisat vissa symtom redan som barn. Att ha antisocial personlighetsstörning innebär inte att man per se är en mördare – även om det är lättare för en person med antisocial personlighetsstörning att döda en människa (för hen har inte de empatiska hindren som vi andra oftast har). De flesta personlighetsstörningar ehuru inte på något sätt botbara blir mindre besvärliga och starka med ålder.

Även om man accepterar psykopati som term så är ett av kriterierna som den som för FN:s räkning skapade PCL-R (av dr. Robert Hare) att man skall ha uppvisat empatilösket och grymet innan 12 års ålder. Du kan alltså inte medvetet utveckla psykopati. Men om du vill kan du gå ut och slå ihjäl någon och bli kallad för det, men det är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Antisocial personlighetsstörning innebär i och för sig en avdämpning av alla känslor, inte enbart empati.

Inte över huvud taget uppfattat någonstans och jag har skrivit en uppsats i ämnet, men du är välkommen att presentera en källa.

Dock är ju inte psykopati och antisocial personlighetsstörning synonymer, utan psykopati är en undergrupp och det är psykopati jag har studerat.

Hampie:

som numera är ersatt med andra diagnoser och inte längre finns.

Tror dock den är återinförd. Minns dock inte i vilken diagnosförteckning. Detta var något som min psykologilärare påpekade. Det är inte heller alltid som det kopplas ihop med antisocial personlighetsstörning, utan också med narcissistiska och borderline-personlighetsstörningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Inte över huvud taget uppfattat någonstans och jag har skrivit en uppsats i ämnet, men du är välkommen att presentera en källa.

Nämns som diagnoskriterie här.


   
SvaraCitera

Nachac:

Tror dock den är återinförd. Minns dock inte i vilken diagnosförteckning. Detta var något som min psykologilärare påpekade. Det är inte heller alltid som det kopplas ihop med antisocial personlighetsstörning, utan också med narcissistiska och borderline-personlighetsstörningar.

PCL-R skapad på FN-direktiv, skrev jag ju. Men den finns inte i DSM-IV eller WHO:s dito.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Nämns som diagnoskriterie här.

Jag förstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Sedan kanske viljan att vilja bli ett psykfall, psykopatiskt i sig?

[y][y][y]

dazed_and_confused:

det tror jag men om du verkligen vill veta bör du kanske inte fråga på nåt random tardforum för ungjäflar

Sant, men kommer inte ändra min tro pga. vad folk skriver här, hur påläst de än är.
Har bestämt mig för att tro på det jag påstått (påståendet är omgjort till en fråga, observera det)

OF 5:

ingenting verkar ju omöjligt för den här rasen.

[love]

Hampie:

skilja på psykiska sjukdomar

tänkte för långt men åt fel håll dock, as usual. Använde mig förmodligen av fel sjukdom, menade nog inte psykopati.
Menade väl att man bli mer sadistisk, eller något.
Ber om ursäkt för att jag jämt formulerar mig felaktigt, har alldeles för bråttom och är lite för slarvig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag förstår.

Diagnoskriterie från DSM-IV, närmare bestämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Jo, det kan nog stämma.

varför?

Hampie:

Jag menade att psykopati är ett ord som bara oinsatta använder sig av. Psykopati finns inte i DSM-IV eller i WHO:s lista över psykiska sjukdomar och störningar sedan 1980 respektive 1992.

älskar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anisokori:

varför?

Eller jag vet inte. Men något är ju fel om man vill vara psykopat.


   
SvaraCitera