Aviseringar
Rensa alla

Kan man ta bort sig från en adress utan att flytta?


Ämnesstartare

assåh om man söker efter mig på typ eniro lr ngt så står dt var jag bor..
 
undrar om man kan ta bort dt utan att det påverkar de andra boenden på adressen?

assåh utan att flytta. vill inte vara skriven ngnstans ba. så typ om d står "adress okänd på min profil hos sökmotorer lr hemlös/whatever. om de behöver skicka mig post så kan d la skicka på mail??? kan alltså tänka mig att regga min mailadress ist och mitt  mobilnummer verkar de redan ha 
om man måste vara bokförd ngnstans för att ha typ bank lr så kan man inte ba skaffa ngn postlåda ngnstans då med lås till?? 


   
Citera
Ämnesstartare

Eniro syns det ju bara på om du har ett offentligt nummer. Du måste vara folkbokförd någonstans iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lr kommer de alltid ha senaste bokföringsadress aktivt?? så typ om man blir vräkt från en lgh utan att hitta ny bostad så kmr man fortfarande bo där enligt upplysning.se osv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hemlösa brukar vara skrivna på vårdhem och interner på fängelser eller blankt. har man skyddat identitet så syns man inte iof men det krävs ju en hel del för att få en sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
lr kommer de alltid ha senaste bokföringsadress aktivt?? typ om man blir vräkt från en lgh så kmr man fortfarande bo där enligt upplysning.se osv? 

ah det blir man nog. fast de nya boende kanske kan ta bort dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmm så det skulle fungera att flytta till en lgh och bo där i ngn månad sedan flytta ut och jag e fortfarande skriven på adressen? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ah det blir man nog. fast de nya boende kanske kan ta bort dig.

och var står man då? (enligt eniro, upplysning.se, hitta.se etc) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
hmm så det skulle fungera att flytta till en lgh och bo där i ngn månad sedan flytta ut och jag e fortfarande skriven på adressen? 

Du är skriven på en adress tills du meddelar om adressändring till skatteverket.

S3ON:

och var står man då? (enligt eniro, upplysning.se, hitta.se etc) 

Du kan inte jämföra Eniro och hitta.se med upplysning då dessa är nummertjänster där man bara finns med om man har ett registrerat telefonnummer. På upplysning, ratsit och birthday kommer du inte att vara skriven någonstans utan då kommer bara ditt personnummer och namn finnas med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man anmäls försvunnen, försvinner ens identitet till slut efter några år då? eller måste de få det bekräftat för sig att man inte lever?

om man fejkar ett självmord, genom att typ lämna ett självmordsbrev och sedan försvinna, raderar de ens identitet då? eller måste de kunna identifiera liket här också? 

Om man typ handlar massa griskött, och grisblod & bygger en bomb, placerar bomben tillsammans med grisköttet och blodet i ett övergivet hus till skogs och spränger skiten i luften, är det tillräckligt för dem då för att kunna dra slutsatsen att jag är död?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
om man anmäls försvunnen, försvinner ens identitet till slut efter några år då? eller måste de få det bekräftat för sig att man inte lever?

om man fejkar ett självmord, genom att typ lämna ett självmordsbrev och sedan försvinna, raderar de ens identitet då? eller måste de kunna identifiera liket här också? 

Om man typ handlar massa griskött, och grisblod & bygger en bomb, placerar bomben tillsammans med grisköttet och blodet i ett övergivet hus till skogs och spränger skiten i luften, är det tillräckligt för dem då för att kunna dra slutsatsen att jag är död?

Om det inte finns någon kropp så måste det gå några år innan du kan dödförklaras. Hur länge beror på omständigheterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6df%C3%B6rklaring


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

och var står man då? (enligt eniro, upplysning.se, hitta.se etc) 

eniro är bara om man har ett offentligt nummer
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta.4.18e1b10334ebe8bc80001978.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N3794N:

Om det inte finns någon kropp så måste det gå några år innan du kan dödförklaras. Hur länge beror på omständigheterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6df%C3%B6rklaring

intressant. men måste vara sjukt konstigt att leva utan identitet, man räknas väl typ som papperslös invandrare? eller ligger data kvar någonstans från avlidna, jag menar så att identiteten kan återaktiveras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

intressant. men måste vara sjukt konstigt att leva utan identitet, man räknas väl typ som papperslös invandrare? eller ligger data kvar någonstans från avlidna, jag menar så att identiteten kan återaktiveras. 

Ja, avlidnas personuppgifter finns kvar i folkbokföringsregistret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tillåts man göra vinster på börsen om man lever på sjukersättning + bostadstillägg?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag antar att du inte i första hans syftar på vad som står om dig på Eniro och liknande dataregister utan vad som står om dig i statens (myndigheternas) folkbokföringsregister. 

Du måste vara folkbokförd någonstans så länge du bor i Sverige. Problemet som gjort det svårare att bara "försvinna" inom landet är numera att varje specifik lägenhet är numrerad.
Dessutom går det inte att vara mantalsskriven på en postbox som det gick tidigare. 

Men vad är syftet med din fråga? Vill du bara rent tillfälligt försvinna ur mantalsskrivningsregistret?

Har själv en släkting som är mantalsskriven på en liten 1:a i stan men bor ute på landet i ett mindre "slott". Både med kommunens och skattemyndigheternas goda minne.

S3ON: Tillåts man göra vinster på börsen om man lever på sjukersättning + bostadstillägg?

Du får äga hur många miljoner som helst i aktier och aktiefonder och få hur många miljoner som helst i aktie- och fondutdelning om du har sjukersättning eller förtidspension. DÄREMOT är det strikta bestämmelser vad beträffar bostadsbidrag. Jag minns inte hur mycket "förmögenhet" man får ha för att man inte ska få bostadsbidrag men jag vill minnas att gränsen ligger på runt 100K kronor.


   
SvaraCitera