Aviseringar
Rensa alla

Kan man vara nära vän med sitt ex? (Poll: är du nära vän med ett ex?)


Zymba:

Blir så ledsen av att läsa detta. Såna här slut är så jävla sorgliga. Kram!

Det har gått så lång tid nu att jag inte känner någon direkt sorg över det längre, även om det förstås är tråkigt att ha förlorat en värdefull kontakt, men tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är inte nära vän med något ex.
inte för att jag känner mig hjärtekrossad eller känslosam inför det.
mer äcklad, eller generad över min dumhet/naivitet.
och jag har inte så många som kan räknas som "ex" heller.

har en tendens att bli så jävla störd på människor i längden. 🙁
(jaja, ett av mina mindre attraktiva drag)

vill ändå tro att jag klarar av att umgås med människor jag tidigare fumlat runt med.
och om min nuvarande relation någonsin tog slut, hoppas jag att den kan fortgå på annat vis. fast det vore förmodligen väldigt svårt om den inte var en sådan som rann ut i sanden känslomässigt.


   
SvaraCitera

kakakaka: Har som japan1 oxå haft bara ytliga förhållanden.

detta får mig att känna mig tvingad att poängtera att mitt nuvarande förhållande ej är ytligt Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja

I vissa fall, ja absolut. I andra fall - nej. Beror helt på vad man hade för relation. Har man exempelvis varit vänner innan blev tillsammans så tror jag att det är relativt lätt att gå tillbaka till det efteråt om man inte är totalt osams efter förhållandet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för min egen del gäller "nej" i dom flesta fall, men lyckas otroligt nog med att just nu vara både kompis och klasskamrat med en fd. kärlek. det är najs.


   
SvaraCitera

Zymba: Ja

man lever bara en gång


   
SvaraCitera
time
 time

Jag har en jämn fördelning av två ex jag aldrig pratar med, och två ex där jag har en "tja ska vi fika - kolla in det här spelet/kolla den här bilden på katterna ååååå"-relation med och en som är min absolut bästa vän i hela världen och vars vänskap går över alla nya relationer (dvs, skaffar jag en partner som inte kan hantera att jag och exet är bästa vänner så väljer jag att behålla exet, liksom). Som tur är tycker min nuvarande pojkvän och mitt ex om varandra, åtminstone utåt sett, så jag är välsignad med ett lugnt liv där jag får umgås med vem jag vill. Party

Det går hur bra som helst att vara vän med ett ex men det beror oftast på hur man skiljdes åt. Ibland kan man bli vänner igen även om man går isär som bittra fiender, though.


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba: Nej

Inte nära vän, men det går att ses och/eller ha kontakt utan att det är dålig stämning. Så vänner är vi väl. Även om det aldrig kommer vara som det en gång var. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nära vän är väll lite att ta i men jag är absolut kompis med mitt ex.


   
SvaraCitera
mynona

Zymba: Hur tänker ni i frågan? Är det möjligt att vara nära vän med sitt ex?

Ja, men det är ingen självklarhet eller allmän principfråga: det handlar helt enkelt om vilken relation man har och hur förhållandet avslutades. Om det var en icke ömsesidig brytning med dåliga känslor som sårade en, varför skulle man behålla kontakten? Om man var vänner innan och sedan odramatisk och gled över i vänskap igen och fortfarande får mycket ut av att ha varandra i sitt liv och inte skadas av att ha det, varför skulle man inte ha det? Det beror på hur och varför förhållandet avslutades


   
SvaraCitera

Är vän med 2 utav mina ex.

Den första har jag varit vän med i ca 8 år, vi var ungt tonårspar, och blev väldigt nära vänner efteråt de första åren, men främst över internet/sms/telefon kontakt då vi bodde på varsin sida utav Sverige. Och kommer bra överens idag, men lever helt olika liv. Menar, hon bor i Afrika och studerar och grejer. Jag är awesome och .. vi slutar nog där.

Den andra i ca 4 år, vi var ny-vuxna, hade sex, hon blev gravid, vi blev ett par, diskuterade hur vi skulle göra, valde abort, gjorde slut i och med det. Efter det har vi haft ett väldigt sexuellt avslappnat förhållande, vi har i snitt någon månad per år som vi syns, hånglar upp varandra, ev ligger lite. Vi har även en "40-year-plan", dvs ett visst datum då vi sagt att om ingen utav oss hittat någon stabilt förhållande, så skaffar vi barn.

Det är däremot de enda två som jag har kontakt med i princip.
Vissa av övriga ex skulle istället skjuta mig på gatan likt Palme-mordet om de såg mig.

Överlag tror jag det är väldigt svårt att vara nära vän med sina ex, det är möjligt, men oftast går det ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Jag är inte vän med något ex. Har alltid tänkt att "jag ska försöka, vore så synd att förlora en så fin relation helt och hållet!" men sedan har jag ändå alltid behövt säga upp kontakten av olika skäl. Ledsen Känns lite trist, för som sagt - man har ju verkligen kommit så nära varandra och känner varandra så väl, men känns jättekonstigt för mig att umgås med någon som "bara vänner" när man en gång delade sitt liv med personen.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Är inte det nej.

Men ett av dem, som är/var UM-are kändes det inte ett dugg konstigt att träffa under en träff i somras. Det kändes väldigt befriande. Vi kunde istället skratta åt en del minnen och dra gamla skämt som vi både förstod. Det var fint. Känslan av att inte vara hatad alt. hata alla sina ex, var också befriande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det tror jag beror på avslutet. Förhållanden avslutas av olika orsaker.  En eventuellt vänskap efter ett förhållande står i relation till anledning till avbrottet. Görs det slut på grund av att ena parten svikit ett förtroende och ömsesidigt tillit saknas, ja, då finns det sämre utgångspunkt för en vidare god kontakt. Blir anledningen till uppbrottet snarare externa omständigheter som inte är kopplade till bristande personkemi eller brister i beteendet hos parterna, då finns det mycket större potential där. 

Skulle jag och min nuvarande gå skilda vägar finns det inget tvivel om att vi skulle fortsätta vara vänner. Det är lika givet som att vatten är en vätska. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: det är bara folk som vill vara märkvärdiga som är vänner med sina ex.

Galen


   
SvaraCitera