Aviseringar
Rensa alla

kan mina föräldrar bestämma över mig när jag är 18??


Ämnesstartare

Hej! 
jag är 17 år och har det ganska jobbigt hemma. mamma har gift om sig med en ny kille och jag gillar inte honom speciellt mycket...
De gillar inte min kille alls, och anledning till det är bara för att han är lite sjuk! Han är gluten och har lite ont i lungorna då å då. När de sa att de inte gillar honom för att han har lite problem med lungorna då vart jag bara..." öhm....ok?" Helt sjukt alltså!  
I alla fall, jag tänker flytta ihop med min kille så fort jag fyller 18 (ca 6 månader kvar). jag undrar om de kan bestämma över mig då när jag är 18? Kan de tvinga mig att stanna kvar? Kan de polisanmäla mig och min kille då?


   
Citera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha.. Tack så mycket för svaret! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mini.moo:
Hej! 

Förmyndarskap finns, men det krävs en hel del för att det ska bli av med något sådant.

Nej de kan inte bestämma över dig när du fyllt 18, men de kan bestämma vilka regler som gäller där hemma. Sen är de skyldiga att försörja dig under tiden du går på gymnasiet, så länge du inte gör som du tänker, flytta hemifrån.
Jag rekommenderar dig att tänka till ett antal gånger innan du flyttar ihop med din kille. Det är inte helt lätt att flytta ihop med någon om man aldrig bott hemifrån tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, genom hot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enligt lagen, nej. Men kan tänka mig att föräldrar har lätt att övertala och styra ändå.  Mina föräldrar styrde och ställde över mig mycket innan jag flyttade, men sedan när jag flyttade släppte de taget om mig direkt. De låter mig göra alla dumma misstag, de säger vad de tycker om det, men de försöker aldrig tvinga eller övertala mig till något. 

Tror dina föräldrar successivt kommer släppa taget om dig när du väl flyttat. Det har en tendens att bli så.

Jag kan nästan sakna att ha någon som bestämmer över mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Förmyndarskap finns, men det krävs en hel del för att det ska bli av med något sådant.

Nej de kan inte bestämma över dig när du fyllt 18, men de kan bestämma vilka regler som gäller där hemma. Sen är de skyldiga att försörja dig under tiden du går på gymnasiet, så länge du inte gör som du tänker, flytta hemifrån.
Jag rekommenderar dig att tänka till ett antal gånger innan du flyttar ihop med din kille. Det är inte helt lätt att flytta ihop med någon om man aldrig bott hemifrån tidigare.

Jag har tänkt på det flera gånger och jag är säkert på att jag vill flytta. Även om jag inte flyttar in till min kille så skulle jag ändå flytta hemifrån..  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mini.moo:

Jag har tänkt på det flera gånger och jag är säkert på att jag vill flytta. Även om jag inte flyttar in till min kille så skulle jag ändå flytta hemifrån..  

Exakt hur ska du ha råd med allting?Hyra, el, värme, telefonräkning, (internet), mat, försäkring(ar) och annat smått och gott!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Exakt hur ska du ha råd med allting?Hyra, el, värme, telefonräkning, (internet), mat, försäkring(ar) och annat smått och gott!

det sant... men jag orkar inte mer med min familj. mamma är verkligen omogen..
En del undrar varför jag pratar eller tänker som en vuxen ibland... joo för att jag är ett enda barn och jag kan inte prata med mamma när jag har problem. Jag måste lära mig själv vad som är bra eller dåligt... Hon säger att hon älskar mig men om man tänker på det hon gör så är det tvärtom. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mini.moo:

det sant... men jag orkar inte mer med min familj. mamma är verkligen omogen..
En del undrar varför jag pratar eller tänker som en vuxen ibland... joo för att jag är ett enda barn och jag kan inte prata med mamma när jag har problem. Jag måste lära mig själv vad som är bra eller dåligt... Hon säger att hon älskar mig men om man tänker på det hon gör så är det tvärtom. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra... 

Om det är väldigt illa ställt så får du ta upp det med socialen som får undersöka saken. De kan i sådana fall, om din mamma inte kan uppfostra dig, hjälpa dig med lägenhet och allt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Om det är väldigt illa ställt så får du ta upp det med socialen som får undersöka saken. De kan i sådana fall, om din mamma inte kan uppfostra dig, hjälpa dig med lägenhet och allt annat.

ok... tack så mycket för svaret. jag har i alla fall några månader på mig att tänka genom saken . Vi får väl se hur det kommer bli :,)


   
SvaraCitera