Aviseringar
Rensa alla

Kan någon förklara djurtestning av smink inom EU för mig?


Ämnesstartare

Ja, i mars 2013 beslutades det ju att inget djurtestat smink skulle få säljas inom EU. Men hur går det ihop när de säljer M.A.C och andra djurtestade märken inne på Sephora till exempel?


   
Citera

sessan707997: Sephora

ANMÄL 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

ANMÄL 

Vad menar du?


   
SvaraCitera

Nästan all testar på andra djur än homo sapiens


   
SvaraCitera

sessan707997: Vad menar du?

Anmäl butiken som säljer, ärendet kske tas till eu-domstol. :))


   
SvaraCitera
reben

här finns en del info om undantag osv:
http://forskautandjurforsok.se/fakta/konsument/kosmetikatester/

vet dock inte om det är det du söker. har inte själv riktigt fått grepp om det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Anmäl butiken som säljer, ärendet kske tas till eu-domstol. :))

Det är ju bara att gå till närmaste skönhetsbutik. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
här finns en del info om undantag osv:
http://forskautandjurforsok.se/fakta/konsument/kosmetikatester/

vet dock inte om det är det du söker. har inte själv riktigt fått grepp om det där.

Så om jag förstod det är det förbjudet att testa inom EU, men inte förbjudet att sälja djurtestat inom EU (om testningen utfördes utomlands).


   
SvaraCitera

sessan707997:

Det är ju bara att gå till närmaste skönhetsbutik. 

Va?


   
SvaraCitera

sessan707997:

Så om jag förstod det är det förbjudet att testa inom EU, men inte förbjudet att sälja djurtestat inom EU (om testningen utfördes utomlands).

Känns väldigt korkat ifall så vore fallet. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

De är otroligt listiga med detta. T ex är det tillåtet att hävda att ngt inte inte är djurtestat om den färdiga produkten inte är djurtestad om de skriver på ett sätt som är tvetydigt. I t ex Kina och Japan (iaf Kina det var ett tag sedan jag läste om det) är det lag på att allt smink måste djurtestas innan det säljs så även om ingenting i sminket djurtestats så tjänar man pengar på djurtestande om man säljer sina produkter dit. Flera märken låter därför bli att sälja dit. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

sessan707997:

Så om jag förstod det är det förbjudet att testa inom EU, men inte förbjudet att sälja djurtestat inom EU (om testningen utfördes utomlands).

ja


   
SvaraCitera