Aviseringar
Rensa alla

Kan någon förklara vad som är så speciellt med Apples produkter?


Ämnesstartare

"R.I.P. Steve Jobs. Never met him but his affect on my life was/is tremendous. "

"One of the greatest innovators of our age has passed away. His revolutionary entrepreneurship opened vast new horizons."

Två exempel av vad man får läsa i sitt Twitterflöde denna regniga torsdagsmorgon.

Vad är det som är så speciellt med Apples grejer, som gör Steve Jobs till en sån entreprenör (är förövrigt säker på att han ej varit den som kommit på idéerna för något av det Apple sålt på länge)

Jag har fipplat med deras produkter, men jag förstår inte vad dessa överprissatta saker bidragit med som ska vara så speciellt?

Så berätta för mig, vad gör dessa produkter så otroligt bra?

Image


   
Citera
Exner

Tajta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Tajta!

Vad menar du nu?


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Vad är det som är så speciellt med Apples grejer

Självklart att de lyckats skapa sådan sfär kring sina produkter och en identitet. Att de helt enkelt lyckats fått en massa människor kasta allt förnuft åt sidan och fylla dem med en känsla av att de "måste" ha de senaste appleprodukterna.

Sedan har de faktiskt en fantastisk känsla i sina produkter. Goda materialval och stadigt byggda gör att de känns bra att hålla i och det ökar habegäret och chansen att personen köper Apple igen.

Jag har inga Appleprodukter kan jag tillägga...


   
SvaraCitera

Jag tror att folk gillade honom pga hans skor.


   
SvaraCitera
Exner

Slumpartad:

Vad menar du nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Sedan har de faktiskt en fantastisk känsla i sina produkter.

Snackar vi datorer finns det ju många gånger bättre laptops för halva priset, i mindre plastiga material och mer än dubbel prestanda. Duger inte sånt kan man ju alltid köpa en av Sonys överprisatta datorer om man vill ha kvalitet och design.

När det gäller telefoner finns det ju Androids med överlägsen kvalitet på material. Iphones känns ju trots allt plastiga. Dock är väl de telefonerna rätt snygga... men Samsung kopierar dem ju, och säljer dem med bättre OS ändå...

Myksa:

en massa människor kasta allt förnuft åt sidan

Känner lite så, angående speciellt Ipads och Iphones, att det mer än mode än att de köper dem för att det är bra produkter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Exner:

om

Hehehe.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nintendo:

Jag tror att folk gillade honom pga hans skor.

Neh, hans polotröja [no-no] Han har ju haft samma tröja hela sin karriär.


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Neh, hans polotröja

Nä hans skor [no-no]


   
SvaraCitera

Slumpartad:

i mindre plastiga material

Gamla MacBooken är ju väldigt plastig och spricker men de nya med aluminiumchassie är ju stabila. Samma sak med iPhonen tycker jag.
Men vissa saker de gör är helt oslagbart snygga och smuttiga, till exempel:
Image
Men lär ju inte vara Jobs som sitter och designar allt...

Slumpartad:

dubbel prestanda

Och halva priset. Men de flesta bryr sig varken om pris eller prestanda. Det är vilket märke det är som räknas.

Slumpartad:

Iphones känns ju trots allt plastiga

Nä! Eller de första kanske men fyran är väl stadig. Stål och glas - hårda grejor det. [smile]


   
SvaraCitera

asså, det apple lever på är ju att de är enorma genier när det kommer till marknadsföring osv.

men rent tekniskt är det inget speciellt med apple-produkter nej.


   
SvaraCitera
time
 time

Det är något med hur alla produkterna hänger ihop. På ett snyggt sätt. Det är löjligt, men det är något särskilt som jag inte har sett i de andra smartphonisarna som finns på marknaden nu. Fast jag tror det är poängen. De vill att det ska kännas lyxigt och exklusivt även om alla i ditt hyreshus har en exakt likadan produkt.

Sen är de ju överhypeade och har produktplaceringar i varje ny cool film som bara bara bara ger bra PR. Vet inte hur många som köpte Macs efter att de såg Twilight, men försäljningen ökade sjukt mycket. Tänk hela världens Twilightfans som plötsligt vill ha samma dator som Bella Swan. BOOM!


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

plötsligt vill ha samma dator som Bella Swan. BOOM!

Lägger folk verkligen märke till sådant? [blush] Jag är nog helt blind för produktplacering [blush]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Lägger folk verkligen märke till sådant? [blush] Jag är nog helt blind för produktplacering [blush]

Du är smart nog att inte köpa det för att någon annan har det. [smile]


   
SvaraCitera

Jag är verkligen inte teknisk, men det jag har märkt efter att ha använt både Apple-produkter och annat, är att Apple håller så mycket bättre.
Tidigare har jag suttit vid Mac-datorer och då aldrig stött på fel eller problem om jag inte själv orsakat dem. Så är det inte alls med den laptopen jag har i min ägo nu för tiden. Det känns som att den ständigt hänger i en skör tråd över kokande olja.


   
SvaraCitera
time
 time

Nintendo:

Lägger folk verkligen märke till sådant?

Undermedvetet kanske. Men jag har börjat leta efter produktplacering i filmer och serier nu så jag ser det överallt. Tänk cigaretter, eller godis, läsk - han som spelar Barney i How I met your mother har fått en livstidsförbrukning av Red Bull gratis bara för att han har gjort så mycket gratisreklam för dem i serien.


   
SvaraCitera