Aviseringar
Rensa alla

Kan någon rätta min text?


Ämnesstartare

Hej! Jag har skrivit ett mejl till min svensklärare angående betyg, och undrar om någon skulle kunna läsa igenom det och se om ni hittar några fel/brister i språket. Det här är ingen skoluppgift, men jag vill ge ett intryck av att jag är seriös vilket görs bäst genom att använda ett korrekt språk. Dessutom är hon den typen av lärare som ska rätta allt hon läser. Hon brukar till och med kritisera språkliga fel hos journalister från DN och SVD, och tittar nästan aldrig på innehållet i en text.
Därför skulle jag uppskatta om någon kunde läsa igenom mitt mejl och peka ut eventuella språkliga fel.
Tack på förhand!

Här kommet det:

Hej X!
Jag skriver detta mejl i hopp om att få vägledning för hur jag kan visa förbättring inom svenskämnet. Dessutom tycker jag att mitt omdöme var lite oklart, och skulle uppskatta om du kunde utveckla det en aning.
Till att börja med, undrar jag vilken nivå jag ligger på nu och exakt vad jag kan göra för att uppnå betyget MVG, som är mitt mål. I omdömet skriver du att jag uppnår ett VG utifrån hittils uppvisade resultat. Det säger mig inte så mycket, framför allt då jag har fått MVG på proven och den muntliga redovisningen.
Vad gäller skrivuppgifter, brukar mina texter ofta bedömas som 8/10 med undagtag av miljöbeskrivningen. Angående den sistnämnda uppgiften, var det huvudsakligen tidsbrist samt det faktum att jag inte hann läsa igenom min text ordentligt, som bidrog till de språkliga missarna.
Men jag förstår helt och hållet att jag måste arbeta med ordvalet, och väljer numera svårare texter för att få bättre språkkänsla.
I nuläget läser jag ''Ett barns memoarer'' av Selma Lagerlöf. Nyligen har jag även skapat en blogg, vilket förhoppningsvis kommer att hjälpa mig med skrivandet. På det viset kan jag öva mig på att skriva olika sorters texter.
Inför den tid som vi har kvar av svenska A, undrar jag om det kommer att finnas fler tillfällen att visa upp sina kunskaper. Blir det fler skritliga arbeten? Som det ser ut nu, känns det muntliga mer aktuellt. Finns det möjlighet för mig att uppnå ett MVG i slutbetyg, om jag visar att mitt ordval har förbättras?
Jag hoppas innerligt att du kan besvara mina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Mariel


   
Citera
Ämnesetiketter

Hur gammal är du? Om du fortfarande går på högstadiet så lär det inte spela så stor roll. Samt att jag skulle låta bli bortförklaringar i ett mail. Ta det med läraren ifråga om du pratar med henne någon gång.

Jag läste igenom och såg inget annat än en omänsligt ren text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skrev i mejlet att det gäller Svenska A, så jag går i ettan på gymnasiet.
Vill helst inte ta det privat med läraren eftersom det vore bra att ha alla tips som ett skriftligt dokument, så att jag inte glömmer bort det hon sagt. Dessutom är jag lite fobisk inför att prata med henne. Tror hela tiden att hon ska bedöma mitt språk, vad jag än säger.


   
SvaraCitera

mariel:

Tror hela tiden att hon ska bedöma mitt språk, vad jag än säger.

Säg det till henne då?


   
SvaraCitera

I omdömet skriver du att jag uppnår ett VG utifrån hittils uppvisade resultat.
Vad gäller skrivuppgifter, brukar mina texter ofta bedömas som 8/10 med undagtag av miljöbeskrivningen.
Blir det fler skritliga arbeten?


   
SvaraCitera

mariel:

Vad gäller skrivuppgifter, brukar mina texter ofta bedömas som 8/10 med undagtag av miljöbeskrivningen. Angående den sistnämnda uppgiften, var det huvudsakligen tidsbrist samt det faktum att jag inte hann läsa igenom min text ordentligt, som bidrog till de språkliga missarna.

Jag skulle ta bort det där. Hon vet nog själv vad du bedöms som och skriftliga bortförklaringar är inte så fräsigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig: Tack för att du noterade stavfelen! Skriver ofta fort på datorn och glömmer bort att kolla efter stavningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, det kanske ni har rätt i. Tar bort ''bortförklaringen''.


   
SvaraCitera

Ähm... Jag läste inte så mycket. Men jag tror att hittills stavas med två "l" och inte ett (du hade skrivit med ett).
Vet inte om det är mycket till hjälp, men... Varsågod.


   
SvaraCitera

Alla våra skrivuppgifter består av noveller och min fantasi är verkligen inget bra :/ När vi skriver t.ex. artiklar får jag lätt MVG men att knyta ihop händelseförloppet i en novell är för mig väldigt svårt 😛

Ok nu fick jag ut mina klagomål i svenska också 😛 Texten ser bra ut och jag håller med om att ta bort "bortförklaringen"


   
SvaraCitera

mariel:

mitt omdöme

omdömet jag fick. och det nervtramp sa.

mariel:

betyget MVG

"betyget" är överflödigt där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nervtramp:

Jag skulle ta bort det där. Hon vet nog själv vad du bedöms som och skriftliga bortförklaringar är inte så fräsigt.

Ska jag också ta bort att jag har fått mvg på proven och redovisningen?


   
SvaraCitera