Aviseringar
Rensa alla

kan någon tala om för mig hur man blir mer social?


Ämnesstartare

ti-92:

Om jag har kännt personen länge och träffats regelbundet går det bra.

Precis. Detta brukar ju vara problemet... det går skitbra att snacka med dom man är bekväma med, men man skiter tegelsten så fort man hamnar lite utanför sitt vanliga umgänge.

Försök att låtsas att dom du pratar med är någon du känner bra. Vad hade du sagt om det var din kompis? Säg det nu med.

Jobba på att vara intresserad och visa dig intresserad av andra människor och deras vardag, så kommer samtalen att gå mycket lättare tror jag.

ti-92:

Jag har ingens mobil nummer och har lixom ingen att möta upp eller fråga vart de är någonstans om jag inte vet vart de är.

Har du frågat? Mobilnummer ploppar inte upp av sig självt, så prova fråga du [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

På vilket sätt hjälpte det inte?

Sen ska det kunna gå att få den hjälpen betald om man inte kan göra det själv.

de satt bara och kollade på mig. och i terapin var det så konstiga frågor som jag aldrig ens tänkte på,
vad tänker du om någon säger hej till dig?
jag tänker vad kul att hon sa hej till mig, vad anars lixom?
jag kan betala för mig själv men det kändes onödigt eftersom inget hjälpte,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Precis. Detta brukar ju vara problemet

tack för alla tipsen [smile]
ska försöka med det.


   
SvaraCitera

ti-92:

Jag måste alltid tänka och grubbla innan jag får ut mig det jag ska säga och det tar oftast extremt lång tid så orden kommer aldrig ut ändå. Jag kan inte heller avbryta människor för att byta ämne.

Precis så är det för mig också :/

ti-92:

och det är ett stort problem eftersom jag får IG i ämnen eftersom jag alltid struntar i det.

kan du inte istället fråga läraren om du får redovisa för bara honom/henne? Det kan förstås vara obehagligt att berätta VARFÖR man inte vill redovisa inför en grupp, men tänk så bra om du inte behövde få ig i allt 🙂 Du kunde kanske få jättebra betyg t.o.m! För det skulle väl gå lättare om det bara var läraren? Så är det för mig iallafall. Det är inte JÄTTEMYCKET bättre, men det räcker. Jag klarar av att redovisa framför en grupp, men jag gillar det inte. Framförallt gillar jag inte att stå upp när jag redovisar. Det går bättre att sitta, helst om hela klassen sitter samlad i en ring.

ti-92:

så kan någon tala om för mig hur jag skulle kunna svara på ett socialt sätt när jag pratar med folk och hur jag ska få bort skakningarna.

Jag vet tyvärr inte hur du ska ta bort skakningarna, men angående det här med att svara socialt tycker jag att du ska försöka vara spontan. Jag förstår att det är sjukt svårt och det är inget man "bara gör" när man har social fobi, men du ska komma ihåg att det många gånger LÅTER helt normalt när man säger något. Det är inom sig man känner den där negativa känslan. Visserligen kan det synas även utåt att man är väldigt osäker, men OFTAST är det en inre känsla. Försök ändå! Det är det enda tips jag har...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jadå [smile]

Ta det försitigt, i små steg! Och var noga med att belöna dig själv när du lyckas. Det är det bästa råd jag har att ge dig.


   
SvaraCitera

Genom att träna. Och bara göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bättre att hålla käften och tänka ut något genomtänkt än att bara spy ur sig skit hela tiden så som jag gör, respekterar ofta tysta, lugna personer mer än dom med evigt gapande gäddkäftar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man blir inte social


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att vara social är stört överskattat. om du inte tycker att det är kul att vara social äre ju ingen mening att tvinga sig själv bara för att[cute]


   
SvaraCitera