Aviseringar
Rensa alla

Kan ni äta rå habanero?


Ämnesstartare

Som det står i frågan.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

självklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men mår inte bra efteråt, min syster odlade egna av sådant starkt slag, hon åt en och fick åka till sjukan :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig testat men kanske... Gillar stark mat Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men föredrar scotch bonnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: hon åt en och fick åka till sjukan

var hon allergisk? Det är i princip bara ett smakämne som vi upplever som starkt, inget som på något vis kan skada


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wtf ladybug???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en sås på cirka 350 000 scoville, en habanero e på 100 000 - 500 000 så det borde jag la klara Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

var hon allergisk? Det är i princip bara ett smakämne som vi upplever som starkt, inget som på något vis kan skada

Man kan absolut få reaktioner. Kom över en flaska chilisås på 3 miljoner scoville när jag var typ 16 eller nået. Var en period då jag tyckte om att testa vad kroppen pallar och att utsätta mig själv för dumheter. 
Slutade upp på badrumsgolvet spyende och med sån smärta i magen att det inte liknade någonting.
Hade en vän till hands som var oerhört nära på att ringa ambulansen. Men han hällde i mig fil mellan kaskadspyorna vilket successivt lindrade smärtan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyll munnen med szechuanpeppar iställetTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Kom över en flaska chilisås på 3 miljoner scoville

Vilken chili använder de för att få 3miljoner scoville?Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Har aldrig ätit habanero, dock så har inga problem att äta sånt som är starkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Man kan absolut få reaktioner.

3 miljoner scoville är en onaturlig mängd och givetvis kan det verka väldigt obehagligt men det mesta är bara en reaktion på koncentrationen av styrkan och inte något man hamnar på sjukhus för, såvida man inte har ett extremt dåligt hjärta eller så. Det enda det egentligen åstadkommer är att frigöra lite endorfiner och ökad metabolism osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacket att stark paprika typ Habanero skulle vara farligt är bara lögn. Eller i vart fall är man frisk och inte lider av ex magsår så är det bara att äta på. Visst, Habanero är en av de starkaste paprikasorterna. Styrkan mäts i Scovilleenheter eller Scovillegrader och vanlig Spansk Peppar även kallad Chilipeppar eller Chili ligger på ca 30.000 till 50.000 Scovillegrader medans Habanero ligger på 100.000 till 350.000 Scovillegrader.

Habanero är långt ifrån den starkaste chilin med sina 100.000 till 350.000 Scovillegrader. Den starkaste är så vitt jag vet Carolina Reaper med 2,2 miljoner Scovillegrader. Carolina Reaper är så stark att den är frätande. När den rensas så måste man rensa den med speciella handskar för att förhindra brännskador och råkar man peta sig i ögat blir man blind på det ögat för resten av livet. Inget att leka med mao.  Cool

Läs mer på: Top Ten Hottest Peppers In The World 2015

MEN - det är godare att äta chili i mat.   Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vilken chili använder de för att få 3miljoner scoville?Rullar ögonen

Det är ett capsaicinkoncentrat. Går att få ännu starkare med. Har testat 5 miljoner som max men man märker ingen skillnad på dem nivåerna. Allt är lika jävligt.


   
SvaraCitera