Aviseringar
Rensa alla

Kan "brottslingarna" verkligen söka bidrag?


Ämnesstartare

Igår kväll satt jag på tåget påväg till stan för att möta upp en kompis.
När jag var cirka fem stationer från stan fick jag syn på en tidning, då jag fortfarande hade en bit att åka så valde jag att läsa tidningen.
Jag kollade först på framsidan och vände sedan blad. Jag fastnade direkt på rubriken "vägra rädda brottslingar"
Jag trodde först att det handlade om att brottslingar ej skulle få vård eller liknande så jag läste vad en insändare hade skickat in.

Det handlade dock inte om det, jag bifogar en bild så kan NI själva läsa om vad det handlade om.
Jag har inga som helst åsikter angående detta men undrar ifall det verkligen stämmer, ifall s.k brottslingar kan söka bidrag till att betala exempelvis en böter, ifall någon annan har hört det tidigare samt att vart ifrån söker dom då bidraget?

Jag menar, Rädda barnen räddar ju barn, från majblomman kan barn söka bidrag och få det och från socialen kan familjer/barn samt vuxna få bidrag men vilken förening hjälper då "brottslingarna"?

Jag blev endast nyfiken när jag läste artikeln och det är därför jag undrar, skulle även vara bra ifall man någon dag skulle råka hamna i knipa *skattt* [crazy]

spara.dib


   
Citera

Ja, det stämmer. Om du lever på existensminimum kan du få stöd för att betala skulder och dylikt, inklusive böter och skadestånd. Poängen är att ingen ska svälta ihjäl eller kastas ur huset över böter. Om du har pengar måste du dock betala med dem i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Om du har pengar måste du dock betala med dem i första hand.

Min fråga är då, ifall en ungdom skulle få en böter.
Då menar jag en ungdom utan jobb (och kanske en som inte går i skolan) vilket resulterar att ungdomen varken får någon lön då den inte jobbar och inte får pengar från CSN för att personen inte får i skolan, är det då målsmans skyldighet att betala bötern?


   
SvaraCitera
Åtta

cassaaandra00:

är det då målsmans skyldighet att betala bötern?

Om denna ungdom inte är straffmyndig, ja. Jag vet inte hur det blir om ungdomen är straffmyndig, men föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga; men det låter väl inte helt otroligt att föräldrarna skulle bli tvungna att betala det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om denna ungdom inte är straffmyndig, ja. Jag vet inte hur det blir om ungdomen är straffmyndig,

Straffmyndig = man kan straffas, bli dömd i rätten, till exempelvis dagsböter.

Annars ska man vanligtvis inte kunna bli straffad.
Då menar jag att man oftast inte får ett straff ifall man snattar en chokladkaka från Ica om man är under femton år och därmed ännu inte straffmyndig men skulle man istället grovt misshandla/döda eller vara vållande till någon annans död så kan man få ett straff men inte ett lika brutalt straff som om en person fast 20 år äldre skulle begå samma brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

; men det låter väl inte helt otroligt att föräldrarna skulle bli tvungna att betala det.

Jag har inga barn men ifall jag skulle ha det och ett av mina barn skulle begå ett brott och sedan bli straffad för det så hade inte jag velat lägga ner ett par tusenlappar pga att mitt barn begick ett brott, säkerligen inte då ifall jag skulle ha en väldigt brakig ekonemi.
Bara en åsikt jag har. Skulle nog inte bli glad ifall mina föräldrar vägrat betala en böter åt mig som jag skulle få men man måste se det från två olika sidor, det är mer förståndligt då.


   
SvaraCitera
Åtta

cassaaandra00:

Straffmyndig = man kan straffas, bli dömd i rätten, till exempelvis dagsböter.

Ja. Jag vet. Men om du som fjortonårig misshandlar någon så kan dina föräldrar få betala böter, vilket är vad jag antog att du frågade om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

jag antog att du frågade om.

Ja det var det jag frågade om.
Tack för ditt svar [smile]


   
SvaraCitera

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Åtta:

Om denna ungdom inte är straffmyndig, ja.

Om den inte är straffmyndig kan den ju inte få böter oavsett... Det kan väl inte gå vidare till föräldrarna, eller är det något nytt trams alliansen infört?

cassaaandra00:

ch inte får pengar från CSN för att personen inte får i skolan, är det då målsmans skyldighet att betala bötern?

Är du under 18 är dina föräldrar skyldiga att försörja dig, vilket i praktiken kan innebära att de får betala det för dig. Bötern kommer fortfarande till dig, men eftersom det är de som håller dig med pengar så blir det ju deras ficka som kommer bli lättare.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Om den inte är straffmyndig kan den ju inte få böter oavsett... Det kan väl inte gå vidare till föräldrarna, eller är det något nytt trams alliansen infört?

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att en bekant (eller hans föräldrar, då) fick betala böter efter att ha misshandlat en annan bekant till mig, trots att han vid det tillfället torde ha varit under 15.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Är du under 18 är dina föräldrar skyldiga att försörja dig

Dom är nog mer skyldiga till att ordna så att det finns mat på bordet, tak över huvudet samt kläder och liknande.
De är inte skyldiga till att köpa en ny Canda Goose jacka varje vinter, nya Gucci brillor på sommrana, iPhone och nyaste musikspelaren bara för att barnet ber och bönar till deras behov.

Stringburka:

men eftersom det är de som håller dig med pengar så blir det ju deras ficka som kommer bli lättare

Försökte leta runt lite på internet då jag blev intresserad av artikeln och ville därför veta vart de s.k brottslingarna kan söka bidrag ifrån men allt jag hittade var denna artikel http://aftonbladet.se/nyheter/article6785583.ab


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att en bekant (eller hans föräldrar, då) fick betala böter efter att ha misshandlat en annan bekant till mig, trots att han vid det tillfället torde ha varit under 15.

Kan det tänkas ha varit skadestånd? Skadestånd kan ju utlysas även om ingen döms för ett brott, tror jag.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Kan det tänkas ha varit skadestånd? Skadestånd kan ju utlysas även om ingen döms för ett brott, tror jag.

Jo, det stämmer nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att en bekant (eller hans föräldrar, då) fick betala böter efter att ha misshandlat en annan bekant till mig, trots att han vid det tillfället torde ha varit under 15

Var det inte skadestånd hans föräldrar då fick betala till personen som blev misshandlad?
Vet du ifall det blev rättegång?


   
SvaraCitera