Aviseringar
Rensa alla

Kan starkt övertygade extremister rehabiliteras?


Ämnesstartare

Kan dessa människor rehabiliteras och ändra värderingar till demokratiska toleranta medmänskliga varianter?


   
Citera
Ämnesstartare

Definiera "starkt övertygade". Tror inte fotfolket inom IS ingår här, men det är nog rätt osannolikt att ledarna kan rehabiliteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på hur de är som personer och vad för inre resurser de har etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Definiera "starkt övertygade". Tror inte fotfolket inom IS ingår här, men det är nog rätt osannolikt att ledarna kan rehabiliteras.

Är man beredd att döda (och det på brutala sätt) för sitt syfte anser jag att man är starkt övertygad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Definiera "starkt övertygade". Tror inte fotfolket inom IS ingår här, men det är nog rätt osannolikt att ledarna kan rehabiliteras.

Är man inte starkt övertygad om något om man beger sig till ett land man aldrig har varit i för att ge sitt liv åt något man tror på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: ANNAT:_____

Tror att speciellt unga människor, eller rent generellt ju yngre man är, desto mer kan man bli påverkad av grupptryck/mentalitet/vad man nu ska kalla det. Någon som är 15 inte bara bör utan ska rehabiliteras medans jag inte tror att någon som är 50+ har särskilda chanser alls till att kunna rehabiliteras. Men så är det också skillnad på hur starkt övertygade en 15-åring och en 50+ är.

Sen har vi ju också frågan om "tro på detta eller dö", fast det är ju inte samma sak. Eller jag vet inte... kan extrem övertygelse börja med den sortens tvång?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Är man beredd att döda (och det på brutala sätt) för sitt syfte anser jag att man är starkt övertygad.

Panda:

Är man inte starkt övertygad om något om man beger sig till ett land man aldrig har varit i för att ge sitt liv åt något man tror på?

Antagligen känner man sig starkt övertygad, men det är tveksamt ifall man är det. Jämför huliganer, andra sekter och så vidare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Antagligen känner man sig starkt övertygad, men det är tveksamt ifall man är det. Jämför huliganer, andra sekter och så vidare.

Hur vet man när någon är det om inte genom deras handlingar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Hur vet man när någon är det om inte genom deras handlingar?

Svårt att veta person till person, förstås, men man känner ju till hur gruppmentalitet fungerar, hur människor dras till sekter och manipuleras till att utföra ditten och datten, eller dras med i en masspsykos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk kan ju försöka rehabilitera mig...


   
SvaraCitera
Kudhos

Tror inte det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej


   
SvaraCitera

Klart det går! Men man måste få bra stöd från nära & kära som försöker övertyga en om att lämna skiten. Svårt att få kontakt med nära & kära när man avrättas om man blir påkommen med en mobiltelefon dock, haha...

Nachac: Definiera "starkt övertygade". Tror inte fotfolket inom IS ingår här

Ehhh... jo?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist
Ehhh... jo?

visst är han knäpp


   
SvaraCitera

Finns massvis med människor som lämnat sekter. Det som gör det svårt i det här fallet är våldet och brutaliteten och allt det där... vetefan hur man ska komma till rätta med det.


   
SvaraCitera