Aviseringar
Rensa alla

Kan starkt övertygade extremister rehabiliteras?


Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Klart det går!

Det kanske går för vissa, men är det sannolikt att majoriteten kan rehabiliteras effektivt?


   
SvaraCitera

christover_bandy: visst är han knäpp

Ja, eller han tänker knäppt i alla fall...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Finns massvis med människor som lämnat sekter. Det som gör det svårt i det här fallet är våldet och brutaliteten och allt det där... vetefan hur man ska komma till rätta med det.

När man väl har dödat är det oerhört svårt att erkänna att det var fel och ångra sig. Ens samvete skulle vara mördande brutalt sekunden då man ändrat inställning och börjat tycka att det man gjorde var fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Ehhh... jo?

Beror ju alldeles på vad man menar med "starkt övertygad," precis som jag skrev ovan. Man är inte starkt övertygad för att man fått ett manuskript nedkört i halsen utan att kunna referera till något annat.


   
SvaraCitera
Kudhos

Nachac:

Beror ju alldeles på vad man menar med "starkt övertygad," precis som jag skrev ovan. Man är inte starkt övertygad för att man fått ett manuskript nedkört i halsen utan att kunna referera till något annat.

"Jag följde bara order" eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Det beror på hur de är som personer och vad för inre resurser de har etc

Dvs nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. Tänker på American History X.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: "Jag följde bara order" eller?

Mer att man inte uppfattar det som att det finns någon annan möjlighet. De på toppen har gjort ett aktivt val om hur de ska agera och styra, medan de på marken har en föreställningsvärld där inget annat existerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Beror ju alldeles på vad man menar med "starkt övertygad," precis som jag skrev ovan. Man är inte starkt övertygad för att man fått ett manuskript nedkört i halsen utan att kunna referera till något annat.

Menar du alltså att en starkt övertygad person enbart är en sådan som själv noggrant har övervägt alternativen, reflekterat över allting och sedan tagit ett medvetet beslut att följa en viss livsriktning? Alltså exempelvis Breivik?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:
Ja. Tänker på American History X.

Det måste ju komma från en själv sånt där. Fanatiker blir inte övertygade av andra.


   
SvaraCitera

Razor: Det kanske går för vissa, men är det sannolikt att majoriteten kan rehabiliteras effektivt?

Nog rätt låg sannolikhet, tyvärr. Men tolkade frågan som om det är möjligt för dessa människor att rehabiliteras eller avprogrammeras och det är det ju!

Razor: När man väl har dödat är det oerhört svårt att erkänna att det var fel och ångra sig. Ens samvete skulle vara mördande brutalt sekunden då man ändrat inställning och börjat tycka att det man gjorde var fel.

Jo, men jag menade mer att IS som organisation eller sekt betraktad upprätthålls med våld. Inbördes alltså. Om du riskerar att avrättas för att du lämnar en sekt så blir det ju sjukt svårt.


   
SvaraCitera

Nachac: Beror ju alldeles på vad man menar med "starkt övertygad," precis som jag skrev ovan. Man är inte starkt övertygad för att man fått ett manuskript nedkört i halsen utan att kunna referera till något annat.

Är det bara ledarna som är starkt övertygade då eller? Varför? Definitioner hit & dit... vafan spelar det för roll...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Nog rätt låg sannolikhet, tyvärr. Men tolkade frågan som om det är möjligt för dessa människor att rehabiliteras eller avprogrammeras och det är det ju!

Jo så var frågan ställd, även om jag nu tycker att den borde ha varit ställd på ett annat sätt. Blink

ekivok ekvilibrist: Jo, men jag menade mer att IS som organisation eller sekt betraktad upprätthålls med våld. Inbördes alltså. Om du riskerar att avrättas för att du lämnar en sekt så blir det ju sjukt svårt.

Jo detta ovanpå alla de psykiska spärrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Menar du alltså att en starkt övertygad person enbart är en sådan som själv noggrant har övervägt alternativen, reflekterat över allting och sedan tagit ett medvetet beslut att följa en viss livsriktning? Alltså exempelvis Breivik?

Enligt den tolkningen som jag valde i sammanhanget, ja. Uppfattade det som att tråden är ett barn av vår diskussion i den andra tråden, så jag höll fast vid resonemanget. Därav efterfrågan om definition. En totalt grundlurad person skulle ju också kunna betraktas som "starkt övertygad" ur ett annat hänseende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Varför?

Jag tror att han menar att de har gjort ett medvetet val mer än vad deras följare då följarna mer eller mindre blint följer ledarna.


   
SvaraCitera