Aviseringar
Rensa alla

Kanin - nakna bakben


Ämnesstartare

Jag har en dvärgvädurshona som snart fyller 7. Hon har svårt att hålla sig själv ren nu för tiden så alldeles nyss badade jag henne och upptäckte då att hon är fullständigt naken på insidan av bakbenen. På ena benet går det från höften ner till foten och på det andra börjar det lägre men går även där ner till foten. Jag lade inte märke till någon rodnad men under tassarna hade hon massor av överflödig päls vilket jag klippte av då det kändes dåligt för hennes balans.

Jag vet inte om det spelar någon roll men hon har under flera år haft brunstproblem. Hon brunstar alltså hela tiden, rider, doftar och pussar på fötter/smalben. Hon bäddar dock sällan och har inte gjort det på ett bra tag nu så jag tror inte hon har ryckt pälsen själv i sådant syfte i alla fall.

Hon bor ensam i sin bur men vi har en till kanin i en annan bur. De träffas aldrig utan galler emellan eftersom de slåss (och den andra kaninen är stor och yngre så ett möte skulle inte gå bra alls).

Har ni någon idé om vad det kan vara?

Människor som endast tänker kommentera "veterinär" eller liknande kan bespara sig sina kommentarer. Det är SJÄLVKLART att jag ska besöka vet med henne om ingen kan säga säkert vad det är. Dold text: Ja du som nu tänker skriva veterinär bara för att jag skriver detta - du är JÄTTEROLIG.


   
Citera
Ämnesetiketter

Luna Lovegood:

Människor som endast tänker kommentera "veterinär" eller liknande kan bespara sig sina kommentarer. Det är SJÄLVKLART att jag ska besöka vet med henne om ingen kan säga säkert vad det är. Dold text: Ja du som nu tänker skriva veterinär bara för att jag skriver detta - du är JÄTTEROLIG.

[love]

har tyvärr ingen aning men har du frågat

Geigerzähler:

.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

har tyvärr ingen aning men har du frågat

Nä men jag hoppades på att hon skulle hitta in hit^^


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Hon har svårt att hålla sig själv ren nu för tiden så alldeles nyss badade jag henne och upptäckte då att hon är fullständigt naken på insidan av bakbenen.

7år är egentligen ingen jättehög ålder. Tycker att du ska ta henne till veterinär och be dem testa för e.cuniculi, första symptomen brukar vara balansstörningar (som resulterar i att de inte kan hålla baken helt ren, vilket ofta leder till att de blir nakna så som du beskriver), personlighetsförändring och det blir värre med åldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

7år är egentligen ingen jättehög ålder.

Nej, det vet jag.[smile]
Men hon är lite gammal, rent individuellt, så ja...

Geigerzähler:

Tycker att du ska ta henne till veterinär och be dem testa för e.cuniculi, första symptomen brukar vara balansstörningar (som resulterar i att de inte kan hålla baken helt ren, vilket ofta leder till att de blir nakna så som du beskriver), personlighetsförändring och det blir värre med åldern.

Oj, detta har jag aldrig hört om! Får kolla upp det ja. Personlighetsförändring? Öh, JA. Tack!!!


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Nej, det vet jag.
Men hon är lite gammal, rent individuellt, så ja...

Ja, vissa blir ju "gamla" när de är 5år medan andra är pigga när de är 13år. Vet en kanin som var jättepigg som 14åring men en dag så grävde han ett djupt hål i marken och dog där nere. Han hade aldrig varit intresserad av att gräva hål innan så det var typ som att han tänkte "Nej, nu ska jag gräva mig ett hål och lägga mig för att dö."

Luna Lovegood:

Personlighetsförändring? Öh, JA.

Heter det inte så då? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Heter det inte så då? [blush]

Jojo^^
Menade att det stämmer in!

Geigerzähler:

Vet en kanin som var jättepigg som 14åring men en dag så grävde han ett djupt hål i marken och dog där nere. Han hade aldrig varit intresserad av att gräva hål innan så det var typ som att han tänkte "Nej, nu ska jag gräva mig ett hål och lägga mig för att dö."

Men lilla älskade.[sad][love]

Hörde förövrigt om ett marsvin som blev 11år! DET är galet!


   
SvaraCitera