Aviseringar
Rensa alla

Kanin raser!


Ämnesstartare

Hejsan!
Jag ska skaffa en kanin och jag undrar om olika raser.

Vilka raser tycker du är trevlig/har bra temprament? Och vilken ras skulle du kunna rekomendera till en van kanin ägare? ( Hade min förra älskling i nästan 6 år)

En ras, men vilken dycker du?

Jag är intresserad av kaninhoppning samt utställning också!

Tack på förhand!


   
Citera

dvärgkanin


   
SvaraCitera

Geigerzähler:


   
SvaraCitera

Hermelin.


   
SvaraCitera

Definitivt dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur eller lejonhuvad kanin. Även holländare har jag hört ska vara mysiga kelkaniner, har dock inte så mycket erfarenhet av just den rasen men jag har hanterat dem på utställningar och de har ofta varit mycket trevliga. Teddyväduren finns ju också, men de kräver en hel del pälsvård och är inte en godkänd ras (de kan således inte användas på utställningar).

Men kan du vara lite mer specifik på hur stor kanin du vill ha? Fransk vädur är ju också en kaninras som ofta är fruktansvärt trevliga, men det är ju såklart olika från individ till individ i alla raser.

Hermelinkanin/dvärghare/belgisk hare kan vara lite "piggare" raser och används ofta i kaninhoppning, tyvärr är dessa raser oftast inte så keliga. Dvärgväduren används ofta inom kaninhoppning, de är trevliga och mycket keliga överlag.

Var bor du? Jag kanske har tips på någon bra uppfödare. [smile]


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

[cry][cry][cry]


   
SvaraCitera

Det är verkligen JÄTTEVIKTIGT med en bra uppfödare. Man kan ju kolla i hela landet efter en uppfödare som känns bra, jag har valt att köpa kaniner från Gotland, Vilhelmina och Stockholm trots att jag bor i Luleå. Transporten brukar kosta ca 100kr och det är väldigt lätt att ordna transport, speciellt nu när utställningssäsongen drar igång.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Vill du ha en "tävlingsras" som man vinner priser med på utställningar så ska du ha Alaska. Fina, trevligt temperament och lagom stora.

(Nu blev det massa inlägg [blush])


   
SvaraCitera

För låt att jag är en sån dum skalle men jag stör mig verkligen på sär skrivning där för måste jag säga att kanin raser egentligen stavas "kaninraser"


   
SvaraCitera
Acuve

komplicerad:

bild

gotta get me one of those [love]


   
SvaraCitera

Acuve:

gotta get me one of those

[cry] fett läskig
hans röst är ännu läskigare
har suttit i en bil med en gammal gubbe som hade likadana tänder som kaninen
omg dom växte utåt
asså omg[cry]


   
SvaraCitera
Acuve

komplicerad:

fett läskig

ah [blush] bra film dock

komplicerad:

har suttit i en bil med en gammal gubbe som hade likadana tänder som kaninen

Leskig gubbe. Min tandläkare har typ sådana. Han heter Sture. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men kan du vara lite mer specifik på hur stor kanin du vill ha?

Förra älsklingen var en liten dvärgvädur. Jag skulle villja ha någon lite större ras ( på 2,3 - 3,5 kilo ) Ungefär där. Så där ''lagomstora''. Inte typ som en belgisk jätte eller nåt åt den stilen! [smile] Tack! 🙂

Geigerzähler:

Det är verkligen JÄTTEVIKTIGT med en bra uppfödare.

Jo, det är det 🙂 Jag har bara lite problems med att hitta en som jag fastnar för 🙂

Geigerzähler:

Var bor du? Jag kanske har tips på någon bra uppfödare.

Jag bor i Närke, så om det finns någon uppfödare runt omkring där 🙂 i örebro län typ 🙂

Geigerzähler:

Lista på massa kaninraser:

Tack så jätte mycket för alla svar och tips! [bigsmile]


   
SvaraCitera