Aviseringar
Rensa alla

Kaninunge död andra dagen...?


Ämnesstartare

Hej. Igår (Eller i förrgår då, klockan är ju över 00.00) köpte jag en ny kanin. Eller, min lillasyrra gjorde det.
Hon, Luna, var en hermelin på 8 veckor, och nu är hon död. Vad gick fel egentligen?

Har fattat att det är stor skillnad på kaniners livslängder, av vad jag läst och av egen erfarenhet. (Grullo dog 1-2 månader efter att vi köpt honom, Jimmi som vi köpte samtidigt som Grullo blev tre år, Stjärnan som vi köpte när Grullo dog är fem eller sex år och lever fortfarande)

Luna var lugn förut sa min syster, men på kvällen när mina kompisar åkt hem verkade hon stressad.
Först stod hon helt stilla med uppspärrade ögon. Jag hade musik på några rum bort (på normal volym), så jag undrade om hon kanske stördes av musiken och gick och stängde av den. När jag kom tillbaka hade hon börjat röra på sig, men sprang och hoppade runt mycket mer och ryckigare än förut. Brydde sig inte om min hand när jag stack in den lite. Sen började hon göra något jättekonstigt... Hon liksom hoppade upp mot djurens vägg/galler om och om igen och klöste, som om hon ville komma ut? :S
Sen började hon springa runt igen och bara stod stilla ibland med uppspärrade ögon. Paranoid som jag är tänkte jag "Är det något fel med henne? Tänk om hon dör?", men trodde att hon kanske ville vara ifred och gick därifrån.

På kvällen hörde jag min syrra gråta. "Jag är fan synsk", tänkte jag. Vad hade hänt om inte att söta lilla Luna dött? Nu undrar jag varför...? Hade hon nåt medfött skit? Mamma sa att det kunde vara så eftersom hon var så ung. Var hon stressad över den nya miljön, trots att hon var lugn och inte alls rädd när vi tog hem henne? Vem vet... Gjorde min syrra någonting med henne? Nej, inte om man ska tro pappa. Var det för att mina kompisar helt oväntat kom och väckte mig genom att skrika imorse? Nej, inte om man ska tro min syrra, eftersom hon var lugn även efter det.

Någon som har varit med om nåt liknande? Vi ska åka tillbaka till djuraffären imorgon, är det smart att köpa hennes brorsa om ingen har köpt honom eller borde vi välja en annan?
Och omg, "trolla" inte. Hjälp mig eller get lost.

R.I.P. Luna [love]


   
Citera
Ämnesstartare

Mitt första marsvin hette Luna, efter katten i Sailor Moon [crazy] Jag citerar hit geig, hon är bra på det där med kaniner.[y]

Geigerzähler:

Hej jag är bra på kaniner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Mitt första marsvin hette Luna, efter katten i Sailor Moon

Jag tänkte att det skulle vara fett coolt med en annan kanin som hette Artemis oxå faktiskt [bigsmile]

Inte Gugge:

Jag citerar hit geig, hon är bra på det där med kaniner.

Geigerzähler: Hej jag är bra på kaniner.

Geig, jag kallar på dig! [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väntar på att Geigerzähler ska skriva nåt i tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dina föräldrar borde ha tagit större ansvar, kontaktat veterinär och inte lämna detta åt ungar som uppenbarligen inte kan någonting om djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Väntar på att Geigerzähler ska skriva nåt i tråden.

Indeed[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Dina föräldrar borde ha tagit större ansvar, kontaktat veterinär och inte lämna detta åt ungar som uppenbarligen inte kan någonting om djur.

De var inte hemma när jag märkte att hon betedde sig konstigt. Och wtf? Vad snackar du om? O.o

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det skulle ju kunna vara RVHD/kaningulsot oxå efter vad jag har läst eftersom det sprids så lätt.. typ om någons kanin hade dött och så gick den till djuraffären och så hamnade smittan där... Fast då måste ju typ alla kaniner där vara smittade? :S Aja, får se vad vi gör imorgon.. Om det skulle vara så så vill jag ju iaf inte skaffa en ny och smitta den oxå? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NyappyDrHouse:

Geig, jag kallar på dig! [sad]

Kablash__:

Väntar på att Geigerzähler ska skriva nåt i tråden.

Netherlick:

Indeed[cool]

[blush]

KÖP INTE KANIN FRÅN DJURAFFÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!1111
Där har du problemet, och nej, det är inte RVHD det syns tydligt om det är det som kaninen dör av.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vänd dig till en uppfödare, kolla annonserna på http://www.kanin-net.nu/ och på http://kanin.ifokus.se/ .

Om du skriver var du bor så kan jag tipsa om uppfödare.


   
SvaraCitera

Jag undrar direkt vad den hade för foder i affären och vad ni själva gav? Min syster köpte nämligen en kanin för några år sedan, i affären saknade hon mat helt och hållet så min syster gav endast hö i mindre mängd. Kaninens mage klarade inte ens det så hon överlevde knappt ens ett dygn.

Mina erfarenheter av plötsligt döda kaniner säger att det ofta har med magen att göra...

Geigerzähler:

[blush]

Är det som med marsvin att kaniners magsystem (säger man magsystem? Äsch du fattar...) avstannar om de inte få föda på ett tag, för marsvin tar det inte alls lång tid. :/

Dold text: Kom förresten på en till uppfödare som jag tycker är trevlig och har fina djur, Luneas - Sophie Eberhorn. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Mina erfarenheter av plötsligt döda kaniner säger att det ofta har med magen att göra...

Ja, det är jättevanligt.

Luna Lovegood:

Är det som med marsvin att kaniners magsystem (säger man magsystem? Äsch du fattar...) avstannar om de inte få föda på ett tag, för marsvin tar det inte alls lång tid. :/

Ja, det går jättejätte fort! Kaniner har inga muskler i tarmen som pressar ut bajset, det är alltså vikten från maten som kaninen äter hela tiden som ska pressa ut bajset. För att detta ska fungera så måste kaninen äta nästan hela tiden, annars så stannar tarmsystemet och kaninen dör.

Vad var kaninen för färg? Om den var brokad så kan den vara vitscheck, det betyder att kaninens båda föräldrar var manteltecknade eller brokade. Det innebär att kaninungen får en defekt som kallas megacolon, det gör att kaninens mage och imunförsvar inte fungerar som det ska.
http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Mechanical_diseases/megacolon.pdf

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vad var kaninen för färg? Om den var brokad så kan den vara vitscheck, det betyder att kaninens båda föräldrar var manteltecknade eller brokade. Det innebär att kaninungen får en defekt som kallas megacolon, det gör att kaninens mage och imunförsvar inte fungerar som det ska.

Hade en sån en gång, den dog efter 3 dagar. Känns ju bra att uppfödare informerar om sånt innan man köper.


   
SvaraCitera

Wall of text, onödigt.

Enkelt:
Sönderstressade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Hade en sån en gång, den dog efter 3 dagar. Känns ju bra att uppfödare informerar om sånt innan man köper.

Bara för att de är brokade så behöver de inte vara sjuka, men är båda föräldrana brokade/manteltecknade då är risken stor att de blir det. Det är därför man alltid ska para manteltecknade kaniner med enfärgade kaniner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Bara för att de är brokade så behöver de inte vara sjuka, men är båda föräldrana brokade/manteltecknade då är risken stor att de blir det. Det är därför man alltid ska para manteltecknade kaniner med enfärgade kaniner.

Nej, men det kunde ju vara schysst av uppfödaren att informera om det så man slipper få en chock när man hittar stendöd kaninunge i buren.
Det var dessutom väldigt uppenbart att det var magen det var fel på. Det var inte fräscht i buren när jag kom ut den morgonen. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Nej, men det kunde ju vara schysst av uppfödaren att informera om det så man slipper få en chock när man hittar stendöd kaninunge i buren.

Ja, självklart. Var det länge sedan detta hände?

Tula:

Det var dessutom väldigt uppenbart att det var magen det var fel på. Det var inte fräscht i buren när jag kom ut den morgonen. [cry]

[sad]


   
SvaraCitera