Aviseringar
Rensa alla

KAPITALISM & KOMMUNISM


Ämnesstartare

SKRIV GÄRNA ALL NACKDELAR NI HAR MOT ENBART KAPITALISMEN TACK. SAMT GÄRNA FLERA FÖRDELAR OM KOMMUNISMEN. TACK FÖR SVAR!


   
Citera

Kapitalism innebär att pengar=makt, alltså kan man låtsas att alla har samma förutsättningar att få sina röster hörda, men man måste kämpa tre gånger så hårt om man har det tomt på kontot som om det är fullt alla dagar i veckan. Dessutom tror jag ett samhälle speglat av girighet som fokuserar mer på pengar än på andra människor aldrig kan bli ett bra samhälle.


   
SvaraCitera
Kudhos

FÖRDEL MED KAPITALISMEN:

KAPITALISM ÄR FRIHET.

NACKDEL MED KOMMUNISMEN:

DET ÄR INTE KAPITALISMEN.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
FÖRDEL MED KAPITALISMEN:

KAPITALISM ÄR FRIHET.

NACKDEL MED KOMMUNISMEN:

DET ÄR INTE KAPITALISMEN.

dåliga argument...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:
Kapitalism innebär att pengar=makt, alltså kan man låtsas att alla har samma förutsättningar att få sina röster hörda, men man måste kämpa tre gånger så hårt om man har det tomt på kontot som om det är fullt alla dagar i veckan. Dessutom tror jag ett samhälle speglat av girighet som fokuserar mer på pengar än på andra människor aldrig kan bli ett bra samhälle.

tack 🙂


   
SvaraCitera

Jag skrev ett längre svar, men tyvärr försvann det då jag loggades ut. 

Kortfattat kan det sammanfattas så här:

För att ett samhälle ska fungera optimalt krävs en viss balans mellan kapitalism och kommunism. 

Kapitalism driver på utveckling och ger samhället mer resurser att fördela, men resurserna fördelas väldigt ojämlikt och vinstintresset kan leda till ett stort mänskligt lidande. 

Kommunism fördelar resurserna mycket rättvisare och har ett mer jämlikt samhälle, men avsaknad av konkurrens och mål gör det till ett väldigt fattigt samhälle med få resurser att fördela. Dessutom har kommunistiska länder historiskt sett präglats av skräckvälde och gravt maktmissbruk, och historien tenderar att upprepa sig. 


   
SvaraCitera

:p.  


   
SvaraCitera

Kudhos:
FÖRDEL MED KAPITALISMEN:

KAPITALISM ÄR FRIHET.

NACKDEL MED KOMMUNISMEN:

DET ÄR INTE KAPITALISMEN.

+1


   
SvaraCitera

Kapitalismen när sig på blod, svett, tårar och ödeläggelse.

Kommunismen gör det inte.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Kapitalism - frihet för den av rätt klass och ekonomisk situation
Kommunism - frihet oavsett klass och kassa, dessutom kontroll över sitt arbete


   
SvaraCitera

ahhahahahahha fan vad ni suger


   
SvaraCitera

kommunism är ett slags kapitalism, närmare bestämt statskapitalism. kapitalism utmärks av ackumulering och centralisering av tillgångar, vilket leder till ekonomisk stagnation och otympliga organisationsformer.

motsatsen till kapitalism är cirkulation av tillgångar, vilket möjliggör flexibla och smidiga lösningar samt ger incitament till tillväxt, ökad jämlikhet osv. kommunism är ett direkt hinder för utveckling i en sådan riktning. marknadsekonomi i sig är det inte.

mitt förslag är att staten lägger ned alla inslag av planekonomi, avvecklar merparten av byråkratiska administrativa instanser och lägger sina tillgångar på omfördelning av pengar mellan medborgare istället för på att driva monopolföretag. staten ska motverka kapitalism, inte bidra till den.


   
SvaraCitera

Kapitalism - folket har makten.
Kommunism - icke-valbara politiker har makten.


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:
Kapitalism - folket har makten.
Kommunism - icke-valbara politiker har makten.

Väldigt intressant att just du formulerar det såhär


   
SvaraCitera