Aviseringar
Rensa alla

Kåta 14-åringar


Ämnesstartare

En kille och en tjej som båda är 14 år får inte ha sex med varandra enligt lagen. Detta trots att många 14-åringar både är utvecklade och kåta som fan.

Borde inte lagen ändras för att ta hänsyn till varje person istället för att baseras på ålder?

Och ge fan i att blanda in mig i denna tråd, nu skapar jag denna med utgångspunkt att båda är jämgamla men ändå inte får ha sex trots att båda inget hellre vill.

Är inte det ganska sjukt? (Och hur många är det inte som bryter mot lagen, hehe)


   
Citera
Ämnesstartare

jo, det får de.


   
SvaraCitera
Exner

rimturse:

jo, det får de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Borde inte lagen ändras för att ta hänsyn till varje person istället för att baseras på ålder?

Nej, det är la uppenbart att lagar inte kan vara individanpassade. För att det ska fungera och skydda så måste de vara generaliserade. Det finns såklart förmildrande omständigheter.

Och nej, två fjortonåringar som idkar samlag blir inte dömda för något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det får de inte alls, måste vänta tills de är 15.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Det får de inte alls, måste vänta tills de är 15.

de är inte straffmyndiga, vilket omöjliggör några rättsliga följder. vidare finns det ingen hos de sociala myndigheterna som hade brytt sig ett dugg om det inte rör sig om extraordinära omständigheter, exempelvis våldtäkt.

vad lagen säger är ointressant om den inte omsätts i praktiken då det först är i praktiken som de verkliga konsekvenserna (i form av praxis) går att utröna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

t.ex. En 14åring får inte ha sex me en 16åring, men en 14 åring får ha sex med en annan 14 åring etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kände mig så jävla redo att ha ett eget hem när jag var i sexårsåldern. Jag hade för det mesta fint och städat i min lekstuga och nattade oftast mina dockor på vettiga tider.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ville bara sätta igång en diskussion om hur utomordentligt puckad lagen är. Du 18 och hon 14? Kära? Vill ha sex? Lagen förbjuder er.

Den stelbenta lagen som går på ålder istället för på individ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

En kille och en tjej som båda är 14 år får inte ha sex med varandra enligt lagen. Detta trots att många 14-åringar både är utvecklade och kåta som fan.

Vem fan bryr sig om lagen i dessa sammanhang? [crazy]

Den lagen gör ingen skillnad, så den kan lika gärna finnas kvar! [wink]


   
SvaraCitera

oskar_det:

Ville bara sätta igång en diskussion om hur utomordentligt puckad lagen är. Du 18 och hon 14? Kära? Vill ha sex? Lagen förbjuder er.

vill du ha det som i grekland


   
SvaraCitera

glömde säga: på 600 före kristus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den lagen finns typ inte


   
SvaraCitera

oskar_det:

Du 18 och hon 14? Kära? Vill ha sex? Lagen förbjuder er.

Har du någon gång hört talas om civil olydnad?
"Byxmyndighetsåldern" är ju bara ett skydd mot att inga barn skall sexuellt utnyttjas. Men om denna 18 åring är ansvarig och 14 åringen villig, då är det ju inget lagbrott. Eller ja, i princip är det väl ett brott, men ingen bryr sig om det.

Som allt annat handlar det som situationen och relationen mellan individerna i "dramat". Sluta tänka på det där nu, ha kul med din flickvän och kom ihåg kondom![smile]


   
SvaraCitera