Aviseringar
Rensa alla

Katoliscismen har varit för djuren som Hitler var för judarna.


Ämnesstartare

tror inte att hitler käkade judar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Inte för att katolicismen på egen hand har förföljt och massmördat judar innan Hitler, nej nej.

har det varit så menar du? berätta gärna mer.

Loada:

Vad har irländarna med alla andra redbara katoliker att göra?

vad menar du nu, vad har ens ordet irländare i tråden att göra?

Djeydjey:

Att människan står över djuren och har rätt att äta dem sätter jag inte något emot, men att bli kan behandla dem hur vi vill kräver en tillförlitlig källa på internet. Kanske kan du hitta nåt från

det är inte jag som tvivlar på sanningshalten i vad jag sa, det är du. du får väl helt enkelt själv kolla upp det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

eklektisk:

Men det är bara ett exempel, sen är det ju ganska svårt att bestämma över ett vilt djur .. Sen tror jag inte det har något med religion att göra utan med att vi står högst upp i näringskedjan som säger att vi står över djuren.

vi står inte alls högst upp i näringskedjan. det är fel, finns många djur som fungerar som oss som lika gärna skulle kunna bli kallade "högst upp i näringskedjan". vi har mest makt i hela världen, och uttnyttjar den hej vilt över alla andra djurarter. om det är det du menar med "näringskedjan" så antar jag att du har rätt.

eklektisk:

hunden måste ha en "flockledare".

hunden måste inte alls ha en flockledare. däremot ska den ha en sund och normal matte/ husse som kan uppfistra den så att man kan ta med den i det samhället vi som människor format. om inte hunden var tvungen att vistas i den äckliga klumpen med människor som vi kallar samhället idag, skulle vi inte behöva dressera den. hundar naturligt lever i flock, där de utnyttjar hela flockens kunskaper/förmågor maximalt. den som är bra på att spana/vakta gör det, den som är bra på att jaga gör det osv. ett mycket bättre system f.ö. än vad vi människor lever efter.


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

vad menar du nu, vad har ens ordet irländare i tråden att göra?

lovepayyouback:

de utnyttjar barn


   
SvaraCitera

Dekadent:

religiösa som hävdar att det är vår rätt att förtrycka svaga är dumma i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loada:

Loada P19

jaja bara du förstå rså antar jag det är lugnt


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

har det varit så menar du? berätta gärna mer.

Skämtar du med mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Skämtar du med mig?

nej alltså jag gör inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

hunden måste inte alls ha en flockledare. däremot ska den ha en sund och normal matte/

Finns tusentals källor som talar emot dig. Bara att googla.

lovepayyouback:

om inte hunden var tvungen att vistas i den äckliga klumpen med människor som vi kallar samhället idag, skulle vi inte behöva dressera den.

Hejsan Captain obvious!

lovepayyouback:

ett mycket bättre system f.ö. än vad vi människor lever efter.

.. jag förstår inte, är du emot att människor har husdjur?


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

nej alltså jag gör inte det

Hört talas om korståg?

Eller hur tror du att katolicismen blivit så utbredd som den är idag?

Bara slumpen att den är den största religionen människan tillber?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Eller hur tror du att katolicismen blivit så utbredd som den är idag?

På grund av att skaparna av religionen manade till predikan och konvertering. Korstågen spelade ändå ganska liten roll i kristendomens expansion.


   
SvaraCitera

Lambda89:

På grund av att skaparna av religionen manade till predikan och konvertering. Korstågen spelade ändå ganska liten roll i kristendomens expansion.

Inte bara korstågen. Hade aldrig dem aldrig åkt över till Amerika och köttat ihjäl nästan all urbefolkning, hade knappast hela den kontinenten varit så troende katoliker som dem är.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Inte för att katolicismen på egen hand har förföljt och massmördat judar innan Hitler, nej nej.

lovepayyouback:

har det varit så menar du? berätta gärna mer.

Spelar det någon roll om det är emot katolicismens ideologi? Har de då ens rätt kalla sig katoliker?

lovepayyouback:

vad menar du nu, vad har ens ordet irländare i tråden att göra?

En stor del av de katolska sexövergreppen har skett i just Irland.

lovepayyouback:

det är inte jag som tvivlar på sanningshalten i vad jag sa, det är du. du får väl helt enkelt själv kolla upp det.

Glöm det. Det är du som har anklagat, inte jag. Din anklagelse är dessutom väldigt allvarlig, och då är det DIN och ingen annans skyldighet att källhänvisa. Så JAG ska alltså källhänvisa till att "katolicism inte alls tillåter djurplågeri, nöjesslakt och utrotning"?! Så om jag påstår att kvinnor både har lägre IQ än män och inte kan känna något medlidande för andra, och du förnekar det, så menar du alltså att det är DIN uppgift att källhänvisa till motsatsen?! Vet du inte att man är oskyldig tills motsatsen bevisats? Hur skulle det se ut i rättegångar, om man blev dömd bara för att man inte kunnat bevisa att man var oskyldig trots brist på bevis som talade för att man var skyldig? Om det är någon som ska källhänvisa så är det du, och innan du har gjort det så föreslår jag att vi totalt lägger ner diskussionen och trådens aktivitet, annars betraktas tråden som oseriös och kan tvingas att låsas. Det är bara att sätta igång...

lovepayyouback:

vi står inte alls högst upp i näringskedjan.

Jo det gör vi, vare sig du tycker det är rätt eller fel...

lovepayyouback:

det är fel, finns många djur som fungerar som oss som lika gärna skulle kunna bli kallade "högst upp i näringskedjan". vi har mest makt i hela världen, och uttnyttjar den hej vilt över alla andra djurarter. om det är det du menar med "näringskedjan" så antar jag att du har rätt.

Ja, men varför tänkte jag inte på det? Stoppa alla ondskefulla köttätande djur som förtrycker och dödar de växtätande djuren [mad] Stoppa alla djur som markerar sina revir och inte släpper in de andra, svagare djuren [mad] Hur gör vi förresten med växtätarna och vegetarianerna som förtrycker och dödar växterna...?

lovepayyouback:

hunden måste inte alls ha en flockledare. däremot ska den ha en sund och normal matte/ husse som kan uppfistra den så att man kan ta med den i det samhället vi som människor format.

Hur ska någon som inte är hundens flockledare lyckas uppfostra den...? [confused]

lovepayyouback:

om inte hunden var tvungen att vistas i den äckliga klumpen med människor som vi kallar samhället idag, skulle vi inte behöva dressera den. hundar naturligt lever i flock, där de utnyttjar hela flockens kunskaper/förmågor maximalt. den som är bra på att spana/vakta gör det, den som är bra på att jaga gör det osv. ett mycket bättre system f.ö. än vad vi människor lever efter.

Att vissa människor behöver husdjur är ett faktum. Självklart är det inte människans behov som går i första hand, men om husdjuret lever ett bra liv och trivs kan jag tycka att det rättfärdigar människans behov...

lovepayyouback:

jepp. fast just detta handlade om katoliscismen. har hört mer som jag tycker gör just den religionen bara konstigare och konstigare. Den ett stort fokus på människans synd och att Gud är hård. Man ska be om förlåtelse i bikt och bara det är ju sjukt. Ingen har väl, att göra med mina synder förutom jag själv och Gud. Gud vet ju om vad jag gjort, varför ska någon jävla översexuell gubbe också få veta om dem? En sak till som är konstig är att de måste leva i celibat (?), och det har visat sig att bara människor med en vrickad syn på sex kan tänka sig att leva så just på dessa grunder. De prästerna har så mycket makt över människor genom att bara de kan ge förlåtelse.

Låt dem få leva sitt liv om de känner att de mår bra av det, ingen har tvingat dig att bli katolik...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

ade aldrig dem aldrig åkt över till Amerika och köttat ihjäl nästan all urbefolkning, hade knappast hela den kontinenten varit så troende katoliker som dem är.

Såklart inte, men Conquistadorerna var inte korsfarare. Deras primärmål var inte att konvertera. När man pratar om korstågen som pratar man om de fälttåg som drog ut i kristendomens namn, med antingen målet att konvertera hedningar eller något av de tre som skulle "återta" Jerusalem från muslimerna.


   
SvaraCitera

Lambda89:

När man pratar om korstågen som pratar man om de fälttåg som drog ut i kristendomens namn, med antingen målet att konvertera hedningar eller något av de tre som skulle "återta" Jerusalem från muslimerna.

Nej men visst. Därav jag gjorde ett mellanrum mellan meningarna för att detta inte skulle växlas ihop.

Korstågen är sin sak då dem nog inte konverterade ens hälften så många som de slog ihjäl.

Conquistadorerna var precis som du säger inte korsfarare och verkligen inte i religionens namn, men religionen var ändå med dem och blev en av många biprodukter efter krigen.

Den övre sidan av Amerika bosatte sig ju främst religiösa extremminister, som vi idag hade kallat dem. Visst fan gick dem inte ut och köttade indianer i religionens namn, men ingalunda utrotningen i sig en biprodukter av att dem behövde flytta dit från första början för att kunna utöva sin religion. Jag säger dock inte att utrotningen inte hade skett även om någon annan dragit dit istället, trots att möjligheten finns.

Det var nog inte heller överhuvudena av religionen som kommenderade att judar skulle förföljas, men ändå blev dem det av utövarna av katolicismen i och med att dem bland annat fick ta ränta på lån, vilket katoliker inte får.

Förföljelse av Zigenare och hedningar däremot, är bekräftat att katolicismens ledare stod bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Nej men visst.

Jag säger inte emot, utan håller rakt av med. Jag är bara något ... "petig" (så att det irriterar folk) att definiera saker korrekt. Bra att det reddes ut, hursom.


   
SvaraCitera