Aviseringar
Rensa alla

Katt i mindre lägenhet, råd?


Ämnesstartare

Nu är det så att fröken Geger och Herr Kay har minskat antalet djur hemma och ska i framtiden minska ned ännu mer på gnagarna. Således har vi en hel del tom yta i vår lägenhet och har planerat att skaffa katt nästa år om ekonomin ser bättre ut.

Det kommer att finnas plats för ett mellanstort klösträd, hade även tänkt montera ett gäng sådana här som en "trappa" på väggen till en större utsiktshylla.

Lek, utomhusaktiviteter och mentalstimulering i form av bland annat fodersök kommer att erbjudas så mycket det bara går.

Funderar även på VAD för katter vi bör satsa på, det vore ju underbart att ta två katthemskatter. Problemet med detta är ju att i många fall så är de uppvuxna med att jaga möss/råttor efter som att de är infångade utomhus, vilket verkar vara det vanligaste. Så egentligen kanske vi bör satsa på att skaffa katterna hos en uppfödare, eller köpa katt på blocket från någon som har tröttnat...

Tror ni att det kan fungera på ENBART 36 kvm?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Isola:

katt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske är det bättre för er att ha en ensamkatt när ni bor så litet. Med klösträd, koppelpromenader, kattgräs och leksaker i form av labyrinter de får leta efter godis i osv så blire bra!
Bor ju numera rätt stort men bodde litet ett tag med Stella. Hon mådde ej illa av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Kanske är det bättre för er att ha en ensamkatt när ni bor så litet. Med klösträd, koppelpromenader, kattgräs och leksaker i form av labyrinter de får leta efter godis i osv så blire bra!
Bor ju numera rätt stort men bodde litet ett tag med Stella. Hon mådde ej illa av det.

Ja, alltså vi är ju hemma hela dagarna nästan just nu. Så en ensamkatt skulle väl egentligen inte må dåligt eller så, men samtidigt så är jag lite emot det om det inte finns någon anledning till det.

Men jag skall kontakta ett katthem och rådfråga också, de bör ju kunna matcha oss med framtida katt/katter utifrån katten/katternas personlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja, alltså vi är ju hemma hela dagarna nästan just nu. Så en ensamkatt skulle väl egentligen inte må dåligt eller så, men samtidigt så är jag lite emot det om det inte finns någon anledning till det.

Ja jag tänkte det, det finns ju katter som inte vill vara ihop med andra katter och därför behöver mer mänskligt sällskap istället.

Geigerzähler:

Men jag skall kontakta ett katthem och rådfråga också, de bör ju kunna matcha oss med framtida katt/katter utifrån katten/katternas personlighet.

Ja det är jättebra att de gör så och inte låter folk bara ta vilken katt som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en katt behöver inte jättestor boyta så länge den har allt den behöver för att få sin stimulans! men sen kanske jag inte skulle rekommendera flera katter på liten boyta, fast det beror såklart på hur mycket katten kommer vara själv.

blocket/uppfödare/raskatt/bondkatt beror helt på vad ni är ute efter i en katt? Det finns ett flertal raskatter som har lättare och bättre temperament för att vara innekatter exempelvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror det funkar bra sålänge katten får tillräckligt med stimulans och att ägaren ger den mycket kärlek och uppmärksamhet! En kattkompis är nog inte helt fel heller [smile]

Kattungar som endast varit innekatter hos t.ex. en uppfödare eller på ett katthem är väl egentligen det bästa? då är de ju redan vana vid en liten yta och att vara inomhus.. 🙂 så då är ju chansen att ditt hem blir en spännande, ny och säkert större utrymme att vistas på än ett och samma rum på ett katthem (antar att det är så iaf)


   
SvaraCitera
kook
 kook

skulle inte skaffa katt om jag bodde så litet och ändå hade andra djur. men vet att du tar hand om dina djur bra, så ah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

sådana här

ser jättemysiga ut!

Vet en tant med katter i en liten lägenhet, hon har löst det med att ha klätter-möjligheter helt upp till taket, mycket på höjden alltså

sen kanske du borde ha en bondkatt o inte nått åt det mer vildare hållet som skogskatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

sen kanske du borde ha en bondkatt o inte nått åt det mer vildare hållet som skogskatt

Fast renrasiga katter är ju domesticerade på ett helt annat vis än ex. bondkatter som bott ute och knappt haft social kontakt med människor i flera generationer. Raskatter hålls ju i regel inomhus och är framavlade för det.

Sedan är det ju olika från ras till ras, precis som med hundar, vilket folk ofta glömmer när de köper katt. Så det är absolut säkrare att välja en raskatt med de rasegenskaper som man själv kan tillgodose.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Fast renrasiga katter är ju domesticerade på ett helt annat vis än ex. bondkatter som bott ute och knappt haft social kontakt med människor i flera generationer

Mmh det är sant, en huskatt då.

Geigerzähler:

edan är det ju olika från ras till ras, precis som med hundar, vilket folk ofta glömmer när de köper katt

haha ja, men är det inte vanligast att man bara får en blandras? Kul med raser, finns väl en som bara blir slapp som en trasa o hänger och dinglar så fort man lyfter upp den. Skumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Mmh det är sant, en huskatt då.

Huskatt är ju samma sak som bondkatt, bara finare ord typ.

oatsreuvaue:

haha ja, men är det inte vanligast att man bara får en blandras? Kul med raser, finns väl en som bara blir slapp som en trasa o hänger och dinglar så fort man lyfter upp den. Skumt.

De renrasiga med stamtavla är ju just renrasiga. Man får ju välja en duktig uppfödare som registrerar katterna i SVERAK.


   
SvaraCitera

Min katt bor på 38 kvm, uppvuxen mitt i en tätort 3 år, sen ca 7 år på landet. Dock trivs hon inte med de andra katterna och rymmer några månader i taget, så hon är väl praktiskt taget "uppvuxen med att jaga råttor" men när jag flyttade till egen lgh tänkte jag att hon nog skulle trivas med att ha nåt eget.

Hon kom alltså hem från att ha varit borta 2-3 månader och flyttade in hos mig dagen efter. Törs inte gå ut själv, sitter på balkongen och tittar bara (bor på bottenvåning med balkong+trappa 1 m över mark, med helt ok-stort grönområde precis utanför). Jag får bestämma att nu ska du gå ut, öppna balkongdörren och gå med henne ut, bära ut hrnne mitt på gräsmattan osv. Hon nöjer sig med 15 minuter utr typ som jag verkligen trugar med henne för att få ut henne, och verkar trivas med att ha det så. Leker lite med henne med papper och snören, och det är kul nån minut. Hon är ensam hemma. Ca 12 h/dag. Var orolig först men hon verkar acceptera det och faktiskt trivas, trots att hon varit ute i skogen 24 timmar per dugn sådär fem-sju månader per år. Tror katthemskatter kommer vara glada över kärlek och omvårdnad så de också trivs på "liten" yta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Huskatt är ju samma sak som bondkatt, bara finare ord typ.

Jaha ja du vet nog bättre

Geigerzähler:

De renrasiga med stamtavla är ju just renrasiga. Man får ju välja en duktig uppfödare som registrerar katterna i SVERAK.

Mh låter bra


   
SvaraCitera

Och mm hon har kissat inne en gång men det var för att jag glömde städa kattlådan. Blanda bakpulver/bikarbonat i kattsanden, så luktar det rent längre om man har en kräsen katt


   
SvaraCitera