Aviseringar
Rensa alla

Katt inomhus?


Ämnesstartare

Om man skaffar en kattunge som aldrig varit ute och låter den bo i t.ex lägenhet. Kan den börja må dåligt då? (frågar främst de som har/haft katt inomhus och faktiskt kan uttala sig).

Har träffat katter som bott utomhus i sin ungdom och sedan flyttats in inomhus. Dessa har antingen blivit deprimerade eller hyper, och det är ju inte så schysst att utsätta katten för det.
Så hur fungerar det?

cat!.jpg


   
Citera

Jag har haft katter ute och sedan flyttat in till stan så dom blev inne katter. De är något av det elakaste man kan göra. Dom blir deppiga och sen kan dom protestera på hur många olika som sätt som helst ex, börja kissa inne.

Har nu en kisse som aldrig har varit ute (utom när han smet och blev livrädd) och det är ingen fara alls. Bara katten kan titta ut genom ett fönster är det ingen fara alls. Dessutom så är inne katter gosigare enligt mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tetrapack:

Jag har haft katter ute och sedan flyttat in till stan så dom blev inne katter. De är något av det elakaste man kan göra. Dom blir deppiga och sen kan dom protestera på hur många olika som sätt som helst ex, börja kissa inne.

Ska flytta från landet till stan [sad] har 3 katter


   
SvaraCitera

Beror ju som sagt på vad katten har haft för uppväxt.


   
SvaraCitera

Wanking BC:

Ska flytta från landet till sta

Men det kan fungera också.. Har en katt som har bott ute halva sitt liv som nu är inne hela tiden. Det kan gå. Men man får vara bered på att de kan gå helt åt helvete också[sad]


   
SvaraCitera

kallprat:

Så hur fungerar det?

En kattunge som aldrig har varit utekatt har inga större problem med att klara sig inomhus. Vår lilla katt trivs hur bra som helst inne och skulle nog bara bli skiträdd om han lyckades ta sig ut i den stora världen.

Vet inte om det kan bero på ras också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tetrapack:

Men det kan fungera också.. Har en katt som har bott ute halva sitt liv som nu är inne hela tiden. Det kan gå. Men man får vara bered på att de kan gå helt åt helvete också

Stackars björne [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Katt inomhus?

Varför inte skaffa lite möss i en bur så kan du ge katten lite möss att både leka med, jaga o äta? Katter älskar att både leka o jaga. Jaktinstinkten, you know!?

Alt är att du skaffar två katter. Två katter leker mycket bättre med varandra än vad en människa kan göra med en katt. Själv har jag sex katter. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Varför inte skaffa lite möss i en bur så kan du ge katten lite möss att både leka med, jaga o äta? Katter älskar att både leka o jaga. Jaktinstinkten, you know!?

Blir det inte fullt av råttklet i hela lägenheten då? Nä, ska jag ha en katt inomhus får den nöja sig med torrfoder och rester. En leksasråtta eller två kanske.

TheSpookyMan:

Alt är att du skaffar två katter.

Funderar på det, men min lägenhet är inte jättestor... Får se hur jag gör och om jag över huvud taget skaffar katt i nuläget.[smile]


   
SvaraCitera
blum
 blum

Det är taskigt egentligen, katter vill jaga och gå ut på äventyr 🙁


   
SvaraCitera

Om katten hela sitt liv fått vara inomhus brukar det inte vara några problem alls. Har en innekatt just nu, och har mår finfint.

En annan sak är det om man har en katt som tidigare varit utekatt och tvingas att ha den som innekatt istället. Då finns det en risk att den börjar må dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Det är taskigt egentligen, katter vill jaga och gå ut på äventyr 🙁

Jo det är det som känns dumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

(frågar främst de som har/haft katt inomhus och faktiskt kan uttala sig).

Har aldrig haft katt men är utbildad djurvårdare och anser mig ha kunskap nog att uttala mig.[zzz]

Att ha innekatt är väl inte mer fel än "innehund"? Egentligen.. De flesta katter kan lära sig gå i koppel (siameser och liknande raser går ofta som hundar i koppel...) och aktivering begränsas främst av fantasin. Utekatter är inte ens heeeeeeelt lagligt, om man skall vara sådan, man måste ha större koll på sitt husdjur än vad de flesta har koll på sina utekatter. Sedan förstör utekatter rabatter, utemöbler, tar fågelungar (ofta utan att döda dem helt...).. De är ofta nära döden i samband med bilar och andra fordon, somliga människor, andra katter, hundar, rovfåglar, rävar osv.

Jag är ganska för innekatt med koppel möjlighet om man säger så :p

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lindblom:

Det är taskigt egentligen, katter vill jaga och gå ut på äventyr 🙁

Det vill hundar och illrar också men man låter inte dem ränna. Har aldrig riktigt förstått det argumentet, varför gäller det katter men inga andra rovdjur som hålls som husdjur?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Det är taskigt egentligen, katter vill jaga och gå ut på äventyr 🙁

Imoon:

Det vill hundar och illrar också men man låter inte dem ränna. Har aldrig riktigt förstått det argumentet, varför gäller det katter men inga andra rovdjur som hålls som husdjur?

Du ser ingen skillnad på en katt och en hund eller?
Katter är inte alls lika tama som hundar, vi dresserar dem inte utan de har kvar mer av sin "vilda" personlighet.
Promenader i koppel ingår inte i ett naturligt kattliv iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katter som aldrig varit utekatter klarar sig fint inomhus men det skulle ju vara bra om den fick luft (balkong) [rolleyes]
Fast vid våren så får en del vårkänslor eller något om de inte är kastrerade och kan vilja gå ut.


   
SvaraCitera