Aviseringar
Rensa alla

Katten skiter ÖVERALLT utom i kattlådan...


Ämnesstartare

spaceFlea:

Sånna som du ska inte ha katt! Stackars kisse alltså..

Det ÄR så man gör för att dom ska fatta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har du för sorts kattlåda?
När du tvättar den, tvättar du den noga och hur ofta tvättar du den?
Har du tillräckligt med sand i den? (ha inte för lite för de vill kunna gräva osv)
Vad har du för sorts sand? (de kan vägra göra sina behov om det är fel sand)

Katter som kissar/bajsar utanför lådan gör det ofta av ren protest/de MÅR DÅLIGT eller för att de är lösa i magen. GÅ TILL EN VETERINÄR och få en "utredning" ISTÄLLET för att bli arg och trycka ned honom i sin egen avföring. Du måste gå till veterinären så du får reda på vad som är fel. OM det inte ligger någon sjukdom bakom så testa det här:

* Skura kattlådan med klorin. Katter är väldigt förtjusta i just den doften och dras till den.

* Byt rengöringsmedel. Kanske är det nuvarande medlet för starkt för katten, eller att katten inte tycker om det av någon anledning. Man ska undvika rengöringsmedel som luktar citron, då det är en doft katter undviker.

* Byt sand i lådan. Många katter är känsliga mot kattsanden i lådan. I vissa fall har kattägare provat tre olika sorter kattsand tills de hittat rätt, och katten har åter accepterat lådan. Tassarna är ju väldigt känsliga hos katter, och vissa individer tycker inte om för grusig sand osv.

* Prova att använda två kattlådor. Många katter vill ha en låda att kissa i, och en låda att bajsa i. De vill inte göra det på samma ställe. Katter som går ute, går ju aldrig på samma ställe heller.

* Flytta kattlådan. Kanske vill katten inte ha sin toalett på det ställe den står idag.

* Skura ställen där katten bajsat så att doften av toalett försvinner. Där kan citrondoft ge resultat.

* Man kan också ställa ut matskålar på de ställen katten bajsat. (de bajsar inte på sin matplats)

* Passa katten och flytta den till kattlådan när den är på väg att bajsa utanför.
* En del ger rådet att stänga in katten i ett rum tillsammans med sin kattlåda och matskål och vatten. Syftet är att katten vill ha rent omkring sig.

* Kastrera katten. Många katter börjar revirmarkera genom att bajsa utanför sin låda när de blir könsmogna.

* Prova Feliway. Köps hos din veterinär.

* Katter med mag-tarmbesvär som bajsar utanför lådan, kan göra det därför att de förknippar sin kattlåda med smärta. De försöker undkomma smärtan genom att bajsa på andra ställen. (I dessa fall måste ju katten självklart få hjälp av veterinär för sina mag-tarmbesvär.)

* Många katter reagerar på förändringar i hemmet genom att visa sin protest genom att sätta sig utanför lådan. Det kan vara på grund av ett nytt barn i familjen, en ny katt, eller att katten är för mycket ensam hemma. Många katter reagerar också på om någon i familjen tar in doften från främmande djur.

* Många katter som har kattlådor med tak och lucka, sätter sig utanför när de är lösa i magen. Av någon anledning, kanske är det doften, vill de inte sitta i en låda med tak och lucka när de är dåliga i magen. Flera kattägare har löst detta med att ta bort taket och luckan. Två lådor kan ju också vara en lösning på just detta problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Det ÄR så man gör för att dom ska fatta.

Vart fan har du hört att man ska plåga katten när den mår dåligt? Det är ju uppenbart att din katt bajsar på andra ställen av en anledning. Snälla, ha inte en katt om du ändå ska behandla den dåligt. Att trycka ned sin katt i sin egen avföring är INTE rätt metod.

Skulle inte förvåna mig om den protesterade mot dig som ägare för det verkar inte stå rätt till i ditt huvud...

Min katt bajsade utanför lådan för att han inte ville dela kattlåda med den nya katten, inte fan slår eller trycker jag ned honom i sitt bajs för det. Problem kan komma om man är kattägare. Plocka bara upp bajset och hitta anledningen, vilket i mitt fall var: skaffa två kattlådor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Det ÄR så man gör för att dom ska fatta.

Nej, inte alls. Och tro mig, jag vet! Fortsätter du såhär kanske katten förlorar sitt förtroende till dig. Kanske den börjat bajsa överallt för att den inte har någon respekt för dig. Katter är smarta!


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

Vi har försökt tvinga honom flera gånger att "såhär får du inte göra", sen tar vi honom i nackskinnet och trycker ner hans nos mot sitt eget bajs.
Men vi har lyckats få honom att sluta bajs på ett ställe då vi gjort så och sprejat en viss sprej på honom.

Tycker att du ska läsa igenom råden du fick av Angelize! Är det inget fysiskt fel så får du helt enkelt prova dig fram och se vad som är orsaken.
Att trycka ner katten i sitt eget bajs är absolut inte rätt metod, heller inte att kasta ner katten i lådan. En katt lär sig inte av det. Ge honom någon form av belöning när han gör rätt istället och få honom att förstå på det viset istället.
Att använda lådan = Något gott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Ja, varje gång han skiter någon annanstans så trycker vi ner han där o kastar ner han i lådan.

[shake]


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

Ja, varje gång han skiter någon annanstans så trycker vi ner han där o kastar ner han i lådan.

Jag skulle fortsätta med blomspruta istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

sprejat en viss sprej på honom.

Idiot.
Du ska inte spraya PÅ katten, utan på möbler där han inte ska klösa eller bajsa.
Du ska ha en egen kattlåda till varje katt, städa den ofta, ha tillräckligt med sand och inte använda parfymerade grejer att rengöra med.
Katter hatar att leva i smutsiga miljöer, att du lät bajset vara kvar så att han var tvungen att gå i det är hemskt.
Ge katten till någon som kan ta hand om den ordentligt. Du verkar inte fatta att man inte kan ha ett lortigt hem om man ska katt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Vi har försökt tvinga honom flera gånger att "såhär får du inte göra", sen tar vi honom i nackskinnet och trycker ner hans nos mot sitt eget bajs.

Du måste ju vara efterbliven, ärligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Vad har du för sorts kattlåda?
När du tvättar den, tvättar du den noga och hur ofta tvättar du den?
Har du tillräckligt med sand i den? (ha inte för lite för de vill kunna gräva osv)
Vad har du för sorts sand? (de kan vägra göra sina behov om det är fel sand)

En låg låda
Har inte tvättat
Japp har tillräckligt mycket
Jag har strö typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Har inte tvättat

Om du inte visste det så tvättar man kattlådan när man har katt man kan inte bara plocka bajs och fylla på sand hela tiden. Jag brukar tömma/tvätta fylla på nytt två gånger i veckan det räcker här iaf. Gör jag ej det så bajsar de utanför lådan. Skulle väl du också gjort om du var tvungen att gå på en toalett som var inkletad med bajs, urin och bakterier.

1. Häll ut all gammal kattsand ur lådan.
2. Lägg kattlådan i duschen och häll i rengöringsmedel lr tvål jag brukar ta tvål.
3. Häll i varmt vatten.
4. Låt stå i några minuter.
5. Häll ut.
6. Skölj ur den med duschen.
7. Torka den med handduk lr låt torka själv.
8. Häll i nytt kattsand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och tog du ens tid att läsa allt det andra jag skrev...? Gå till veterinären han kan ha fel på tarmen eller ge bort katten till ett bättre hem. Och som jag skrev hittar du inget fel där så får du läsa allt det andra och hitta en lösning där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Och tog du ens tid att läsa allt det andra jag skrev...? Gå till veterinären han kan ha fel på tarmen eller ge bort katten till ett bättre hem. Och som jag skrev hittar du inget fel där så får du läsa allt det andra och hitta en lösning där.

Jag pratade med min mamma och hon har tydligen rengjort lådan några gånger, ändå går han inte där. Får väl kolla med veterinären i så fall så dom får kolla på honom. Tack!


   
SvaraCitera

http://www.cracked.com/article/226_6-adorable-cat-behaviors-with-shockingly-evil-explanations /" target="_blank">​Nummer fem på denna.
Han tycker väl att du är dum i huvudet, no offense.
Om du ens ska "straffa" katten på nått sätt, spreja lite vatten på honom istället. Och plocka bort bajset direkt, hur kul är det att gå på ett ställe där det ligger kvar? Jag menar, ta ett dass/bajamaja bara, som exempel. Skitäckligt, vill inte sätta min fot i ett sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Tack!

Hur gick det...? Gick du till veterinären?


   
SvaraCitera