Aviseringar
Rensa alla

Kavaj började lukta konstigt....


Robler
Ämnesstartare

Så, jag har då köpt en kavaj av 60 % ull, 37 % polyester och 3 % elaster för drygt ett år sedan. Känns ovärt att ta den till en kemtvätt med tanke på att jag betalade 50 kr för den, så när jag har fått en fläck på den så har jag helt enkelt tagit lite vatten (och i vissa fall tvål :p) och skrubbat. Igår så tog jag däremot in hela kavajen i duschen då den var rätt smutsig, och efter att jag hade skjölt av den så började den stinka som fan. Nu har den torkat och luktar betydligt mindre (tror inte att någon som inte luktar ordentligt på den skulle märka det men...) fast luktern finns fortfarande där. Någon som har några tips på hur jag får bort likten, eller hur jag bör tvätta den istället? (btw så är innefodret även sönder, vilket är ännu en anledning till varför jag inte tar den till kemtvätt ^^

//Robler


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

När den inte får torka ordentligt så börjar den mögla. Det är det som gör att den nu luktar illa.


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Nej, det var typ 1 minut efter att den hade blivit avskjöld som den började lukta ^^ Och nu är den också helt torr, det har jag kollat...


   
SvaraCitera

Robler:

Igår så tog jag däremot in hela kavajen i duschen då den var rätt smutsig

Men då ska jag berätta en sak för dej:

I Amerika, under början av 1990-talet, fanns det en uppfinnare. Han tyckte att kvinnornas ryggvärk, på grund av handtvätt vid ån, inte var bra. Ty, de blev så oerhört ineffektiva under köksarbetet. Så han tänkte om tvätten skulle kunna ske under maskinellt bruk, så skulle männen få maten tidigare, och få mer tid till att dricka whiskey, lyssna på sportradion och slå sin familj.

Så han pysslade på i sitt laboratorium och till slut kom resultatet:
Image


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Men då ska jag berätta en sak för dej:

det är rätt få kavajer som överlever maskintvätt med någon trovärdighet.


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Han kom fram till resultatet ett X. Coolt.

Men det står tydligt "ENDAST KEMTVÄTT" vilket betyder att jag inte vågar köra den i maskin, plus att INNEFODRET ÄR SÖNDER som du skulle ha sett om du läste 😉 Kan ju ta och kasta in den i maskinen på typ fintvätt och se vad som händer men det är typ min sista utväg (näst sista, den sista är att köpa en ny :p)


   
SvaraCitera

Prova att blötlägg i ättika (i typ ett badkar) och torka ordentligt, ättika brukar ta bort de flesta lukter.


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Hur mycket ättika ska man ta då? Och kommer det lukta i resten av huset? Jag vet inte om mina föräldrar skulle uppskatta det isåfall ^^ Kan ju göra det när de inte är hemma men om det fortsätter att lukta i några timmar så är det nog inte en så bra idé ^^

Men är det ingen som vet VARFÖR den började lunkta från början?


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Men då ska jag berätta en sak för dej:

Leijonsparf:

det är rätt få kavajer som överlever maskintvätt med någon trovärdighet.

[love]


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det är rätt få kavajer som överlever maskintvätt med någon trovärdighet.

Men månne smartare än att duscha tillsammans med den.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Men månne smartare än att duscha tillsammans med den.

vad är det som gör tvättmaskin så mycket skonsammare än att duscha den?


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

duscha tillsammans med den

det låter som om jag duschade MED DEN PÅ MIG! haha, jag skjöljde av den med vatten i duschen. tyckte att det inte borde vara skadligt, det är ju bara vatten. Jag hade väll fel :p


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

vad är det som gör tvättmaskin så mycket skonsammare än att duscha den?

Det låter klokare att tvätta ett plagg i tvättmaskin, än att duscha den. [cute]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Prova att blötlägg i ättika (i typ ett badkar) och torka ordentligt, ättika brukar ta bort de flesta lukter.

.. för det luktar ättika istället då? 🙁


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Det låter klokare att tvätta ett plagg i tvättmaskin, än att duscha den. [cute]

hur du tycker att det låter har ju rätt lite med saken att göra.


   
SvaraCitera