Aviseringar
Rensa alla

Kavaj <42?


Robler
Ämnesstartare

Hello everyone.

Jag är en (liten) tjej på jakt efter en kavaj till rimligt pris! Jag är ca 167 lång, och min kroppsbyggnad är rätt klen... Jag har provat en i storlek 42 på dressman, men den var för stor. Jag är tveksam om 40 kommer att sitta bra, tar gärna en mindre om jag kan hitta det.

Så, är det någon som vet var jag kan få tag på en? Och snälla, säg inte H&M, Kappahl, Carlings etc. Jag har kollat där och för tillfället så finns det inte... Och om det är en liten minibutik så bör du veta att det är i Stockholmsområdet som jag bor ^^

//Rob


   
Citera
Ämnesetiketter

Kavajer i tösmodell?


   
SvaraCitera

topshop? [rolleyes]
förstår inte ens varför en tjej går in på dressman, men antar att du inte var seriös


   
SvaraCitera

jag förstår inte ens varför någon går in på dressman


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

jag förstår inte ens varför någon går in på dressman

[love]


   
SvaraCitera

nailed it [cool]


   
SvaraCitera

Robler:

Jag är ca 167 lång, och min kroppsbyggnad är rätt klen... Jag har provat en i storlek 42 på dressman, men den var för stor.

Dressman har bara herrkavajer vad jag vet och dessa är dessutom i regel av riktigt usel kvalitet. Så det är nog helt fel plats för dig att leta på.

En viktigt sak du måste tänka på är att den typen av konfektionskavajer som de har i dessa butiken (inte bara dressman utan mer eller mindre alla klädbutiker i Sverige) är anpassade på så vis att de är rätt fyrkantiga för att de ska gå på alla oavsett kroppstyp.

Vad de gjort på de kavajer som sitter på skyltdockorna är att de satt en massa nålar som gör att den formar sig efter kroppen så att det hela ser bra ut.

Vad du bör göra om du köper en kavaj av denna typ för att nå samma passform som på skyltdockorna är att du tar den till en skräddare som sedan syr om den efter din kropp och passform.

Då jag själv inte handlar damkläder så kan jag tyvärr inte ge dig några vettiga tips, på NK har de massor men där är också prislapparna desto högre.


   
SvaraCitera

Jag har precis köpt en kavaj på HM för 199 kr i storlek 34.


   
SvaraCitera
Robler
Ämnesstartare

ingeny:

Kavajer i tösmodell?

hästpojken:

topshop?
förstår inte ens varför en tjej går in på dressman, men antar att du inte var seriös

Gentlemannen:

Då jag själv inte handlar damkläder så kan jag tyvärr inte ge dig några vettiga tips, på NK har de massor men där är också prislapparna desto högre.

Allesammans, jag är inte ute efter en damkavaj. De är helt enkelt fula, och till för att ta fram brösten vilket jag typ saknar XD

fjeak:

Jag har precis köpt en kavaj på HM för 199 kr i storlek 34.

Och jag antar att den var i dammodell?

Gentlemannen:

Vad du bör göra om du köper en kavaj av denna typ för att nå samma passform som på skyltdockorna är att du tar den till en skräddare som sedan syr om den efter din kropp och passform

Jag vet, men problemet med detta är att jag inte alls har råd... De billigaste kavajerna jag har hittat ligger runt 1000 kr och det är nästan för dyrt :/

Några fler idéer? Någon som vet var man köper "barnkavajer"?


   
SvaraCitera

Robler:

Allesammans, jag är inte ute efter en damkavaj. De är helt enkelt fula, och till för att ta fram brösten vilket jag typ saknar XD

Kika på Monki. Har för mig att jag sett kavajer där som är i herrmodell, fast för damer och i damstorlekar då.


   
SvaraCitera

Robler:

jag är inte ute efter en damkavaj

finns på topshop, liksom kavajer som inte är figursydda typ utan mer:

Capture:

i herrmodell, fast för damer och i damstorlekar då.


   
SvaraCitera

Robler:

Allesammans, jag är inte ute efter en damkavaj. De är helt enkelt fula, och till för att ta fram brösten vilket jag typ saknar XD

Jag har träffat många damer som haft kavaj och jag kan inte alls hålla med om att de är till för att ta fram brösten? I regel så har du ju dessutom en skjorta under kavajen och den är knappast urringad utan lär med god marginal täcka din byst hur liten eller stora den än är.

Vad de däremot är till för är att bättre stämma överens med tjejers kroppsform vilken i regel är annorlunda än killar kroppsform.

Här har du ett gäng damer pratande inklädda kavajer, inte framhävs deras byst på något speciellt vis?

Robler:

De billigaste kavajerna jag har hittat ligger runt 1000 kr och det är nästan för dyrt :/

Det du får tänka på är att en kavaj är ett kvalitetsplagg som du om du vårdar det rätt kommer att kunna använda i många års tid. En livslängd på 10 - 20 års tid är inte ovanligt för dessa plagg. Och ser man det hela på det viset så är inte 1 000 kr särskilt mycket, om man däremot tittar på slit och slängplagg så är det väldigt mycket pengar.

Har du växt klart så är det absolut värt 1 000 kr, har du inte gjort det så är det väl mer tveksamt.

Ett annat gott tips kan vara att se dig omkring i olika sekondhand-butiker, där kan du om du har tur fynda för någon hundralapp.

Men du får nog räkna med att lägga några hundralappar hos skräddaren med för att det hela ska passa riktigt bra på just din kropp.


   
SvaraCitera

Köp en mörkblå powersuit.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

Robler:

Jag är en (liten) tjej

Robler:

dressman

[confused]


   
SvaraCitera