Aviseringar
Rensa alla

KBT eller inte?


Ämnesstartare

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden. men nu placerar jag den här.

Jag vill höra mer om KBT!
vad finns det för några fördelar, nackdelar?

vad har ni fått förnågra erfarenheter och upplevelse utav att gått på KBT.

Min psykolog vill att jag ska börja på KBT efter som hon tycker att vi jobba länge med samma problem men aldrig kommer någon vart och nu menar hon på att det finns ingen mening att fortsätta arbete som vi gör utan KBT är mitt alternativ eller så kan vi lägga ner behandlingen

problemet är att jag är väldigt osäker på KBT, hela den här grejen med att sitta i Grupp och att det alltid är samma tiden varje vecka.

så som sagt behöver jag höra mer om KBT för att själva kunna komma fram till om jag ska gå eller inte.


   
Citera
time
 time

Schannon:

vad finns det för några fördelar, nackdelar?

Fördelar? Du får möjlighet att själv skapa verktyg till problemlösning istället för att bara prata ur dig till nån som bara lyssnar och antecknar, även om det också är skönt. Kommer inte på några nackdelar.

Schannon:

KBT, hela den här grejen med att sitta i Grupp och att det alltid är samma tiden varje vecka.

Varför måste du gå KBT i grupp? Gå ensam istället.


   
SvaraCitera

Har erfarenhet både av ensamkbt och gruppkbt.. och ska snart börja kbt igen. Mina erfranheter ifrån ensamkbtn är inte så bra, grubbkbtn var däremot suverän, kanske också berodde på psykologen i sig och hur sugen jag själv var på att arbeta.. och vilken form som passade mig bäst. En sak som är säker när du börjar kbt att du ska ge dig som fan på att bli friskare/bättre och vara medveten om att det kommer föra med mycket ångest men förhoppningsvis leda till positiv framgång.

Om du är osäker på grupp, fråga ang ensamkbt som time skrev?.. och be din psykolog förklara mer ang terapiformen?


   
SvaraCitera

Jättebra att få med sig verktygen från kbtn som time också skrev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet ni vad allihopa.. jag har ju suttit och skrivit fel..
jag har tidigare blivit så inkörd i att syssla på KBT så jag tänker ju bara på det.

men det är ju DBT det ska stå...

riktigt klantigt av mig [chocked]


   
SvaraCitera

Schannon:

men det är ju DBT det ska stå...

lol


   
SvaraCitera
time
 time

Schannon:

men det är ju DBT det ska stå...

Du kanske ska överväga KBT ändå? [y] Är inte alls insatt i vad man sysslar med på DBT meeeeen KBT kan i mina ögon lösa alla problem, och om inte lösa så åtminstone hjälpa otroligt mycket.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

DBT

dbt är typ kbt för folk med emotionellt stabil personlighetstörnig [crazy] borde ju bygga på samma grunder


   
SvaraCitera
time
 time

Lounge fact:

dbt är typ kbt för folk med emotionellt stabil personlighetstörnig

Ah, jag läste det på wiki nu. Låter intressant. Kanske jag borde överväga det istället, är så neurotisk att det ibland gränsar till borderlinebeteenden [crazy]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

är så neurotisk att det ibland gränsar till borderlinebeteenden [crazy]

det är illa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Du kanske ska överväga KBT ändå?

alltså det är väl KBT vi redan sysslar med, och det är ju det som vi inte kommer någon vidare långt med utan bara stå still. det är därför DBT har kommit upp på tapeten.
jag själv hade nog gärna fortsatt med traditionell KBT men enligt min behandlare är det ingen direkt ide.


   
SvaraCitera

Går i Kbt men ej i grupp, det är bara jobbigt där, manen frågar bara massa jobbiga frågor som jag aldrig tänker på.


   
SvaraCitera

Schannon:

så som sagt behöver jag höra mer om KBT för att själva kunna komma fram till om jag ska gå eller inte.

Du kan ju testa och se hur det känns. Du behöver ju inte fortsätta om det inte känna bra. Men sen måste man komma ihåg att det oftast känns jobbigt ett tag och sen blir det bättre med tiden.


   
SvaraCitera