Aviseringar
Rensa alla

KBT på nätet kan hjälpa unga?


Ämnesstartare

Hörde på radion i morse att KBT på nätet kan hjälpa unga med deras depressioner.  Man har startat en ny unik forskningsstudie där detta nu ska prövas. 
Vad tror ni? Är detta bara ett sätt att effektivisera vården eller betyder det att fler kanske kan få hjälp i ett tidigare skede? Skulle ni vilja få hjälp via nätet? 

Läs/lyssna på artikeln här


   
Citera

Nej


   
SvaraCitera

Personligen skulle jag i alla fall tycka att det vore enklare att söka hjälp på nätet än IRL


   
SvaraCitera
Kudhos

Tror det funkar för vissa. Men inte alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det stämmer nog att det inte är för alla. Men jag tänker att det kan vara en väg till hjälp för de som är rädda för att söka hjälp eller som inte ens orkar ta sig upp ur sängen och ut ur hemmet. 


   
SvaraCitera

Det är en bra idé att försöka tillgängliggöra vården och om det går att utöva KBT genom nätet på ett effektivt sätt är det bara bra att det satsas på det - så länge det inte utesluter satsningar på den traditionella vården som också behöver sina styrkeinjektioner för att vara okej. 


   
SvaraCitera

Tror inte att KBT fungerar för de problem som de flesta unga har idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Tror inte att KBT fungerar för de problem som de flesta unga har idag. 

Vad är det för problem unga har idag? Studien ska göras på unga som lider av depression, där kanske KBT kan fungera? Finns det andra förslag på "åtgärder" man kan vidta för att hjälpa unga?


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Vad är det för problem unga har idag? Studien ska göras på unga som lider av depression, där kanske KBT kan fungera? Finns det andra förslag på "åtgärder" man kan vidta för att hjälpa unga?

Känns väl som att många problem unga har idag grundar sig i  självförtroende och självkänsla. KBT handlar ju mer om en "quick fix", att släta över ens psykiska problem och istället tänka positivt och målmedvetet. 


   
SvaraCitera

NiklasW: KBT handlar ju mer om en "quick fix", att släta över ens psykiska problem och istället tänka positivt och målmedvetet.

Det är faktiskt även min bild av KBT, och då har jag både haft sån terapi och läst flera böcker inom metoden så jag vet vad det är.


   
SvaraCitera

Razor:

Det är faktiskt även min bild av KBT, och då har jag både haft sån terapi och läst flera böcker inom metoden så jag vet vad det är.

Hjälpte det för dig?


   
SvaraCitera

NiklasW: Hjälpte det för dig?

Det hjälpte mig en bit på vägen, men resten av vägen tog jag hjälp av mänsklig visdom genom tiderna både filosofers, teologers, författares, och andra jordnära och reflekterande människors tankar och tips.

KBT fungerar för den som vill lära sig hur den logiska delen av ens sinne fungerar och hur man förändrar ett dåligt beteende genom ett strukturerat och målmedvetet arbete. Vill man dock gräva djupare i sitt psyke är KBT fullständigt värdelöst.


   
SvaraCitera

Razor:

Det hjälpte mig en bit på vägen, men resten av vägen tog jag hjälp av mänsklig visdom genom tiderna både filosofers, teologers, författares, och andra jordnära och reflekterande människors tankar och tips.

KBT fungerar för den som vill lära sig hur den logiska delen av ens sinne fungerar och hur man förändrar ett dåligt beteende genom ett strukturerat och målmedvetet arbete. Vill man dock gräva djupare i sitt psyke är KBT fullständigt värdelöst.

Min bild är att KBT löser vissa mer "lätta" problem, "ta tag i sitt liv"-problem, medan större trauman, psykiska problem kopplat till barndomen kräver annan terapi. Har inte själv större erfarenhet av det men kan det stämma?


   
SvaraCitera
reben

asså

kmr detta bidra till att när ungdomar söker hjälp så ba ne men gå in på vår hemsida ist


   
SvaraCitera
reben

tror man behöver en verklig person som kan pusha o som kan säga va man gjorde bra o hur man ska tänka för att fixa saker ist för bara "ne jag klarar inte detta som står på denna sidan"


   
SvaraCitera