Aviseringar
Rensa alla

Kemi A - Ester


Ämnesstartare

Hur skriver man reaktionsformeln för när 1-propanol,ättiksyra och svavelsyra blandas och vad bildas?

Jag vet att det bildas vatten, men hur vet man vad för ester det bildas? Ska jag använda formeln; R1COOH + HOR2 --> R1COOR2 + H20?

Sedan undrar jag också; vad händer när man tillsätter Natriumkarbonat i blandningen av 1-propanol, ättiksyra och svavelsyra? Varför gör man så? Har det med något med "rening" att göra?


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som vet?


   
SvaraCitera

google ftw


   
SvaraCitera

Dream:

Hur skriver man reaktionsformeln för när 1-propanol,ättiksyra och svavelsyra blandas och vad bildas?

jag vet och kan, men eftersom du är så duktig i skolan osv så får du själv klura ut det tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

jag vet och kan, men eftersom du är så duktig i skolan osv så får du själv klura ut det tkr jag

Okey, Nu går du lite över gränsen här. Bara för att jag är duktig i skolan så betyder det inte att jag är duktig på allt och kan allting. Jag har också svagheter, jag är en människa ingen jävla dator.


   
SvaraCitera

Dream:

Okey, Nu går du lite över gränsen här. Bara för att jag är duktig i skolan så betyder det inte att jag är duktig på allt och kan allting. Jag har också svagheter, jag är en människa ingen jävla dator.

själv är jag duktig i precis allt. skolan såväl som livet. jag är nöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

själv är jag duktig i precis allt. skolan såväl som livet. jag är nöjd.

Roligt för dig, onödig fakta dock då jag fullständigt skiter i det.[smile]


   
SvaraCitera
blum
 blum

svaren står i kemiboken ;( orkar inte minnas


   
SvaraCitera

Dream:

Roligt för dig, onödig fakta dock då jag fullständigt skiter i det.

du är bra stor för att suga på kemi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du får fram formeln för estern som bildas är det ju bara att .. namnge den, efter IUPAC-nomenklatur?

http://sv.wikipedia.org/wiki/IUPAC-nomenklatur


   
SvaraCitera

shajjn:

Om du får fram formeln för estern som bildas

Dream:

vad för ester det bildas?

älskar detta logiska forum [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

älskar detta logiska forum [love]

Ja, han har ju för sjutton formeln.


   
SvaraCitera

shajjn:

Ja, han har ju för sjutton formeln.

hon*
fick följande iaf:

Dream:

jag är kass på kemi

kemi hehehehehe.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Om du får fram formeln för estern som bildas är det ju bara att .. namnge den, efter IUPAC-nomenklatur?

Hej, nej man får inte formeln för estern. Det är just det som jag ska klura ut, men vet inte riktigt hur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

.

Kan inte du vara snäll och förklara hur du kommer fram till det? Vore snällt. Vill verkligen förstå det här.


   
SvaraCitera