Aviseringar
Rensa alla

Kidnappad dator


Ämnesstartare

Insåg nu att ett stort antal video och bildfiler har krypterats av skiten och det var vad det svamlade om, adjö fotoarkiv från de senaste 10 åren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Och om man vill vara riktigt jävla säker, räcker det med att skriva om master boot record eller krävs det något mer avancerat?

Du måste ta bort partitionen som bootkitet ligger på först. Annars hjälpet det inte med att skriva om mbr. Ladda ned GParted och boota till det. Ta bort den lilla dolda partitionen. Boota sedan till en Windows cd eller usb och välh felsök och välj sedan kommandotolken där du nu skriver om mbr. Då blir du troligtvis av med ett bootkit helt!


   
SvaraCitera

adaq:

Du måste ta bort partitionen som bootkitet ligger på först. Annars hjälpet det inte med att skriva om mbr. Ladda ned GParted och boota till det. Ta bort den lilla dolda partitionen. Boota sedan till en Windows cd eller usb och välh felsök och välj sedan kommandotolken där du nu skriver om mbr. Då blir du troligtvis av med ett bootkit helt!

Nu har vi dock inga bevis för att det faktiskt finns ett bootkit, hoppas det löser sig för TS.Ransomware borde det vara dödstraff på värsta formen av skadligkod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä finns inget som säger att något bootkit finns men det skadar inte att åtgärda det utifall att


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Formatera bara skiten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är rädd för sånt här, räcker det med å sluta klicka på allt skumt snusk som pmr linkar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyckades återskapa allt som försvunnit pga jag är bättre än virus Cool
Nu formatering


   
SvaraCitera

Hurra! 🙂


   
SvaraCitera

En i familjen fick också krypteringsvirus, jobbig skit. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Du måste ta bort partitionen som bootkitet ligger på först. Annars hjälpet det inte med att skriva om mbr. Ladda ned GParted och boota till det. Ta bort den lilla dolda partitionen. Boota sedan till en Windows cd eller usb och välh felsök och välj sedan kommandotolken där du nu skriver om mbr. Då blir du troligtvis av med ett bootkit helt!

körde g-parted och raderade alla partitioner
min windows7-dvd hade inte alternativet felsök någonstans, inte för att det verkar spela någon roll, den installerar glatt över tidigare windowsversion utan att göra ett skvatt åt partitionerna, att välja "formatera" på tidigare partitioner eller nu oallokerat utrymme gör absolut ingenting.
Och den formaterar inte under installationen heller då det tar ungefär 30 min att bli klar med allt

ska det vara så förbannat svårt att få skiten formaterat


   
SvaraCitera

Punda:
Är rädd för sånt här, räcker det med å sluta klicka på allt skumt snusk som pmr linkar?

Nu är det inte riktigt så att du endast får virus via porr, virus som sprids via webbsidor sprids även via hackade webbsidor.Till exempel så skulle denna sida bli hackad och börja spridda virus...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vissa problem med formateringen, när jag installerade om windows så försökte jag välja att formatera partioner (och senare oallokerat utrymme när jag provat att ta bort alla partioner med gparted, byggde om hela partitionstabellen osv.)
Nu var det förvisso väldigt länge sedan jag behövde formatera en hårddisk, men installation av windows inklusive förmodad formatering var färdigt på under en halvtimma, att formatera hårddisken i gparted var färdigt på 3 minuter. Valde sedan att installera kubuntu istället för att kunna tvinga windowsinstallationen att formatera pga filsystem det inte begriper sig på och det gick ungefär lika fort det.

Är det verkligen rimligt att 1tb sata formateras på bara några minuter eller är det något märkligt som pågår?


   
SvaraCitera

Jungman:
Har vissa problem med formateringen, när jag installerade om windows så försökte jag välja att formatera partioner (och senare oallokerat utrymme när jag provat att ta bort alla partioner med gparted, byggde om hela partitionstabellen osv.)
Nu var det förvisso väldigt länge sedan jag behövde formatera en hårddisk, men installation av windows inklusive förmodad formatering var färdigt på under en halvtimma, att formatera hårddisken i gparted var färdigt på 3 minuter. Valde sedan att installera kubuntu istället för att kunna tvinga windowsinstallationen att formatera pga filsystem det inte begriper sig på och det gick ungefär lika fort det.

Är det verkligen rimligt att 1tb sata formateras på bara några minuter eller är det något märkligt som pågår?

Beror helt på vilken typ av hårddisk men i regel så går det rätt fort att formatera en hårddisk att defragmentera en hårddisk tar tid där emot (i förhållande mot att formatet) skrivet ifrån mobilen ursäkta eventuell felstavning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NaughtyMe:

Beror helt på vilken typ av hårddisk men i regel så går det rätt fort att formatera en hårddisk att defragmentera en hårddisk tar tid där emot (i förhållande mot att formatet) skrivet ifrån mobilen ursäkta eventuell felstavning 

Senast jag formaterade något tog det timmar, var väldigt förvånad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman: har en sladd till ett adsl-modem, finns inget nätverk att tala om

Du har en windowsmaskin exponerad på internet? Det är en dålig idé, sätt den bakom en brandvägg.


   
SvaraCitera