Aviseringar
Rensa alla

Klagar du när du är missnöjd med ett inköp?


Ämnesstartare

En undersökning som Konsumentverket har gjort visar att vi ungdomar är mest missnöjda med våra inköp. Men bara hälften av oss knatar tillbaka till butiken och klagar!

Undersökningen visar också att vi har väldigt dåliga kunskaper om våra konsumenträttigheter – så därför postar jag en liten snabbguide här:

Öppet köp
Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka julklappen, inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Det finns ingen lag som säger att du har rätt till öppet köp, men många affärer och butikskedjor erbjuder öppet köp. Om du är osäker på om varan är rätt köp för dig - be om ett kvitto. På kvittot ska det stå hur länge öppet köp gäller.

Bytesrätt
En del affärer som inte tillämpar öppet köp kan i stället erbjuda dig bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället.

Tillgodokvitto
Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto om du ångrar köpet. Du får alltså inte igen dina pengar. Dina skyldigheter när du köper med bytesrätt är i stort sett desamma som vid öppet köp. Innan du betalar, fråga när du senast måste lämna tillbaka varan. Spara alltid kvittot.

Klaga på en vara
Vänd dig till butiken där julklappen är köpt om det är något fel på den . Om du reklamerar, klagar på en vara måste du inte ha ett kvitto, men det underlättar om du har det. Du har tre år på dig att klaga på varan, men det kan vara bra att göra det så snart som möjligt. Det står ofta "Reavaror bytes ej" i affärerna, vilket är lätt att missförstå. Självklart har du rätt att klaga på en reavara - om det är något fel på den.

Presentkort
Presentkort är en uppskattad julklapp. Vänta inte för länge innan du använder presentkortet. Det kan bli värdelöst om det inte används inom den tid som står på kortet eller om butiken går i konkurs. Om det inte står något datum på presentkortet har du tio år på dig att använda kortet.

Källa: Konsumentverket


   
Citera
Ämnesetiketter

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

om något är fel på varan klagar jag


   
SvaraCitera
Åtta

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

Om det är jag som gjort fel och inte kollat upp varan tillräckligt mycket i förväg klagar jag inte. Är det däremot så att varan är trasig eller inte uppfyller det som är utlovat så klagar jag definitivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl på vad det kostade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, aldrig (Du röstade på detta alternativ)

Nåja, jag kan komma på ett tillfälle där jag faktiskt gick tillbaka och bytte en defekt vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

Fast då ska den nog vara direkt trasig. Borde nog ha gjort det på fler saker i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Oftast (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

Det ska mycket till, har ingen annan än mig själv att skylla.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

Har hyffsad koll på mina rättigheter, men vågar ofta inte klaga. Om varan är trasig eller defekt på annat vis så klagar jag, det är sällan. Det är så läskigt, man vet ju aldrig om personalen ska säga "Givetvis, det här ska vi lösa på bästa sätt!" eller bara fnysa åt en och vara dryg.


   
SvaraCitera

Med dagens utbredda nätförsäljning kan det vara bra att ha lite koll på distansköplagen också!

Lagen gäller
Distansavtal

När du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en telefonförsäljare.

Hemförsäljning
När det ringer på dörren hemma och du köper något av en försäljare på stående fot. Lagen gäller också när du köper något av en försäljare som är utanför sitt fasta försäljningsställe. Till exempel på så kallade Home Parties, på din arbetsplats, på ett tåg, på sjukhus eller någon annanstans där du kan ha svårt att komma undan försäljaren.

Finansiella tjänster
Lagen gäller även finansiella tjänster. Till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet.

Lagen gäller inte
Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte vid så kallad canvasförsäljning. Exempel på canvasförsäljning är gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum.

Du ska alltid få information om ångerrätten
De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få. När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du tecknar distansavtal om en livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande har du 30 dagars ångerrätt.

Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats. Länk hittar du till höger på den här sidan.

Utökat informationskrav vid hemförsäljning
Vid hemförsäljning ska du även få en blankett som du kan använda om du vill ångra köpet och en informationshandling. Informationshandlingen ska bland annat innehålla information om ångerrätten och adress och telefonnummer till den du ska vända dig till om du ångrar dig. Konsumentverket tar fram särskilda blanketter som ska användas. Blanketten hittar du till höger på sidan.
Returfrakten

Om du ångrar dig när du handlat via internet eller postorder får du själv betala returfrakten. Ångrar du dig vid telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten. Om du ångrar dig vid hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig så att säljaren kan hämta den hos dig. Ett undantag är om varan levererats efter själva hembesöket. Då ska du själv skicka tillbaka varan men har rätt till skälig ersättning för returfrakten.
- ​Konsumentverket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag köper sällan nya varor av det mer permanenta slaget, och ofta är det second hand. Lägger inte mycket tanke på mitt rätt till min egna pengar och om jag skulle bli missnöjd med ett köp har jag antagligen andra saker som upptar den tiden en reklamtation skulle kräva.

Bekvämligheten, dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Med dagens utbredda nätförsäljning kan det vara bra att ha lite koll på distansköplagen också!

Bra där! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Oftast (Du röstade på detta alternativ)

Om jag finner det vara värt mödan osv.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Bara om jag är extremt missnöjd (Du röstade på detta alternativ)

eller

André Vifot Haas:

Oftast


   
SvaraCitera