Aviseringar
Rensa alla

Klarar inte av min häst


Tycker att folk ska sluta skriva dumma saker till henne o istället hjälpa henne?:S

först undrar jag, använder du spö eller "pessoa" elr ngt annat skarpt bett? isåfall, gör INTE det. det gör bara så hästen inte litar på dig.
istället t.ex när du hämtar han från hagen så klappa och prata lungt med hästen och ge hästgodis/morötter . och ifall du kan så be någon vuxen som är bra inom hästar att vara med någon gång, rid någonstans där hästen inte "kan springa iväg med dig" och rid utan sadel, i grimma och grimskaft (självklart med ridväst och hjälm!!) och prata lungt med hästen så att den förstår att du tycker om den och "litar" på den ,höhö. och sen i stallet, ta med morötter lr hästgodis ( eller något annat hästen tycker om) och ge det ibland, och rykta och pyssla om hästen ofta. annars kan du ju skaffa en ERFAREN och duktig medryttare som kan reda ut varför hästen gör som den gör osv.
skulle gärna hjälpt dig om jag inte bodde så långt bort .[n]


   
SvaraCitera

Jag har en ganska kort erfarenhet av hästar. Dock så är den enbart med jobbiga och "cp"hästar.

Mitt tips är en ledarskapsmodell som kallas "piska och morot" (höhö).
Dvs du är sträng mot hästen när den gör fel, men överjävla snäll när den gör något bra.

Börja lite lätt, med att berömma för minsta bra sak, för att sedan höja ribban för beröm, och sänka ribban för "piska". Slutar det fungera, så gå tillbaka till en nivå som fungerar, och jobba dig sakta uppåt.

Och ge han överjävla mycket uppmärksamhet. Ofta så är husdjur som är "elaka" attentionwhores.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

testa att träna din häst mycket på marken, typ ha den lös osv, lite almänna horsemanship övningar 🙂 det kommer få honom att lita på dig mera, för det kan ju ha och göra med att han känner sig osäker 🙂
sen kan det också ha och göra med att han blev valack rätt sent, min häst är 4 år nu, och blev valack när han var 3. och han är väldigt hingstig av sig fortfarande, han tror han kan göra som han vill och bossa över mig. men det jävlar har jag visat att han inte kan! 😉 men försök jobba på marken ett tag, med massa olika övningar, finns massor överallt på nätet. så ska du se att det kanske blir bättre 🙂 dom ser ju oss människor som en i flocken, dom försöker ju ha högre rang än oss hela tiden. visste du att bara hästen flyttar på dig åt sidan tex när du borstar honom, så betyder det att han försöker visa att han bestämmer?
dom flyttar ju på varandra i hagen, det är ju så som skapar sin rangordning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868106

🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

testa att träna din häst mycket på marken, typ ha den lös osv, lite almänna horsemanship övningar 🙂 det kommer få honom att lita på dig mera, för det kan ju ha och göra med att han känner sig osäker 🙂
sen kan det också ha och göra med att han blev valack rätt sent, min häst är 4 år nu, och blev valack när han var 3. och han är väldigt hingstig av sig fortfarande, han tror han kan göra som han vill och bossa över mig. men det jävlar har jag visat att han inte kan! 😉 men försök jobba på marken ett tag, med massa olika övningar, finns massor överallt på nätet. så ska du se att det kanske blir bättre 🙂 dom ser ju oss människor som en i flocken, dom försöker ju ha högre rang än oss hela tiden. visste du att bara hästen flyttar på dig åt sidan tex när du borstar honom, så betyder det att han försöker visa att han bestämmer?
dom flyttar ju på varandra i hagen, det är ju så dom skapar sin rangordning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868106

🙂


   
SvaraCitera

Åh för en gångs skull önskar jag att jag bodde västerbotten, haha! Jag vet hur det är att ha problem med sin kuse!

Om jag var du skulle jag starta om, så att säga. Rid "igenom" din häst, se till att du kan kontrollera honom från marken till att börja med, sedan i skritt när du sitter på honom. Kontroll, och att göra övningar där du visar både för dig själv och hästen att du har kontroll och bestämmer är a och o!
Det kan kännas "tråkigt" och jobbigt att göra en massa övningar i bara skritt, men förhoppningsvis hjälper det dig att komma vidare från den jobbiga sits du är i nu.
Jag tycker även att du ska regga dig på typ Bukefalos.com, då det finns fler erfarna hästmänniskor där som kan hjälpa dig med dina problem!
I övrigt tycker jag också att du ska försöka hitta en tränare - det MÅSTE INTE vara en "utbildad", välkänd tränare, utan det kan bara vara en vuxen person med erfarenhet. Det hjälper mycket men behöver inte bli kostsamt.
Lycka till!


   
SvaraCitera

fyfan vad glad jag är att jag inte har 1 hest


   
SvaraCitera

Det är dyrt att ha djur. Väldigt dyrt. Har man inte råd att lägga ut det som krävs ska man inte ha djur.
Sälj honom, för hans skull. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dig, men sluta sätta dig själv i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vafan, jävla töntar. allvarligt, det är som att säga: nä, fan.. sälj din bästa vän 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obehaglig tråd detta. Hästintresse är ju obehagligt helt enkelt. Särskilt hatsumis inlägg var obehagligt. Här ser vi visst hästen som nåt slags leksak eller fordon som ska kontrolleras och förslavas och köras in.

Konstigt han är sur när man tagit bort familjejuvelerna hans. Hade någon gjort det på mig hade jag gått på mördarstråk.

sophiekotiaho:

det är som att säga: nä, fan.. sälj din bästa vän 🙂

Nej, det är det verkligen inte. En häst är en häst. Man kan inte vara vän och ha ett intellektuellt utbyte med en häst. Man kan ligga med en häst, det är väl det närmaste en mänsklig relation man kan komma. Jag har en katt sen 15 år tillbaka och fastän jag tycker väldigt mycket om honom är det fan ingen vän.


   
SvaraCitera

Du skaffade häst utan att ha lärt dig ta hand om hästar/rida?


   
SvaraCitera

finns väl människor som vill rida häst?? i utbyte mot att denne får rida din häst regelbundet så ska denne göra hästen....tyglad?


   
SvaraCitera

Sterd:

Särskilt hatsumis inlägg var obehagligt. Här ser vi visst hästen som nåt slags leksak eller fordon som ska kontrolleras och förslavas och köras in.

Hm, om du hade förstått vad du läste hade du också begripit att jag menade på att hon borde göra sig vän med hästen. Hur blir man vän med häst, hund osv? Man blir dens ledare. Inte genom att slå den eller bråka med den i situationer man själv som människa inte kan vinna, utan genom att man metodiskt visar sin ledarposition.
Tycka vad du tycka vill om "förslavning" av djuret, det är så vår kultur kring hästar ser ut idag och även om hon säljer hästen kommer den att hamna hos en annan "slavdrivare". Nog för att hästdebatten behöver krydda och vi behöver se över hur vi behandlar djuren, men jag ville bara hjälpa en tjej som har problem med den häst hon har nu, utifrån de principer vi har kring hästhållning.


   
SvaraCitera

stryp den och ät den med dina bara händer, sedan kan du krypa in i dess skal och rida iväg över horisonten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte riktigt hur du lyckades hamna i den här situationen överhuvudtaget. Märkte du inte att det inte funkade när du provred hästen? Har du pratat med tidigare ägare om hästens bakgrund? Har du veterinärbesiktigat hästen? Har du provat med att ändra det sätt du rider och sköter honom?


   
SvaraCitera

ofta jag missat en hästtråd.


   
SvaraCitera