Aviseringar
Rensa alla

Klardrömma


Ämnesstartare

Citat:

Så ja, ett djupare stadie av sömn-paralysis eller andesväva, är att klardrömma, från den engelska termen "lucid-dreaming".
Då drömmer man, fast att ens drömmar är MYCKET klarare och tydligare, man kan kontrollera drömmen, man kan bestämma när man ska vakna upp osv.

Hur du gör detta:
När du ska lägga dig, blunda, slappna av, försök att göra så att kroppen somnar, men försök att hålla huvudet vaket på många sätt.
Nu är chansen mycket stor att du kommer in i en vanlig dröm, nästa stadié är att komma ihåg att du är i en dröm, då ska du göra något roligt, eller radikalt som att flyga iväg eller något.
Protip: Detta är 20x lättare om du har vaknat upp på morgonen, är trött och vill somna om.

Ska berätta lite om mina klardrömmar-upplevelser:
~Jag började med detta i oktober förra året typ, det tog 2 månader att få min första dröm.

Jag var i min hemstad, och jag märkte att allting var som i framtiden, typ svävande bilar och sådant, sedan bestämde jag mig för att gå upp på ett tag, hoppa ner från det och flyga iväg.
Det funkade, var skitkul.
Det var så tydligt så att jag minns till och med vad som stog på skyltarna :).

Själv klardrömde jag imorse. Dock kommer ni tycka att jag är knäpp i roten om jag berättar vad drömmen handlade om. Jag rår inte för ämnet, men jag kunde styra det och kände mej vaken hela tiden, fast jag sov och drömde. Minns allt till punkt och pricka.


   
Citera
Ämnesstartare

Diskussionsunderlag?

Jag minns varje natt vad jag drömt om, kan kontrollera lite då och då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att spela tv-spel sent på kvällen kan vara ett sätt att förhöja chansen att klardrömma, har jag hört.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är skojsigt[party]


   
SvaraCitera

Lyckades på något vis klardrömma inatt för att sedan drömma att jag vaknade upp ur drömmen, det var lite kühl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Lyckades på något vis klardrömma inatt för att sedan drömma att jag vaknade upp ur drömmen, det var lite kühl.

Har lyckats med den bedriften ett par gånger också. Riktigt märklig upplevelse!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyckats två gånger. Det är inte lika coolt som det låter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klardrömmar suger. tappar den genialiska intuitionen, kväser begär med medvetenhet och driver omkring uttråkad.


   
SvaraCitera
Zsasz

I stort sätt alla drömmar jag hade när jag tog Cipralex (~7 år) var klardrömmar, oturligt nog var dem också alla mardrömmar.

megatherium:

klardrömmar suger. tappar den genialiska intuitionen, kväser begär med medvetenhet och driver omkring uttråkad.

Att man kan få in så pass många fler känslor/sinnen i klardrömmar än i vanliga drömmar är vad jag personligen älskar med dem, dem känns helt enkelt så pass mycket verkligare, ibland verkligare än verkligheten (speciellt om man drömmer sådana drömmar extremt ofta under en längre tid), att man faktiskt kan ta kontroll över drömmen själv är bara en genialisk bonus, man kan ju faktiskt fortfarande välja att bara flyta med vad som händer utan att faktiskt ta kontroll över det.


   
SvaraCitera