Aviseringar
Rensa alla

Klassas detta som utpressning?


Ämnesstartare

Om jag säger upp mig från mitt arbete efter att ha jobbat precis en månad, kan min chef då lagligt hota mig med att inte ge mig någon lön för denna månad om jag inte kommer ner till jobbet och förklarar mig? För jobbet jag jobbade på ligger nämnligen 2 timmar ifrån mig och det kostar ca 150 kr att ta sig dit. Kan hon verkligen göra så?


   
Citera

teddeftw:

?

Utpressning..hmm. Mja, vet inte men hon kan i alla fall inte säga att du inte kommer att få din lön. Skulle hon inte göra det får du väl anmäla det.


   
SvaraCitera

Om du har jobbat där en månad så är det klart som fan att du ska ha din lön!


   
SvaraCitera

det räknas nog inte som utpressning nej, men du har såklart rätt få ut din lön för tiden du har jobbat.

ta det till facket istället, de kan sånthär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teddeftw:

kan min chef då lagligt hota mig med att inte ge mig någon lön för denna månad om jag inte kommer ner till jobbet och förklarar mig

Vad står i anställningsavtalet? Hur lång uppsägningstid har du? Är du schemalagd och ändå skiter i att dyka upp har arbetsgivaren rätt att kräva en förklaring innan några pengar betalas ut.

Låter ju som att du inte kommunicerat med din arbetsgivare speciellt bra, och då har arbetsgivaren rätt att komma med vissa sanktioner tills du sköter dina åtaganden.


   
SvaraCitera

Har du något anställningsavtal?


   
SvaraCitera