Aviseringar
Rensa alla

Klassbakgrund och politik


Ämnesstartare

Vill se vilket samband klassposition och politik har på UM. Tyvärr kunde man inte ha så många alternativ så det blev enbart höger och vänster, välj det du ligger närmst. Är du osäker och ser dig som "varken höger eller vänster" så fråga eller låt bli att svara överhuvudtaget.

Är du osäker på vilken klass du tillhör så fråga innan du svarar! [smile]

Definitioner:

Produktionsmedel = saker som används för att producera värde, kan till stor del översättas till att äga en ”arbetsplats” och det som behövs för att utföra arbetet, men kan också vara t.ex. att äga ett hyreshus som andra hyr bostad i. Exempel: Maskiner, lokaler, naturresurser, mark, hyresfastigheter, banker och dylikt.

Borgarklass/kapitalist = Äger produktionsmedel (se ovan), och har anställda. Kan till stor del översättas till ”företagsägare med anställda”, men gäller som beskrivet ovan även t.ex. hyreskapitalister som äger ett hyreshus och tjänar pengar på folks boende. Detta är samhällets minsta klass. Fråga om du är osäker!
Exempel: Ingvar Kamprad (äger bl.a. IKEA), Wallenberg-familjen, Bill Gates (Microsofts grundare), osv.

Småborgerlighet = Äger produktionmedel (se ovan), men har inga anställda. Kan till stor del översättas till ”egenföretagare utan anställda”, men kan också gälla mindre familjeföretag och dylikt. Är du osäker så fråga!
Exempel: Korvförsäljare som äger sin egen korvkiosk, småföretag på enstaka personer där ingen egentligen ”äger” företaget (vanligt bland t.ex. familjeägda butiker och mindre hantverksföretag, där en person bara står som ägare rent formellt men alla egentligen äger det), taxichaffisar som äger sin egen bil och kör själva, osv.

Mellanskikt = Lönearbetare (som definierat nedan) som innehar någon form av maktposition i samhället som ger dem privilegier över andra arbetare. Är snarare ett ”skikt” mellan arbetarklassen och borgarklassen än en egentlig klass. Ofta felaktigt benämnt som ”medelklassen”. Fråga om du är osäker!
Exempel: Avdelningschefer/mellanchefer, poliser, politiker, arbetsledare, coacher, osv.

Arbetarklass/Proletariatet = Äger inga produktionsmedel (se ovan), eller tillräckligt med pengar för att slippa arbete, och tvingas därför till att sälja sin arbetskraft i utbyte mot en lön för att överleva. De lönearbetare som inte äger sin arbetsplats kan man i grova drag kalla arbetarklass. Här räknas dock även arbetslösa in, då de utgör den s.k. ”arbetskraftsreserven”, dvs. att de skulle behöva sälja sin arbetskraft om det funnits möjlighet till det. Detta är samhällets största klass.
Exempel: busschaufför som inte äger sin egen buss, sjuksköterska anställd på ett sjukhus, restaurangarbetare, arbetslösa, städare, osv.

Dessa definitioner är inte 100% korrekta utan har försökt göra dem så lättbegripliga som möjligt. Fråga hellre än att gissa ifall du är osäker! [y]

(De definitioner jag använder är marxistiska, anser du att de är felaktiga är det ditt problem och du är välkommen att starta en ny tråd. I denna gäller dessa definitioner. Punkt slut och det är inte öppet för diskussion. Detta för att undvika stora mängder OT. PM:a om du dör av att inte få bråka om dem.)

Edit: Frågan gäller främst din uppväxt, men väg såklart in din nuvarande position också. Kommer du från en arbetslös familj men äger en ICA butik nu är det ju såklart intressant hur det har påverkat dig politiskt!

Edit 2: Beskriv gärna mer ingående vad dina föräldrar arbetar/arbetat med och din egen position, och även mer konkret dina politiska åsikter. Ju mer desto roligare!

ÄNDRAT 2011-01-02 23:26
Edit 3: Om dina föräldrar är från olika klasser så ta den som är högst upp ifall du bor lika hos båda, och välj annars den vars position färgat ditt liv mest. Du vet antagligen själv bättre än mig vilken du ska välja. 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vänster – Småborgerlighet (Du röstade på detta alternativ)

mina föräldrar äger ett företag utan anställda vid sidan av sina vanliga yrken (försäljargubbe och lärare), dock ska mamma sluta som lärare och bara köra på företaget istället. så antar att jag hamnar på småborgerlig.


   
SvaraCitera
smisk

Rödingajävel:

Vänster – Mellanskikt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilken klass tillhör en sektledare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mellanskikt, och motsätter mig ideologier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vänster – Arbetarklass/Proletariatet (Du röstade på detta alternativ)

Rödingajävel:

Frågan gäller främst din uppväxt,

Visst det beror lite på hur gammal man är och det finns en viss trend att man följer sina föräldrars klasstillhörighet. Men det blir fort lite knas när man ska dra in sina föräldrars position i samhället.

På grund av min fars jobb så antar jag att min familj hamnar i mellanskiktet, morsan är dock sjuksköterska. Men jag sitter lika mkt i skiten för det som de flesta andra och kommer aldrig få något liknande jobb som min far har haft, definierar mig därför som Arbetarklass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vänster – Arbetarklass/Proletariatet (Du röstade på detta alternativ)

Min mamma är ensamstående sjuksköterska, bodde i perioder även hos min pappa när jag var liten som är hantverkare utan anställda. Men har till större delen växt upp hos min mamma och har inte haft kontakt med min pappa sedan tidiga tonår. Båda är fattiga och vi har alltid haft det knapert rent ekonomiskt. Börjar bli bättre för min mamma sedan jag blev självförsörjande, min pappa vet jag inte hur det ser ut för nuförtiden.

Politiskt står jag närmst syndikalismen och anarkismen, och är medlem i Syndikalistiska Ungdomsförbundet samt fackligt organiserad i SAC-Syndika​listerna.

Leijonsparf:

vilken klass tillhör en sektledare?

Kan du förklara mer ingående? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då jag äger mitt egna företag är arbetslös och borgare röstar jag ej på något alternativ. Det enda jag delar med mina päron är att jag är konservativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Visst det beror lite på hur gammal man är och det finns en viss trend att man följer sina föräldrars klasstillhörighet. Men det blir fort lite knas när man ska dra in sina föräldrars position i samhället.

Ja jag håller med, men tänker att de flesta här fortfarande bor hos sina föräldrar och då kan det ju ge en relativt bra fingervisning om var man kommer att hamna. Troligtvis drar man antingen nytta eller tyngs av sina föräldrars plats i samhälleliga hierarkier och det bör ha färgat ens åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

.

Frågade min fader.

Han säger att vi är som skottar och har en mer frisinnad, vi ser inte människor som arbetare eller tjänstemän. Vi har det inte i blodet och är inte präglade på detta sättet. Vi skakar gärna hand med kungen, men vi lyfter fan inte på hatten för honom [no-no]

Vad ska jag rösta på? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Då jag äger mitt egna företag är arbetslös och borgare röstar jag ej på något alternativ. Det enda jag delar med mina päron är att jag är konservativ.

Det där var jätteförvirrande. 😛

Du äger ett företag men får inga kontrakt menar du? Och du är politiskt åt höger?


   
SvaraCitera

Min far och mor tillhör olika kategorier, ser inte var jag ska trycka om så är fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Vad ska jag rösta på? [blush]

xD

Men du vet väl antagligen vad dina föräldrar arbetar med, eller? 😛

Annars får du vänta tills drogtrippen är slut och fråga honom igen. Hehe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Min far och mor tillhör olika kategorier, ser inte var jag ska trycka om så är fallet.

Var vänlig och förklara, har du två mammor och två pappor eller hur går det annars till att de är 4 samtidigt? 😛

Edit: Om du menar att de är från olika klasser så ta den som är högst upp ifall du bor lika hos båda och välj annars den vars position färgat ditt liv mest.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Edit: Om du menar att de är från olika klasser så ta den som är högst upp ifall du bor lika hos båda och välj annars den vars position färgat ditt liv mest.

Givetvis var detta vad jag syftade på. I så fall, med risk för att ha feltolkat once again:

Rödingajävel:

Vänster – Mellanskikt (Du röstade på detta alternativ)

Mor är personalansvarig på ICA Maxi och far kör ut bröd. Kan inte påstå att jag egentligen har någon viss ideologi, då bägge sidor har sina positiva inslag, men är mer vänster än höger.


   
SvaraCitera