Aviseringar
Rensa alla

Klassbakgrund och politik


Ämnesstartare

Rödingajävel:

Men du vet väl antagligen vad dina föräldrar arbetar med, eller? 😛

Ah, men vad de arbetar med nu eller vad de arbetade som när jag bodde hemma? [wink]

Rödingajävel:

Annars får du vänta tills drogtrippen är slut och fråga honom igen. Hehe.

Inte mitt fel att jag bor på en ö där det alla har varit fristående fiskare och bönder som aldrig haft några över sig [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Mor är personalansvarig på ICA Maxi och far kör ut bröd. Kan inte påstå att jag egentligen har någon viss ideologi, då bägge sidor har sina positiva inslag, men är mer vänster än höger.

Ok. 🙂

Ja det blev rätt i så fall! Då är ju din mamma mellanskikt och din pappa arbetarklass. Egentligen är din mamma både arbetarklass om mellanskikt, men var lite svårt att få med den kategorin. [crazy]


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Vänster – Arbetarklass/Proletariatet (Du röstade på detta alternativ)

Min mamma var sjukgymnast. Min pappa jobbar på ett dotterbolag till Scania. Han är avdelningschef då och då, han byter ständigt jobb och arbetsområden på Ferruform. Han ägde dock aldrig några produktionsmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Ah, men vad de arbetar med nu eller vad de arbetade som när jag bodde hemma? [wink]

Vilket har påverkat din uppväxt och din nuvarande situation mest? 🙂

Nintendo:

Inte mitt fel att jag bor på en ö där det alla har varit fristående fiskare och bönder som aldrig haft några över sig [sad]

Haha, bor du på en ö? Cool!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är anställd lönearbetare. Är dock även chef. Det där fåniga nyspråket mellanskikt, passar alltså in bäst [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vilket har påverkat din uppväxt och din nuvarande situation mest? 🙂

Inget har påverkat, jag inte har klasstänk i mig [sad] Men ja, de får la ses som arbetarklass som arbetat sig upp till mellanskiktet då [mad]

Rödingajävel:

Haha, bor du på en ö? Cool!

Menade bodde, har ju flyttat kom jag på. Och det är sveriges tredje största så det märks inte så mycket [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Haha, bor du på en ö? Cool!

Jag bor dock på en ö. [cool]
Hon har ju lämnat bästkusten för sämstkusten. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Kan du förklara mer ingående? [crazy]

inte direkt. jag förfogar inte över några "produktionsmedel" (så uråldrigt och trubbigt uttryck), och jag har inget företag (än så länge har det inte behövts) och inga anställda (som så), men jag förfogar över människor som gör vad jag säger åt dem, relaterat till den verksamhet som jag spenderar min tid och energi på, och mina uppgifter inom denna verksamhet är långt mer administrativ än praktisk, och handlar mer om ledarskap än om utförande av något praktiskt arbete.

nu är det även så att jag står utanför hela klassbegreppet av andra skäl, då jag inte har (och aldrig har haft) något arbete, vilket man i sig kan anse placerar mig någonstans, men det blir knappast entydigt. men då jag finner denna tråd mer relaterad till upplevd position inom skalan, snarare än faktiskt position, då den berör åsikter i förhållande till klasstillhörighet, vilket bör påverkas mer av vilken funktion man fyller rent socialt (eller ekonomiskt) snarare än vad man har för yrkestitel.

och ja, jag drygar. men jag finner det relevant och underhållande.


   
SvaraCitera
Åtta

Rödingajävel:

Vänster – Arbetarklass/Proletariatet (Du röstade på detta alternativ)

Far är förvisso höginkomsttagare, men tillhör ändå arbetarklassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Castle:

Är anställd lönearbetare. Är dock även chef. Det där fåniga nyspråket mellanskikt, passar alltså in bäst [badgrin]

Nyspråk? 😛

Marx använde det redan på sin tid.

Nintendo:

Inget har påverkat, jag inte har klasstänk i mig [sad] Men ja, de får la ses som arbetarklass som arbetat sig upp till mellanskiktet då [mad]

Tänker mer din ekonomiska situation genom din uppväxt, skolgång, ekonomiska situation när du flyttat/flyttar hemifrån, hur det färgat av sig på dig politiskt och socialt, osv. [smile]

Nintendo:

Menade bodde, har ju flyttat kom jag på. Och det är sveriges tredje största så det märks inte så mycket [sad]

Vilken är det? :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

SAC-Syndika​listerna

Har kontakter i deras CK[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Du äger ett företag men får inga kontrakt menar du? Och du är politiskt åt höger?

yes. Fast är mer skamlös mitten människa egentligen

Det är mest en taktisk fördel att ha f-skatt, enklare att sälja en tjänst än att bli anställd. Nu när företagandet bokstavligt talat ligger på is


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Marx använde det redan på sin tid.

Aha, är väl tydligen inte så insatt i den där ideologin. Fånigt är det, oavsett [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Castle:

Aha, är väl tydligen inte så insatt i den där ideologin. Fånigt är det, oavsett

Vad som är fånigt är att klassa något som fånigt, trots att man inte är insatt i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

ag bor dock på en ö. [cool]
Hon har ju lämnat bästkusten för sämstkusten. [n]

Du menar Fiskholm till Fjollholm? ;P

Leijonsparf:

jag förfogar inte över några "produktionsmedel" (så uråldrigt och trubbigt uttryck)

Har du ett bättre du har lust att föreslå? [crazy]

Leijonsparf:

nu är det även så att jag står utanför hela klassbegreppet av andra skäl, då jag inte har (och aldrig har haft) något arbete, vilket man i sig kan anse placerar mig någonstans, men det blir knappast entydigt. men då jag finner denna tråd mer relaterad till upplevd position inom skalan, snarare än faktiskt position, då den berör åsikter i förhållande till klasstillhörighet, vilket bör påverkas mer av vilken funktion man fyller rent socialt (eller ekonomiskt) snarare än vad man har för yrkestitel.

Nej, den handlar om faktiskt position enbart. Främst under uppväxt men såklart även efter det. Hur lätt som helst att begripa. [smile]

Om vi ska testa att inte dryga för en liten stund (sektledargrejen låter ju mest som ett tramsigt skämt), var fick du pengar till ditt uppehälle ifrån under dessa "klasslösa" dagar? Även om du tror dig ha varit klasslös så har du haft en viss materiell position, och därmed även en funktion (även om man är arbetslös och lever på sopor så har man åtminstone en funktion som lönedumpare och sänkare av allmänt accepterad levnadsstandard för proletariatet).


   
SvaraCitera