Aviseringar
Rensa alla

Klasslös utopi?


Ämnesstartare

Är ett klasslöst samhälle en utopi?


   
Citera

Hur ser ett klasslöst samhälle ut? Bara ur ett ekonomiskt perspektiv eller geografiskt, genusrelaterat, fysisk styrka, ålder etc. - kort och gott makt?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det jag funderar mest över är rättssystemet, för även om många konflikter kan undvikas pga utjämnade klassklyftor och bättre välfärd, kommer ändå individer använda våld och på så sätt är makten snedfördelad iom människors olika fysiska förutsättningar..


   
SvaraCitera

Inte nödvändigtvis, krävs lite mer än så för titeln utopi


   
SvaraCitera

Nej. Ett samhälle där alla har lika förutsättningar att kunna leva sina liv på de sätten de vill, är en utopi.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Ett samhälle där alla har lika förutsättningar att kunna leva sina liv på de sätten de vill, är en utopi.

.. och därför är du moderat..? [crazy][blush]


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Ett samhälle där alla har lika förutsättningar att kunna leva sina liv på de sätten de vill, är en utopi.

Ett samhälle utan klasser helt enkelt ^^


   
SvaraCitera

Semi:

Ett samhälle utan klasser helt enkelt ^^

Nja, snarare ett samhälle där alla ha lika förutsättningar att kunna göra fria val kring hur deras liv ska se ut.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Nja, snarare ett samhälle där alla ha lika förutsättningar att kunna göra fria val kring hur deras liv ska se ut.

Alltså motsatsen till ett klassamhälle.


   
SvaraCitera

Semi:

Alltså motsatsen till ett klassamhälle.

Nä. Ett klassamhälle kan, i värld där alla har lika förutsättningar, ses som ett resultat av människor olika viljor och ambitioner. Att människor ska få välja själva vad de vill syssla med är en självklarhet. Då behöver klassamhälle inte vara något dåligt.

Som det är idag kan man inte helt tolka det så, då det på många ställen är så olika vilka möjligheter man har. Jag ser hellre att man investerar i långsiktiga insatser för att dessa områden ska kunna få lika förutsättningar som andra.
Typ.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Ett klassamhälle kan, i värld där alla har lika förutsättningar

Ett klassamhälle är inte en värld där alla har lika förutsättningar.


   
SvaraCitera

Semi:

Ett klassamhälle är inte en värld där alla har lika förutsättningar.

Diskussionen går inte framåt. Vi lämnar det här.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Diskussionen går inte framåt. Vi lämnar det här.

Men att säga "...i ett samhälle där folk har olika förutsättningar där alla har samma förutsättningar..." är ju ändå rätt bäng, erkänn ^^


   
SvaraCitera

Semi:

är ju ändå rätt bäng, erkänn ^^

Fast det sa jag ju inte, Semi.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Fast det sa jag ju inte, Semi.

Men hur kan man ha samma förutsättningar i ett samhälle som helt bygger på att folk ska ha olika förutsättningar?


   
SvaraCitera

i naturen så finns inget som heter lika förutsättningar så nej.


   
SvaraCitera