Aviseringar
Rensa alla

KLIMATBLUFFEN


Ämnesstartare

Nu kanske ni väntade er något annat, men jag tänkte berätta om Max och andra restaurangers klimatbluffar. De har nu investerat i enorma kampanjer för att plantera skog. När man reser kan man klimatkompensera för sina resor. Alla dina koldioxidutsläpp kan bindas bort bara genom att handla och flyga, för en billig penning.

Men fakta är att man köper upp enorma markområden och skickar iväg befolkningen som bor där för att man ska kunna plantera sina träd där. Ekokolonialismens era är idag inne, nu i händerna på giriga företag istället för giriga kungar.

Bör man bojkotta max nu? [mad][mad][mad] äter man där stöttar man givetvis deras tvångsförflyttningar. Bah. Den kedjan var ju bra tills innan den här kampanjen började.


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Bör man bojkotta max nu?

Gör jag redan av kulinariska skäl! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså guuu va de ska håwla på å juga!

Först so kom de fram att deras börjare bara är 80% nötkött ock nu detta!? Va näst? AIDS i mateN?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bojkottar i princip allt, går asbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Men fakta är att man köper upp enorma markområden och skickar iväg befolkningen som bor där för att man ska kunna plantera sina träd där.

Då kan man ju fundera på vilket förtryck man "helst" stödjer; de som skövlar regnskogen och tvångsförflyttar befolkningen och bidrar till svåra komplikationer för vår miljö eller de som tvångsförflyttar för att försöka rädda vår miljö.

För ärligt talat så har vi idag inte mycket annat att välja på, vi måste tyvärr prioritera (samtidigt som vi måste lösa bostadsproblemen). Ett av de största hoten mot klimatet är skövlingen av skog, främst regnskog, och de förlorar alla på, kanske framförallt befolkningen i landet.

Men jag blir nyfiken på VILKA som planterar träden, om man ger jobben till lokalbefolkning eller om man skickar människor västvärlden...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

När man reser kan man klimatkompensera för sina resor.

Nej, man kan inte klimatkompensera eller klimatneutralisera. Att påstå något sådant är inget annat än en välputsad lögn.

Klimatet påverkas av mängden kol i atmosfären, den nivån kan man inte ändra på genom att plantera träd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

För ärligt talat så har vi idag inte mycket annat att välja på, vi måste tyvärr prioritera (samtidigt som vi måste lösa bostadsproblemen).

Man kan skippa att äta snabbmat och flyga [y]!

Imoon:

Men jag blir nyfiken på VILKA som planterar träden, om man ger jobben till lokalbefolkning eller om man skickar människor västvärlden...

Troligtvis blir det lokalbefolkning för en lön de inte ens skulle kunna leva på. Jag skulle gissa på barnarbetare också, men det har jag ju inget annat stöd för än hur sådant här brukar skötas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Man kan skippa att äta snabbmat

Yeah right! [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Man kan skippa att äta snabbmat och flyga [y]!

och jag håller med dig IGEN... [tard]

börjar kännas otrevligt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

och jag håller med dig IGEN... börjar kännas otrevligt...

Eller så finns det frågor som handlar om så grundläggande sunt förnuft att alla med NÅGONTING innanför pannbenet kan komma överens? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

NÅGONTING innanför pannbenet

Just det som känns så olustigt... [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Man kan skippa att äta snabbmat och flyga [y]!

Självklart![smile]

Stringburka:

Troligtvis blir det lokalbefolkning för en lön de inte ens skulle kunna leva på. Jag skulle gissa på barnarbetare också, men det har jag ju inget annat stöd för än hur sådant här brukar skötas.

Jo, antagligen.. ;s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Just det som känns så olustigt...

Påminner mig om en artikel om de tio budorden jag läste för ett tag sedan. Den handlade om hur kristna anför dessa som viktiga och grundläggande värderingar, och innehöll något i stil med:
"Du skall icke döda - Javisst, det är ju vettigt, men det kan vilken jävla apa som helst skriva under på. Frågan är ju när det kan vara acceptabelt att döda."

Lite samma sak här kanske. Vilken jävla apa som helst kan skriva under på att det är bra att skippa onödigt flygande och miljödålig snabbmat. Dock är falafel rätt miljösmart vill jag minnas, så jag drabbas inte! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

kan vilken jävla apa som helst skriva under på

Det vet vi väl ändå inte riktigt om det är. Ja, i dagens samhälle känns det naturligt att inte döda varandra. Frågan är om det är något "naturligt" tillstånd. Jag antog nästan att du, med din politiska bakgrund, var värde-nihilist eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

För ärligt talat så har vi idag inte mycket annat att välja på,

Har vi visst.

Imoon:

Då kan man ju fundera på vilket förtryck man "helst" stödjer

Inget förtryck. Jag vill möta växthuseffekten genom att avskaffa förtryck. Samhällets förtryck av individen. Kraven på att man ska konsumera. Globaliseringen. Stressen och tristessen, det som får människan att känna sig det som den minst är, värdelös.


   
SvaraCitera