Aviseringar
Rensa alla

knäck den här =)


Gammal, men ändock ett bevis på att feminismen fortfarande har en plats i samhället.


   
SvaraCitera

martin312:

varför skrev du det då?

För att jag menade det pseudovetenskapliga inom feminismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sönder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen kan man ju undra vad i helvete tråden gör på forumet för historia?


   
SvaraCitera

Hell_man:

Sen kan man ju undra vad i helvete tråden gör på forumet för historia?

kanske tolkade det bokstavligt ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bortsett från det här feministtjafset är det ju också så att historien är byggd så att man ska tycka det är något skumt med att pojken kan vara kirurgens son. Därför tänker man inte på den naturligaste och självklaraste förklaringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag fattade inte, jag trode det var pappan hahaha[blush]


   
SvaraCitera

Nachac:

Bortsett från det här feministtjafset är det ju också så att historien är byggd så att man ska tycka det är något skumt med att pojken kan vara kirurgens son. Därför tänker man inte på den naturligaste och självklaraste förklaringen.

Hur bygger de upp det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Hur bygger de upp det?

Pappans frånfälle hade aldrig nämnts om det inte spelat en roll i historien, redan där bildas en förväntan av "mystik". Den sedan något utdragna fortsättningen gör att man förväntar sig något speciellt.

Lyssnaren/läsaren har sitt sinne kvar på den framlidne fadern och tänker inte på att lösningen inte alls är invecklad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag trodde kvinnor enbart stod i köket, tvättade och gnällde?!? WTF.


   
SvaraCitera

Nachac:

Pappans frånfälle hade aldrig nämnts om det inte spelat en roll i historien, redan där bildas en förväntan av "mystik". Den sedan något utdragna fortsättningen gör att man förväntar sig något speciellt.

Han måste ju dö, det som är hela poängen i historien. Det hela går ju ut på att man faktiskt tänker på en man när man hör ordet läkare/kirurg.

Nachac:

Lyssnaren/läsaren har sitt sinne kvar på den framlidne fadern och tänker inte på att lösningen inte alls är invecklad.

Får det en att tänka på att det måste varit hans pappa som överlevt eller att de var ett homopar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Får det en att tänka på att det måste varit hans pappa som överlevt eller att de var ett homopar?

Man är inställd på "pappa", särskilt som "kirurg" rent språkligt är ett manligt yrke, "kirurginna" finns inte.

Om det istället hade varit mamman som dött, hade man genast dragit slutsatsen att kirurgen var hans pappa?


   
SvaraCitera

Nachac:

Man är inställd på "pappa", särskilt som "kirurg" rent språkligt är ett manligt yrke, "kirurginna" finns inte.

Ja det som är meningen, det finns ju kvinnliga kirurger fastän det inte heter kiruginna.

Nachac:

Om det istället hade varit mamman som dött, hade man genast dragit slutsatsen att kirurgen var hans pappa?

Ja men det handlar ju om att man kritiserar könsrollerna. Det som är meningen med det hela, inte att det ska vara roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Ja det som är meningen, det finns ju kvinnliga kirurger fastän det inte heter kiruginna.

Och därför förstärks idén av pappan.

GHurt:

Ja men det handlar ju om att man kritiserar könsrollerna. Det som är meningen med det hela, inte att det ska vara roligt.

Jag vet vad det går ut på och jag tycker man försöker skapa ett problem som inte finns.


   
SvaraCitera