Forumet - Knipisar

Knipisar

302 0 22
När jag satt i ett väntrum för ett tag sedan och läste alla hypokondriframkallande broschyrer så hittade jag en om knipövningar. Visste ofc redan om detta, men nu satt jag alltså där och läste om dem.
Kom då på att jag skulle göra en poll om det på um, men glömde.
Har en kompis som får lite panikkänslor av att göra dem, men de flesta gillar det nog.




Wall of text

Varför vi kniper

Muskulaturen i kvinnans underliv skiljer sig inte nämnvärt från övriga muskelgrupper i människokroppen. Det innebär att om musklerna inte används, så kommer de med tiden att förslappas och förlora i styrka. När vi talar om knipövningar, så avser vi träning av bäckenbottenmuskulaturen (även kallade knipmusklerna). Ett vältränat underliv medför många fördelar i sexlivet och hjälper till att förebygga så väl inkontinens som livmoderframfall.

Hur vi kniper

Det kan vara svårt att hitta rätt muskler att knipa med. Prova att knipa av urintrålen nästa gång du går på toaletten. Klarar du det så har du hittat rätt muskler. Det är här knipkulorna kommer in i bilden. Knipkulorna gör nämligen att vi kniper med rätt muskler och dessutom på rätt sätt. För in knipkulorna i slidan (gärna med en klick glidmedel). Har du små och tunga kulor så kan det underlätta om du lägger dig ner, men det finns även varianter av kulor som inte ramlar ut även om du slapparna av ståendes. Gör dina första knipövningar genom att knipa runt kulorna. Gör nu ett flertal repetitioner med lika långa uppehåll som du kniper. Det innebär att kniper du i 30 sekunder så ska du även göra en paus i lika lång tid innan du kniper igen. Försök att endast knipa med dina knipmuskler och inte med rumpan eller låren samtidigt. Det kan vara svårt, men med lite träning går det. Hur länge du väljer att göra knipövningar bestämmer du bäst själv, men försök att göra i alla fall tio repetitioner åt gången. I början kommer du att märka att du snabbt blir trött och att du till och med kan känna av träningsvärk. Har du däremot gjort knipövningarna ett tag så kommer du att märka att det går lättare och lättare. Om du tycker att det är tråkigt med knipövningar och du har svårt att motivera dig själv, så finns det knipkulor som är helt ljudlösa och som inte trillar ur av sig själva. Dem kan du använda när du ser på tv, städar, läser en bok eller gör någon annan form av aktivitet. När du ändå är i farten så kan du ju lika gärna passa på att göra lite knipövningar!

Spana också in: