Aviseringar
Rensa alla

kniv från utlandet


Ämnesstartare

kan man ta med sig en butterfly kniv från utlandet i resväskan hem till sverige utan att att dom bryr sig ?


   
Citera

Varför ska du ha en sådan?


   
SvaraCitera

varför skulle dom bry sig? :S så länge du inte tar den i handbagaget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du en kniv i handbagaget kommer du att väcka mycket uppmärksamhet då det klassas som vapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Har du en kniv i handbagaget kommer du att väcka mycket uppmärksamhet då det klassas som vapen.

fast knivar klassas inte som vapen i svensk lagstiftning. vapenlagen omfattar skjutvapen och dylikt, knivar går under lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, mer allmänt känd som knivlagen, där det skrivs att knivar och dylika föremål som är ämnade att användas som vapen inte får innehas på allmän plats. huruvida de är ämnade att användas som vapen beror på omständigheterna kring bärandet av den, samt i vissa fall knivens utformning. så knivar i sig klassas inte som vapen.

när det gäller just flygresor så är det sannolikt att de ser det som ett vapen, men jag är inte nog insatt i proceduren kring beslagtagande av farliga föremål vid flygresor för att uttala mig om huruvida säkerhetspersonalens terminologi på en flygplats har någon rent juridisk tyngd bakom sig eller hur ärendet faktiskt behandlas, men i de fall jag känner till där ärendet gått till domstol, när någon försökt ta med sig en kniv i handbagaget på ett flygplan, så har det betraktats som ett brott mot knivlagen, och inget annat, och i ett av de fall där det rört just en butterflykniv så har personen blivit friad, vilket torde bevisa att butterflyknivar i handbagage inte nödvändigtvis är att klassa som vapen.

detta sagt så är det en rätt jävla dålig ide att frakta dem i just handbagage.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåbärt:

Varför ska du ha en sådan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hoppas ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast knivar klassas inte som vapen i svensk lagstiftning. vapenlagen omfattar skjutvapen och dylikt, knivar går under lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, mer allmänt känd som knivlagen, där det skrivs att knivar och dylika föremål som är ämnade att användas som vapen inte får innehas på allmän plats. huruvida de är ämnade att användas som vapen beror på omständigheterna kring bärandet av den, samt i vissa fall knivens utformning. så knivar i sig klassas inte som vapen.när det gäller just flygresor så är det sannolikt att de ser det som ett vapen, men jag är inte nog insatt i proceduren kring beslagtagande av farliga föremål vid flygresor för att uttala mig om huruvida säkerhetspersonalens terminologi på en flygplats har någon rent juridisk tyngd bakom sig eller hur ärendet faktiskt behandlas, men i de fall jag känner till där ärendet gått till domstol, när någon försökt ta med sig en kniv i handbagaget på ett flygplan, så har det betraktats som ett brott mot knivlagen, och inget annat, och i så har personen blivit friad, vilket torde bevisa att butterflyknivar i handbagage inte nödvändigtvis är att klassa som vapen.detta sagt så är det en rätt jävla dålig ide att frakta dem i just handbagage.

menade inte handbagaget heller xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåbärt:

Varför ska du ha en sådan?

har inte sagt att jag ska skaffa en 🙂


   
SvaraCitera

filip15:

har inte sagt att jag ska skaffa en 🙂

Du har inte sagt att du inte ska det. Du har visat intresse på ett sätt som för att andra uppfattar det som att du vill ha en. Så varför ska du ha en?


   
SvaraCitera
Paseo

pappa var inte säker på om man fick ha med sig kniv hem när han köpte någon konstig vass sak i grekland
så han la den bland mammas tamponger för att ingen skulle reagera

men jag tror att de som kollade väskan snarare reagerade starkare


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

filip15:

xD

XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det kan du, resväskan röntgar de bara efter bomber och liknande men det är helt okej med vassa föremål. däremot är det ju olagligt att ta med genom tullen, men de kollar ju inte i din resväska sålänge de inte blir misstänkt för knarksmuggling eller nåt.

så ah kör på, hugg inte av dig fingrarna bara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tog hem en liten yxa en gång från kanarieöarna i resväskan. Var inga problem alls [smile]


   
SvaraCitera