Aviseringar
Rensa alla

Knivhugg i vaginan!


Ämnesstartare

Okej rubriken kan misstolkas...skulle kunna låta som om någon knivhuggit mig i vaginan eller något men så är det inte. Jag är en 17-årig tjej (snart 18) som har ett litet problem angående min vagina. Typ tre gånger i månaden (INTE MENSVÄRK!) så får jag ont i vaginan, och då menar jag verkligen ont! Det känns som om någon ->knivhugger<- mig "där nere" men efter några sekunder så försvinner det. Men det gör så ont att jag bara vill gråta. Vad kan det vara för något? Hjälp mig för jag är orolig. Och det är pinsamt att gå till gyn liksom...eller prata med mamma om det. Vad kan det vara????!! 
Hjälp, är rädd 🙁


   
Citera

Varför pinsamt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta :
Varför pinsamt?

Men snälla...det skulle kunna vara en man som tittar där nere på mig och ba: "oj oj oj..." 
Är rädd för att höra orden "Ledsen att säga det, men du är steril".


   
SvaraCitera

Thehillbillie:

Men snälla...det skulle kunna vara en man som tittar där nere på mig och ba: "oj oj oj..." 
Är rädd för att höra orden "Ledsen att säga det, men du är steril".

Skulle också kunna vara en kvinna? Ja men du kan ju inte gå runt och ha massa ont.... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta :

Skulle också kunna vara en kvinna? Ja men du kan ju inte gå runt och ha massa ont.... 

Nej jag vet men alltså, att visa min mus för någon är något jag aldrig skulle göra...


   
SvaraCitera

Thehillbillie:

Nej jag vet men alltså, att visa min mus för någon är något jag aldrig skulle göra...

Ska du aldrig visa den för nån? Det känns weird men ok :p 
Då får du la googla och hoppas på det bästa. Men jag rekommenderar hjälp, det är bara en del på kroppen. Inte värre än att gå till tandläkaren om man tänker efter :p


   
SvaraCitera

rulltorta : Varför pinsamt?

Det mesta med sex eller kön upplevs som väldigt genant för de flesta. 

Thehillbillie: Hjälp, är rädd 🙁

Vi simpla ungdommar på ett internetforum kan nog inte peka ut din exakta diagnos tyvärr, och du verkar ju inte direkt ha läget under kontroll så det mest logiska att göra är att söka läkare, men om du tycker att det är FÖR genant så kan du ju alltid fråga din mor hon finns där för dig?


   
SvaraCitera

Äämil: Det mesta med sex eller kön upplevs som väldigt genant för de flesta.

Jag vet men skulle det känns som nån knivhögg min kuk så skulle jag inte bry mig direkt om det är pinsamt. 


   
SvaraCitera

rulltorta : knivhögg min kuk

rulltorta : knivhögg

rulltorta : min

rulltorta : kuk

Ouch.


   
SvaraCitera

SUG MIN KUK SÅ MÅR DU BÄTTRE!


   
SvaraCitera

Äämil:

Ouch.

:p


   
SvaraCitera

Thehillbillie:

Men snälla...det skulle kunna vara en man som tittar där nere på mig och ba: "oj oj oj..." 
Är rädd för att höra orden "Ledsen att säga det, men du är steril".

Det kan de inte säga genom att bara titta på dig. De kan se om man har två fungerande äggstockar med ultraljud (de för upp en stav med en boll på så får man se sitt inre på en skärm) men även om man har det så är det ingen garanti för att man är fertil.

Thehillbillie:

Nej jag vet men alltså, att visa min mus för någon är något jag aldrig skulle göra...

Det är inte farligt, och tids nog måste du ju gå och ta cellprover i alla fall. Eller måste och måste, men det rekommenderas ju verkligen att man går och gör det när man blir kallad var tredje år eller vad det är. Jag har gjort det och det är inte farligt alls (cellprov är alltså när de tar ett litet prov inifrån fittan och sedan skickar iväg det på analys för att se om man har någonting som kan utvecklas till livmoderhalscancer).
Visst känns det lite obehagligt att visa fittan sådär, men de som jobbar med det ser ju fittor hela dagarna och har gått en lång utbildning när de tittat på och läst om fittor. Det är bara en kroppsdel för dem. Men oftast kan man be om att få träffa en kvinna så ser de om de har en sådan tillgänglig. Det är också bra om du i förväg säger att du är lite orolig så är de extr långsamma och försiktiga och förklarar allt de gör.
Kontakta närmsta ungdomsmottagning eller din vårdcentral och prata om detta. Det är dumt att gå runt och ha ont när det ofta går att göra någonting åt det.


   
SvaraCitera

Det är jättebra att du kan prata med din mamma (om du nu överväger att göra det) men hon kan ju inte veta vad det är så det viktigast är att du kontaktar vården.
Här kan du läsa om hur en gynundersökning går till
http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/kropp-och-halsa/gynekologisk-undersokning-26
man behöver dock inte alls prata med en barnmorska innan, men på ungdomsmottagningar kanske det är så.


   
SvaraCitera

Om du går till en läkare så kanske du får svar direkt liksom? I stället för att spekulera om saken här! 🙂


   
SvaraCitera

Thehillbillie:
Okej rubriken kan misstolkas...skulle kunna låta som om någon knivhuggit mig i vaginan eller något men så är det inte. Jag är en 17-årig tjej (snart 18) som har ett litet problem angående min vagina. Typ tre gånger i månaden (INTE MENSVÄRK!) så får jag ont i vaginan, och då menar jag verkligen ont! Det känns som om någon ->knivhugger<- mig "där nere" men efter några sekunder så försvinner det. Men det gör så ont att jag bara vill gråta. Vad kan det vara för något? Hjälp mig för jag är orolig. Och det är pinsamt att gå till gyn liksom...eller prata med mamma om det. Vad kan det vara????!! 
Hjälp, är rädd 🙁

händer mig med 🙁


   
SvaraCitera