Aviseringar
Rensa alla

Könet på ditt ofödda barn


Ämnesstartare

 Ja, inte bara av nyfikenhet. Men allt blir så mycket lättare om man vet när barnrummet ska fixas med möbler, färger osv.


   
SvaraCitera
mynona

Volvo4life:
 Ja, inte bara av nyfikenhet. Men allt blir så mycket lättare om man vet när barnrummet ska fixas med möbler, färger osv.

Man kan ju inreda med någon annan färg än rosa eller blått? 


   
SvaraCitera
mynona

isola: Nej

Jag hade varit nyfiken, men troligen fattat beslutet att ha karaktär nog att inte göra det för att undvika att "anpassa" mig till könet och i stället ge det en genusfri uppväxt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Volvo4life:
 Ja, inte bara av nyfikenhet. Men allt blir så mycket lättare om man vet när barnrummet ska fixas med möbler, färger osv.

Varför tycker du att kön är relevant för inredningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Man kan ju inreda med någon annan färg än rosa eller blått? 

Självklart kan man det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathByLawnmower:

 
Varför tycker du att kön är relevant för inredningen?

Ja, varför inte?


   
SvaraCitera
mynona

Volvo4life:

Självklart kan man det.

Jag tycker alltid att diskussionen om rosa och blått verkar så överdriven när det finns en sådan oändlig mängd färger: "Gult och grönt då?"

Gult vore fint


   
SvaraCitera
mynona

DeathByLawnmower:
Av någon anledning skulle nog iaf jag ha en "få reda på"-nerv som kittlade.

Dock skulle vetskapen om kön troligtvis leda till att man under resterande graviditeten även förberedde sig på och skapade föreställningar kring barnets sociala kön. Då känns det bättre att använda den tiden till att förbereda en sådan genusfri start för barnet som möjligt.

 

Det här är ett bra argument

amsi:
för att jag ska kunna säga att det är det andra könet till släkten så att de köper "fel" grejer

Bra resonemang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

"Vi inredde rummet så fint vi kunde, men sen blev det en pojke och nu mismatchar kuken alla rosatonade färger."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tycker alltid att diskussionen om rosa och blått verkar så överdriven när det finns en sådan oändlig mängd färger - tänker alltid: "Gult och grönt då?"

Gult vore fint

Såklart att man kan sträcka sig till att ta andra färger än just de gamla normerna. Men vi får alla se vad framtiden har att ge. Vad det blir för färger får framtiden utvisa. De båda föräldrarna, om dom bor ihop, kommer att ha sin åsikt i sak. Och då får man se vart det leder. Men självklart kan man ju måla upp en mental bild om hur det ska se ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, vill ge en så könsnutral uppfostran som möjligt och då ska det heller inte spela någon roll för mig om jag ska lyckas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstade ja. Är alldeles för nyfiken för att kunna låta bli att ta reda på't! :$


   
SvaraCitera
mynona

DeathByLawnmower:
 

"Vi inredde rummet så fint vi kunde, men sen blev det en pojke och nu mismatchar kuken alla rosatonade färger."

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag trollade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag känner nu, ogravid och ickeerfaren, nej. 


   
SvaraCitera