Aviseringar
Rensa alla

Koenigsegg drar sig ur Saab-affären


Ämnesstartare

Dessvärre verkar det som om Koenigsegg drar sig ur Saab-affären. [sad] ... [sad] ... [sad]

http://nyhetskanalen.se/1.1354578/2009/11/24/koenigsegg_drar_sig_ur_saab_affaren

Vad kommer att hända med Sveriges stolthet nu. [sad] Min första bil jag köpte som... hmmm... mycket ung [blush] var just en SAAB! [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Vad kommer att hända med Sveriges stolthet nu.

Den står och faller ju med SAAB.

Kändes oseriöst från början ju. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte särskilt oväntat.
men bra då kan dom lägga ned saab automobil utan att slösa bort mer pengar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAAB har väl inte gjort vinst på typ nästan 20 år heller, inget att ha liksom. [zzz]


   
SvaraCitera

Tyvärr väldigt tråkigt. Jag kör själv SAAB och det är ett av mina favoritmärken.

Måste dock säga att jag hela tiden har varit skeptisk mot affären med Koenigsegg även om jag mer än gärna velat att den ska gå igenom. Jag tror helt enkelt inte Koenigsegg har tillräckliga resurser och erfarenheter för att kunna styra SAAB på ett effektivt sätt. Trots allt handlar deras produktion endast om ca 20 supersportbilar om året.

Det hela känns mer som ett utspel av herr Koenigsegg för att få lite uppmärksamhet i olika medier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och det fanns alltså folk som på allvar trodde att lilla Koenigsegg som handbygger några få bilar om året skulle klara av att driva SAAB vidare med vinst när inte ens GM klarat av det? [surprised]

Cheesus...


   
SvaraCitera

Det är ju faktiskt inte helt kört för Saab än. Dom har 2 nya riktigt bra modeller som ska släppas i början av 2010. OM dom nu skulle lyckas styra upp ekonomin lite med hjälp av dessa så kanske Saab kan klara sig ett tag till.


   
SvaraCitera

_Danne_:

Det är ju faktiskt inte helt kört för Saab än. Dom har 2 nya riktigt bra modeller som ska släppas i början av 2010. OM dom nu skulle lyckas styra upp ekonomin lite med hjälp av dessa så kanske Saab kan klara sig ett tag till.

Dvs om GM väljer att ha kvar SAAB. Då GM anser att en försäljning av SAAB inte är rimlig inom en snar framtid säger man sig ha två möjligheter:

1. Lägga ner SAAB. (konkurs av bolaget).
2. Fortsätta driva bolaget.

Beslut kommer enligt TV4 ekonominyheter på måndag. Väljer den redan krisdrabbade koncernen GM att fortsätta driva SAAB finns naturligtvis en möjlighet att rycka upp bolaget, men detta kräver förstås relativt stora satsningar och att man snabbt får ut de modeller du pratar om i handeln. Frågan är om GM vågar ta den risken. Man kan bara hoppas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera