Forumet - Könsbyte

Könsbyte

1017 0 66

Spana också in:

Nachac: Pallar inte intervjun, är det något annat än att hon ångrar att hon opererade om sitt könsorgan?
det är väl mycket om att hon ångrar det pga hon kände sig tvingad av samhället. som jag fattar det så identifierar hon sig som kvinna, men känner att hon hade kunnat göra det även med en penis.

ont tycker väl att intervjun rätt tydligt visar vilka stora problem som uppstår när man trycks in i färdiga roller baserat på vilket kön man råkade födas i.

Blivande_japan: det är väl mycket om att hon ångrar det pga hon kände sig tvingad av samhället. som jag fattar det så identifierar hon sig som kvinna, men känner att hon hade kunnat göra det även med en penis.
Ja, menade inte att förminska, bara tycker Malou är rätt trälig och så. Förstod problematiken och tycker förstås att man ska få vara hur man vill oavsett könsorgan. Lyssnade bara i början, men som jag förstod det identifierade hon sig mer med det kvinnliga genuset, vilket inte nödvändigtvis innebär att hon vill ha en honas fysiologi, men kände sig pressad för att "passa in"?
Det finns ganska många plan.. av olika skäl är det inte helt ovanligt att känna väldigt delade känslor efter könskorrigeringen, även utan samhällets intrång på ens tankar. Transvården speglar samhället, det kommer väl aldrig gå att komma ifrån tror jag. Vilket blir påfrestande, det är inte ovanligt att avstå från kirurgi även om de flesta ser det som ett "naturligt" steg i sin transiton. 
Men ja föreställningar, det är inte oproblematiskt att avstå könskorrigerande kirurgi då väldigt många läkare och andra inom transvården inte har där och göra, verkligen verkligen inte alls utan snarare bidrar till att förstärka känslor av tvång hos de som kanske tvekar, men även hos de som känner sitt könsorgan som en del av sig själv. Som tur är får ju de flesta sin egen vilja igenom och slipper dilemmat som finns i de här fallet.