Aviseringar
Rensa alla

könsmaktsordning, w00t?


Ämnesstartare

Är liberal, och pratar men en vän till mig. Hon är också liberal, dock så läser hon genusvetenskap. När vi pratar om könsmaktsordning, så förstår jag inte alls. Har varit I Iran, där så måste kvinnor som ett konkret exempel vara på sitt mans pass. Eller sin fars, de får inte ha ett eget pass. Där kan man tala om könsmaktsordning.

Men om vi tittar I Sverige... ser vi något sådan här, jag skrattar nästan när jag hör människor prata om det här I Sverige när de beskriver Sverige. Säger inte att kvinnor måste finna sig I den situation de är I, eller att de inte finns orättvisor. Men förstår samtidigt inte, hjälp mig förstå... vill verkligen förstå. Vad betyder tex könsmaktsperspektiv? Varför inte bara använda begrepp som genussystem?


   
Citera
Ämnesstartare

finns väl olika nivåer av könsmaktsperspektiv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genusvetenskap är hittepåvetenskap som hjärndöda feminister uppfann. Svenska folket är emot kvotering och extremfeminism.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D20...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Genusvetenskap är hittepåvetenskap som hjärndöda feminister uppfann. Svenska folket är emot kvotering och extremfeminism.

word


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att man använt det genom historiens gång. Ett exempel är sjukgymnastens historia, sett från manligt perspektiv och hur den manliga gruppen inom den yrkeskåren sakta, men säkert knuffades bort av det kvinnliga könet. från att ha varit ett mansdominerat yrke till att ha blivit mer kvinnodominerat. Nu var det iofs sett från manlig syn, där mannen var i fokus.

bara ett exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

från att ha varit ett mansdominerat yrke till att ha blivit mer kvinnodominerat

finns ju massa sådana. ekonomer likadant. en sak jag dock inte fattar med feminism. vrf förespråkar inte feminister att killar o tjejer ska tävla tsm i idrott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

vrf förespråkar inte feminister att killar o tjejer ska tävla tsm i idrott?

Nu förstår jag inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

vrf förespråkar inte feminister att killar o tjejer ska tävla tsm i idrott?

därför att feminister oftast är intelligenta, och intelligenta personer bryr sig inte om idrott. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

därför att feminister oftast är intelligenta

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

därför att feminister oftast är intelligenta, och intelligenta personer bryr sig inte om idrott.

jag hejar på djugårn o är sannerligen mer intelligent än hela FI. rent konkret: jag har mer sparande än typ alla i FI när dom var 19 år det måste ju betyda att jag är bättre på ekonomi rent objektivt.[confused][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Vad betyder tex könsmaktsperspektiv? Varför inte bara använda begrepp som genussystem?

könsmaktsordning är ett begrepp som är kopplat till könsroller. det är inte en underliggande struktur utan en ytlig och tydlig. män uppfostras till att ha den politiska och ekonomiska makten. genusordningen är precis som det mesta som har med genus att göra med djupgående, att även ifall en kvinna hade haft makt så hade det fortfarande ansetts som en manlig egenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

I have come here to chew bubblegum and kick ass...and I'm all out of bubblegum.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

För att man använt det genom historiens gång.

Jag glömde ju att säga kontexten I vad vi talade om. Vi talade om Feministisk initiativ, och I deras pratiprogram så står de välidigt mycket att man ska göra saker från ett könsmaktsperspektiv. Och det är där jag blir förvirrad.

lacostekrokodilen:

finns ju massa sådana. ekonomer likadant. en sak jag dock inte fattar med feminism. vrf förespråkar inte feminister att killar o tjejer ska tävla tsm i idrott?

värdeuppgift, jag tycker dock att de är en ickefråga. Och att om man ha den utgångspunkten så har man inte greppat vad feminism handlar om. Har med frihet att göra, att få var udda rätt så liberala ideal egentligen. Dock förstår jag mig inte på skiten när de ska snacka grupper och så vidare.

Jag förstår verkligen inte konceptet att man med en generalisering kan komma till en slutsats och en plan, lösning för verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

även ifall en kvinna hade haft makt så hade det fortfarande ansetts som en manlig egenskap.

Mr Brightside:

Har med frihet att göra, att få var udda rätt så liberala ideal egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

feminism handlar om

statlig reglering för att uppnå jämställdhet


   
SvaraCitera