Aviseringar
Rensa alla

Könsuppdelade gymnastiklektioner


Hur diskuterar man i små grupper här? 

Mvh

Vi tänker inte göra din läxa!! Icke!


   
SvaraCitera

Kille: Nej (motivera!)

Jag tycker inte att de "ska" vara det, tycker de som styr över varje skola skall ha rätt att själva besluta över vad som skall gälla på deras skola. Så ja, muslimska skolor skall ha rätt att dela upp klasser efter kön om de vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

$4.00: Vi tänker inte göra din läxa!!

😀


   
SvaraCitera

nej de har aldrig uppdelats förut o ska inte behövas nu heller


   
SvaraCitera

handendärnissen:
nej de har aldrig uppdelats förut o ska inte behövas nu heller

vonKissekatt
En person född på 70-talet sade att det minsann alltid var könsuppdelat i alla skolor på hans tid och det trivdes alla med 

Och eftersom det var uppdelat förut så borde det alltså vara uppdelat nu med enligt den logiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:
nej de har aldrig uppdelats förut o ska inte behövas nu heller

jo förr var det alltid uppdelat sörru


   
SvaraCitera
Hando

vonKissekatt: Kille: Nej (motivera!)

Personligen tyckte jag att tjejerna väldigt ofta hade lite lugnande effekt. Tänk dig själv typ 15 st 16-åriga hormonstinna killar på en idrottslektion. Lämna de ensamma med en fotboll eller innebandyklubbor en liten stund och se resultatet. Mycket glad

Då man blivit inpräntad att tjejer är gjorda av glas tog man/vi i min klass i låg/mellan/högstadiet inte i lika mycket när de var med och spelade.
På gymnasiet med 30 killar i klassen var det mycket vildare då det inte fanns tjejer i klassen.(korvfest i 3 år tjohoo)
T.ex. en lektion utan lärare i en kvart slutade med en fick stukad handled (läs jag) och en fick utslagen tand. Hade tjejer varit närvarande tror jag vi mest hade suttit och tjötat med dem istället för att spela allan. IME är jargongen och sättet hårdare om det bara är killar. Bra eller dåligt är upp till var och en. Men jag tyckte det var skönt med gymnastiklektioner med ganska avslappnad stämning även om alla kämpade, kille som tjej.

Sen skulle det inte bli samma klasskänsla heller om det var uppdelad gymnastik. Skulle tycka det var förbannat tråkigt faktiskt då idrotten är utmärkt att lära sig vad folk går för och lära känna de bättre. (För att inte nämna ice breakern de första veckorna i ny klass!)

Jag kan dock se några fördelar med att eventuellt dela upp klassen om det är fysiska prov man gjorde en gång per år med t.ex. löpning/styrka eller simning.
Annars är jag emot uppdelade gymnastiklektioner.

Skolorna får bestämma själva hur de vill göra, men om min ev. dotter/son kom hem och sa att det var uppdelad gymnastik, skulle jag bli rätt besviken då man vet själv vilken positiv effekt det hade med gemensam gymnastik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Personligen tyckte jag att tjejerna väldigt ofta hade lite lugnande effekt. Tänk dig själv typ 15 st 16-åriga hormonstinna killar på en idrottslektion. Lämna de ensamma med en fotboll eller innebandyklubbor en liten stund och se resultatet. Mycket glad

Då man blivit inpräntad att tjejer är gjorda av glas tog man/vi i min klass i låg/mellan/högstadiet inte i lika mycket när de var med och spelade.
På gymnasiet med 30 killar i klassen var det mycket vildare då det inte fanns tjejer i klassen.(korvfest i 3 år tjohoo)
T.ex. en lektion utan lärare i en kvart slutade med en fick stukad handled (läs jag) och en fick utslagen tand. Hade tjejer varit närvarande tror jag vi mest hade suttit och tjötat med dem istället för att spela allan. IME är jargongen och sättet hårdare om det bara är killar. Bra eller dåligt är upp till var och en. Men jag tyckte det var skönt med gymnastiklektioner med ganska avslappnad stämning även om alla kämpade, kille som tjej.

Sen skulle det inte bli samma klasskänsla heller om det var uppdelad gymnastik. Skulle tycka det var förbannat tråkigt faktiskt då idrotten är utmärkt att lära sig vad folk går för och lära känna de bättre. (För att inte nämna ice breakern de första veckorna i ny klass!)

Jag kan dock se några fördelar med att eventuellt dela upp klassen om det är fysiska prov man gjorde en gång per år med t.ex. löpning/styrka eller simning.
Annars är jag emot uppdelade gymnastiklektioner.

Skolorna får bestämma själva hur de vill göra, men om min ev. dotter/son kom hem och sa att det var uppdelad gymnastik, skulle jag bli rätt besviken då man vet själv vilken positiv effekt det hade med gemensam gymnastik.

Jo men då blir det ju lite som när man satte stökiga killar bredvid lugna tjejer för att de skulle ha en lugnande inverkan och agera krockkudde - vilket tjejerna fick lida för. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Jo men då blir det ju lite som när man satte stökiga killar bredvid lugna tjejer för att de skulle ha en lugnande inverkan och agera krockkudde - vilket tjejerna fick lida för. 

Hur lider tjejerna av att killarna beter sig bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nahual:

Hur lider tjejerna av att killarna beter sig bättre?

Att de inte beter sig lika illa betyder ju inte att de beter sig bra. Har dessutom ej upplevt att det är så utan bara att lärare lämpar av sitt ansvar på dessa tjejer. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Att de inte beter sig lika illa betyder ju inte att de beter sig bra. Har dessutom ej upplevt att det är så utan bara att lärare lämpar av sitt ansvar på dessa tjejer. 

Lägger lärare ansvaret för att killarna sköter sig på tjejerna? Det måste väl vara omvänt om något? Tjejer tar väl generellt sett inte idrotten lika seriöst? Tror därför det kan vara bra att ibland ha uppdelade lektioner. Tror det kan hjälpa tjejer att bli mer engagerade om det anpassas mer efter dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nahual:

Lägger lärare ansvaret för att killarna sköter sig på tjejerna? Det måste väl vara omvänt om något? Tjejer tar väl generellt sett inte idrotten lika seriöst? Tror därför det kan vara bra att ibland ha uppdelade lektioner. Tror det kan hjälpa tjejer att bli mer engagerade om det anpassas mer efter dessa.

om man gör det i syfte att lugna ned killarna, ja. menade nu dock när lärare placerar en stökig kille bredvid en lugn tjej i klassrummet. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

om man gör det i syfte att lugna ned killarna, ja. menade nu dock när lärare placerar en stökig kille bredvid en lugn tjej i klassrummet. 

Ja, i det fallet är det uppenbarligen fel, ingen fråga om saken. Tyckte bara Inte de var jämförbara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mvh minns hur min stökige bordsgranne (som jag ofc var lite kär i) gjort ett slagfält av sitt sönderskurna underlägg där tennsoldater stod uppradade. där fanns också flera kanoner som "sköt" häftstift på mig. vår lärare fick honom att plocka bort allt. snart började jag dock känna stick på mina ben, tittade under bordet och såg att med kladdmassa kluddat upp slagfältet igen, på undersidan av bordet. gillade honom. så synd att han blev galen sedan. 


   
SvaraCitera
Hando

vonKissekatt:

Jo men då blir det ju lite som när man satte stökiga killar bredvid lugna tjejer för att de skulle ha en lugnande inverkan och agera krockkudde - vilket tjejerna fick lida för. 

Förvisso kan det säkert lätt bli en sådan effekt, men det var ingenting som jag upplevde då jag var rätt lugn och tillbakalutad och observerade hur klassen betedde sig.
Dock så är jag medveten om att mina erfarenheter från gymnastiken verkligen inte gäller alla klasser i vårat avlånga land, men min uppfattning var iaf att det var lugnare när tjejer var med. Sen hade jag väl säkert också jävla tur och handlade i rätt "mogna" klasser i de lägre skolåren.

Men med allt prat om jämställdhet idag, kan jag inte se hur det skulle gynna att dela upp klassen i två grupper på gymnastiken. Om man ska generalisera i hårda drag, lätt att tjejerna får göra "tjejsporter" i 60 min, och killarna "killsporter" i 60 min om det är en dålig lärare.

Hur stimulerande är det? Bättre att hela klassen gör samma sak tillsammans. Är det hopprep på schemat så fine, men man gör det ändå som en klass och spelar inte in i någon gammal könsroll som "Den sporten är bara för tjejer/killar".
Vem vet, kanske killarna tycker det är roligare att hoppa hopprep än tjejerna i mellanstadiet? Eller dans och konstsim? Tjejerna kanske älskar att spela ishockey/rugby och tacklar värre än killarna?
Idrott ska vara kul! Idrott ska ha en positiv effekt på individen. Idrott ska väcka sportintressen på fritiden. Idrott och sporter är könlösa IMO ska aldrig tilldelas efter kön och ska alltid vara till för alla.
(Sen var det också rätt kul att se någon tjej i klassen dominera klassens idrottskille och han ba 'Aah fan, jag lät henne vinna vadå elle' och en själv svarade ' "Okej"Mycket glad ' Sånt hade man missat på uppdelad gymnastiklektion Rodnar)

Sen är det klart, om killarna är som ett par apungar på speed under idrotten kan man försöka dela upp lektionen så de som faktiskt vill ha en trevlig gymnastiklektion får det.
Men om klassen är relativt lugn -sett till åldern- ser jag ingen fördel i att dela upp den på gympan. Om läraren är tillräckligt auktoritär är det nog inga problem att få ordning på klassen ändå. Släng ut de som bråkar så andra slipper lida för det. Glad


   
SvaraCitera