Aviseringar
Rensa alla

Köpa ett lejon!


Imoon:

Tror knappast

man ska aldrig säga aldrig
[zzz]


   
SvaraCitera

CaithSith:

man ska aldrig säga aldrig

Svårt med ordförståelse?[rolleyes]


   
SvaraCitera

Blame_Me:

Vore skitbra med lite information!

hm, ja du kan ju få tag i allt från plattan, tror nog även att det skulle gå att fixa en stridsvagn om du hade pengar till det, men hur lagligt det är e en annan femma


   
SvaraCitera

Imoon:

Svårt med ordförståelse?[rolleyes]

vad? 🙁

Dold text: orkar inte ta så seriöst på en trådpå UM, även om han vill skaffa ett lejon så är risken inte speciellt för att han får tag på ett


   
SvaraCitera

CaithSith:

han får tag på ett

inte så svårt [no-no]


   
SvaraCitera

CaithSith:

vad? 🙁

Ordförståelse1: Jag sa inte aldrig, jag sa tror knappast.

CaithSith:

vill skaffa ett lejon

Blame_Me:

vi ska ju faktiskt inte köpa ett lejon på riktigt

Ordförståelse 2

[rolleyes]


   
SvaraCitera

komm just nu att tänka på Scarface: The world is your's, där han har ett lejon vid huset [bigsmile]


   
SvaraCitera

Imoon:

Ordförståelse1: Jag sa inte aldrig, jag sa tror knappast.

Imoon:

Ordförståelse 2

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Alla djurparksdjur, som bor på lagliga och registrerade djurparker, ingår i avelsprojekt och har ingen självklar ägare. Bara för att ett djur bor på en park betyder det inte nödvändigtvis att djurparken äger djuret på samma sätt som privatpersoner äger husdjur.

Okej! :/ varför så krångligt! Jag kan förstå att inte vem som helst ska kunna skaffa ett lejon. Men om man har rätt ... typ utbildning eller vad man skulle säga! ....[crazy]

Imoon:

WAZA

Tack, ska kolla där!

Hando:

Är det ens möjligt att köpa lejon lagligt, om man inte ska ha det till en djurpark?

Det var det jag undrade också! Fast det ska iofs. vara till en Cirkus (påhittad då...)

InjectMeWithAIDS:

går säkert att importera olagligt från nåt land, svårare att hitta dock. om du hittar nån sida så skulle jag vilja köpa en komodoveran

Men det är ett någorlunda seriöst projekt, fast påhittat!

Hey_ya:

va?? ett riktigt lejon?

Ja och nej. Det är bara till ett projekt, vi ska inte KÖPA lejonet på riktigt. Men det ska stå i projektbeskrivningen hur man går tillväga ungefär. Asså det är på låtsas men själva lejonet ska vara riktigt! Ahrgh det är jättesvårt att förklara! Men ja, jag hoppas du fattar [crazy]

CaithSith:

kontakta jordbruksverket och wasa/eaza
samt någon cirkus som har lejon?

Okej!

Imoon:

Tror knappast att någon svensk cirkus idag har lejon då lagarna för kattdjur i fångenskap är mycket strikta och svåra att följa om man inte har permanenta hägn, el. liknande, för dem, såsom djurparker.

Vad är det för lagar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Vad är ett lejon?

En liten kissekatt.


   
SvaraCitera

Blame_Me:

Okej! :/ varför så krångligt! Jag kan förstå att inte vem som helst ska kunna skaffa ett lejon. Men om man har rätt ... typ utbildning eller vad man skulle säga! ....

Bara för att man har en utbildning betyder det inte att man kan, till att börja med.

Anledningen till avelsprojekten är att hålla arterna vid liv och att minska inavelsfaktorn till minimum. Alla djur är regestrerade och även deras förfäder, på så sätt kan man se att de djur man avlar med varandra inte är släkt, inte bär på samma gendefekter osv. Man kan genom dessa system även se att djuret inte är viltfångat, vilket är olagligt om det inte gäller t.ex. övergivna djurungar eller vuxna djur i fara, t.ex. isbjörnar som riskerar svält eller går in i människobyar.

Blame_Me:

Vad är det för lagar?

Det kan du läsa om på Jordbruksverketshemsida, lagar för cirkus tror jag är befattning L116 och lagar för djurparker L108. Kan vara tvärom eller helt fel, men jag tror mig ha rätt.

Blame_Me:

Men det ska stå i projektbeskrivningen hur man går tillväga ungefär

Först och främst måste er cirkus vara godkänd att ha djur (ni måste således ha en självklar lösning för t.ex. djurhållning och skötsel, vinterstallar..), gissar på att jordbruksverket sköter godkännanden (är nästan säker).
Sedan skulle jag tro att man genom avelsregistret kontaktar parker eller ev. cirkusar som har lejon, eller det djur man nu är intresserad av. Går man genom avelsregistret förväntas man även avla på djuret, utrotningshotade djur tror jag det är ett krav på avel.

Det är en lång väg för att få ett godkännande och att tillslut få sina djur, jag rekommenderar dig att mejla jordbruksverket med dina frågor och jag kan även varmt rekommender Cirkus Brazil Jack, Sveriges nationalcirkus, som jag tidigare fått mycket bra uppfattning om och känns väldigt seriösa.

Dock är jag mycket osäker på om man faktiskt får ha lejon på cirkusar då det i befattningen står om sjölejon och elefanter som de ända exotiska djuren, MEN har man möjlighet att hålla lejonet enligt djurparkslagarna så bör det inte vara ett problem dock är det ett problem i sig då ni ska ut på turneer.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera